Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
SP ve skocích na lyžích 2024/2025

Fantome vítězí! "Grosse Pardubitzer Steeple-chase" se poprvé běžela 5. listopadu 1874

Tři týdny po letošní Velké pardubické slaví věhlasný závod významné jubileum: sto padesát let. Pátého listopadu 1874 vyrazila na trať, která se od té současné výrazně liší, čtrnáctka koní. Do cíle dorazil jako první šestiletý hnědák Fantome v sedle s anglickým žokejem Georgem Sayersem. Ti dva dnes odpočívají kousek od sebe a v Pardubicích je připomíná společná socha.

Jezdecká socha žokeje George Sayerse na koni Fantome
zdroj: ČTK / P

Jak se to ale vlastně přihodilo, že právě v Pardubicích vznikl závod, který je považován za jeden z nejtěžších, ne-li vůbec ten nejtěžší na Starém kontinentě? V souvislosti s prvopočátky dostihu jsou vždy zmiňovány tzv. parforsní hony, tedy honební štvanice, kterých se účastnila společenská smetánka své doby. A bylo to právě Pardubicko, které svou rovinatou, ale také členitou krajinou s lesíky, vodními plochami a remízky potřebám lovců vyhovovalo.

Účastníci, jejich rodová jména jako Clam-Gallas, Kinský nebo Lichtenstein, prozrazují vysoký společenský status svých nositelů, v okolí Pardubic a Chlumce nad Cidlinou našli také potřebné zázemí s několika loveckými zámečky. V okolí navíc sídlily vojenské pluky dragounů či husarů, jejichž členové měli v loveckých štvanicích též zalíbení. Pardubice v polovině 19. století neměly ani pět tisíc obyvatel, ale v době honů se načas stávaly středem rakouské říše.

Odtud už to bylo k uspořádání steeplechase dostihu jen kousek, ale přece jen to ještě nějakou dobu trvalo. Zlatá éra parforsních honů na Pardubicku se počítá zhruba od přelomu 30. a 40. let a jsou s ní spojena jména Oktaviána Kinského a Emila Fürstenberga, kteří tvoří dvě třetiny zakládající trojice Velké pardubické (kromě nich ještě Maxmilián Ugarte), jakož také Egona Thurn-Taxise, po kterém byl pojmenován záludný a dodnes kontroverzní skok.

Díky stykům se zahraničím (na Pardubicku mj. působili i angličtí strážci stájí) místní šlechtici a především hlavní autor myšlenky Oktavián Kinský přicházejí na myšlenku vlastního překážkového dostihu, který bude větší a náročnější než cokoliv, co tu bylo před ním. Během roku 1874 už se ve vysokých kruzích soustavně šeptá o novém závodu. Takto jej představily oficiálně zveřejněné propozice:

"Grosse Pardubitzer Steeple-chase. Subskripční cena ve výši asi 8000 fl. Handicap pro koně všech zemích a jakéhokoli věku. Distance 3,5 – 4 anglické míle. 200 fl. zápisné, 100 fl další vklad. Hmotnosti budou zveřejněny 10. října ve Sportblattu a Spornu. Za každou steeplechase vyhranou po oznámení vah 5 lier navíc. Přihlášky 1. 10. u pana Francise Cavaliera ve Vídni."

Prvního října se nakonec panu Cavalierovi sešlo šestatřicet přihlášek, mezi kterými sice nebyli žádní koně z Francie a Velké Británie, které zřejmě kromě nákladné cesty odradilo i to, že v Pardubicích nebyla vidina velkého příjmu ze sázek (což byl nemalý faktor), ale i tak bylo toto množství považováno za velký úspěch. Z původního počtu nakonec vzešlo čtrnáct startujících, kteří se postavili krátce po poledni pátého listopadu 1874 na start. Mimochodem, nebyla to neděle, nýbrž čtvrtek.

Koně na Velké pardubické
zdroj: ČTK / Profimedia

Velká pardubická byla na programu jako první z celkem čtyř dostihů, kteří návštěvníci toho dne zhlédli. Šestiletý hnědák Fantome byl favoritem s kurzem 3:1. To ale neznamenalo, že by na trati neměl potíže, jak ukazuje popis průběhu závodu na webu jezdci.cz. "Problémy začaly na šesté překážce, první z kamenných zdí. Fantome vykopl ze zdi pár kamenů a udělal v ní velkou díru," píše se o problémech favorita, v jehož sedle byl Brit George Sayers.

Právě tato zeď, která byla vysoká zhruba 120 centimetrů, byla tehdy nejtěžší překážou celého dostihu. Koně a jezdci překonávali i ohradu vysokou dvě a půl stopy, irská zeď se zase skládala z náspu vysokého čtyři střevíce (120 cm). Předposlední překážkou kurzu bylo pletení z trní šest stop vysoké. Dráha měřila čtyři anglické míle a běželo se před návštěvou zhruba osmi tisíc diváků, mezi nimiž nechyběli členové panovnické rodiny.

Velká pardubická 1874
zdroj: kniha Dějiny Pardubic nad Labem / NKP

"Sedmou překážkou byl Velký příkop (Grosser Graben), nacházející se zhruba na stejném místě jako dnešní Taxis. Skákal se však z opačné strany a na místě odskoku před příkopem byla umístěna proutěná překážka. Vedoucí Fantome ji srazil a prolezl příkopem, přičemž kupodivu nenabral větší zdržení a nadále cválal na špici," pokračuje popis prvního ročníku.

K nejhoršímu došlo na před poslední překážce. Po srážce s Fantomem spadla čtyřletá hnědka Duckwing, která se zvedla "nečekaně po několika minutách a bez většího zranění". Takové štěstí neměl ryzák Strizzel, který se stal první v řadě obětí, které si náročný pardubický kurs v průběhu let vyžádal. Celkem se do cíle dostalo jen šest koní. Jako první Fantome, který zvítězil o dvě délky před Fantascou a třetím Yermackem.

Fantome a George Sayers:

Fantome se narodil v roce 1868 ve Francii jako syn hřebce Orphelina a klisny Belle de Nuit.  Po vypuknutí prusko-francouzské války roku 1970 se dvouletý Fantome přesunul do Anglie, kde mj. doběhl čtvrtý v 4000 metrů dlouhém Ascot Stakes na mítinku Royal Ascot. Úspěchy slavil nejen na ostrovech, ale také ve Francii či Německu, kde v roce 1875 vyhrál Grosses Hamburger Jagdrennen a Grosse Frankfurter Steeple-chase. Poté jej začalo zlobit zdraví. Nepovedený veterinární zákrok z října 1876 se mu stal osudným. Zemřel 26. listopadu, dva roky po svém vítězství v Pardubicích.

K triumfu na Velké pardubické jej dovedl tehdy pětadvacetiletý George Sayers. Byl to všestranný žokej, který úspěchy sbíral jak v překážkových, tak i v rovinových dostizích. Rodák z malé anglické vesnice Cambridgeshire se prosadil v Německu, kde byl osminásobným překážkovým šampionem. Jezdil i na pražské Císařské louce, v Brně či v Bratislavě. Přestože jeho kariéra pokračovala ještě dlouhá léta poté, co Fantome již dávno nebyl na světě, jejich cesty se nakonec spojily. Sayers, který zemřel v roce 1914, byl totiž pohřben na hřbitově v Hoppegarten u Berlína, tedy asi kilometr od místa, kde vedle někdejší dostihové dráhy odpočívá i dávný vítěz Velké pardubické.

Závod vyvolal nadšení (hlavně v českých zemích), ale také kritiku (především ve Vídni). Mnozí pozorovatelé označili pardubický závod za příliš náročný – a také nebezpečný. "Ze čtrnácti startujících koní jedenáct padlo, tři žokejové v ohrožení života, jeden kůň mrtev a jeden těžce zraněný," zněla depeše, kterou většina rakouských novin zveřejnila. Přestože se zranění nakonec ukázala jako ne tak vážná, čtenáři si už stačili udělat svůj dojem. 

"Pisatel odborného německého listu Sporn sice pochválil obětavost českých pořadatelů a jejich snahu o renesanci překážkových dostihů v monarchii. Považoval však za neomluvitelné, že Oktavián Kinský a spol. se tak málo starají o bezpečnost koní a jezdců," píše server jezdci.cz. Nemálo to připomíná kontroverze, které se s Velkou pardubickou táhnou vlastně do dnešních dnů a týkají se hlavně bezpečnosti nejznámější překážky, tedy Taxisova příkopu.

Fantome a George Sayers v každém případě zůstávají v Pardubicích přítomni dodnes. Od roku 2010 je totiž v areálu závodiště, nedaleko tribuny D, připomíná dílo polského sochaře Jerzyho Bokrzyckého.

Výsledky Velké pardubické 1874:

1. Fantome (6letý hnědák, žok. Sayers)
2. Fantasca (hnědka, žok. Twiddy)
3. Yermack (hnědák, žok. A. Sherrington)
4. Cossack (ryzák, žok. Taylor)
5. Caprice de Lissa (6letá ryzka, žok. M. Jombok)
6. Isis (7letá hnědka, žok. George Herbert)

Zdroj
ČT sport, iDNES, NKP, jezdci.cz

Hlavní zprávy

Nejčtenější články