Hrůzostrašná havárie ukončila před čtvrtstoletím život talentovaného závodníka
Před 25 lety zahynul v kalifornské Fontaně 24letý kanadský automobilový jezdec Greg Moore. Nadějný mladík se startovním číslem 99 v posledním závodě sezony americké série CART narazil na trati California Speedway v rychlosti přes 350 kilometrů v hodině do ochranné bariéry.
Greg Moore (22. dubna 1975 – 31. října 1999) jezdil v letech 1993 až 1995 v seriálu Indy Lights, v roce 1995 mistrovství vyhrál ve velkém stylu, když zvítězil v deseti ze dvanácti závodů, jednou byl druhý a jednou pátý. To mu vyneslo místo v seriálu CART, kde strávil čtyři roky, všechny v týmu Forsythe Racing. Startoval v 72 závodech, sedmkrát si vyjel pole position, sedmnáctkrát stál na stupních vítězů, z toho pětkrát na stupínku nejvyšším – poprvé měsíc a deset dnů po dovršení 22 let, čímž se v té době stal nejmladším vítězem v historii CART. Nejlépe skončil v celkové klasifikaci pátý v sezoně 1998.
Den před osudným závodem v kalifornské Fontaně si Moore v paddocku poranil ruku při nehodě na skútru, měl zlomený prst a tržnou ránu, kterou mu sešili patnácti stehy. Byl povolán náhradní jezdec Roberto Moreno, ale nakonec se po zkušební jízdě rozhodlo, že Moore bude schopen do posledního závodu sezony 1999 nastoupit. Vzhledem k tomu, že vynechal kvalifikaci, startoval z posledního místa.
Jednatřicátého října v desátém kole krátce po letmém startu poté, co trať opustil safety car, ztratil Moore z 15. místa ve druhé zatáčce kontrolu nad vozem a v rychlosti 354 kilometrů v hodině narazil do ochranné bariéry. Vůz se po nárazu roztříštil na několik kusů, kokpit s jezdcem se odrazil, vyletěl do vzduchu, několikrát se obrátil a dopadl na zem.
Moore byl s vážnými zraněními hlavy okamžitě převezen vrtulníkem do nemocnice, kde byl ve 13:21 prohlášen za mrtvého. Vyšetřování nehody neodhalilo žádnou mechanickou závadu, příčina tragédie tak zůstává dodnes záhadou. V sezoně 1999 byl Moore po Gonzalovi Rodríguzeovi druhou obětí série CART.
Krátce po nehodě série CART nařídila zavedení systému ochrany hlavy a krku (známý systém HANS) na oválech a následně na všech tratích. S největší pravděpodobností by ale ani tento systém Moora nezachránil. Na nehodu zareagovala i společnost International Speedway Corporation a po předchozích podobných změnách na několika dalších tratích vyasfaltovala na California Speedway vnitřní část oválu podél zadní rovinky.
Moore býval díky svému neohroženému stylu jízdy a nasazení přirovnáván ke svému slavnému krajanovi Gillesi Villeneuveovi a byl známý jako specialista na oválné tratě. Osudný závod ve Fontaně měl být jeho posledním vystoupením za tým Forsythe Racing. Tou dobou už měl podepsanou smlouvu se špičkovým týmem Penske, což mu skýtalo šanci k dosažení mistrovského titulu.
Časopis Autosport jej v roce 2013 zařadil mezi padesátku nejlepších automobilových závodníků (na 15. místě) na světě, kteří nikdy nejezdili ve formuli 1.