Šarapovová dostala kvůli dopingu dvouletý distanc, odvolá se
Londýn - Maria Šarapovová byla potrestána dvouletým zákazem startu za doping. Vítězka pěti grandslamů a bývalá světová jednička měla na lednovém Australian Open pozitivní test na meldonium. Trest platí zpětně od 26. ledna, Šarapovová se proti němu odvolá k CAS. Ruská tenistka s jistotou přijde o účast na srpnových olympijských hrách v Riu de Janeiro.
ITF v prohlášení uvedla, že nezávislá vyšetřovací komise nepodezírá Šarapovovou z vědomého podvodu, avšak zároveň podle ní nese ruská hvězda "plnou zodpovědnost za tak závažné pochybení". Rovněž dodala, že kromě Austrálie měla Šarapovová pozitivní test na meldonium i 2. února při mimosoutěžním odběru v Moskvě.
Kvůli dvouletému trestu přijde vítězka 35 turnajů na okruhu WTA včetně všech čtyř grandslamů i o účast na srpnových olympijských hrách v Riu de Janiero. V ruské nominaci ji nahradí Jekatěrina Makarovová.
Zároveň budou anulovány i všechny její výsledky z letošního Australian Open, kde Šarapovová prohrála ve čtvrtfinále s Američankou Serenou Williamsovou. Od té doby nehrála a ve světovém žebříčku klesla na 26. místo.
Šarapovová hodlá proti trestu bojovat a oznámila, že se okamžitě odvolá k CAS. "Protože komise správně uvádí, že jsem vědomě neporušila antidopingová pravidla, nemohu přijmout tak nespravedlivý a tvrdý trest," napsala v reakci Šarapovová. "Pokud jsem úmyslně neudělala nic špatného, proč jsem dostala dvouletý zákaz hraní?" dodala.
Devětadvacetiletá Šarapovová se v březnu stala první známou sportovní osobností, která oznámila, že měla pozitivní test na meldonium. Později se objevily desítky dalších nálezů, hlavně u sportovců z postsovětských zemí.
Jedna z nejlépe vydělávajících sportovkyň světa se hájila tím, že brala meldonium z lékařských důvodů deset let a nevěděla o tom, že Světová antidopingová agentura WADA lék od začátku letošního roku zařadila na seznam nedovolených prostředků.
Po oznámení pozitivního testu přišla Šarapovová o tři z hlavních sponzorů, spolupráci s ní přerušily americká společnost Nike, švýcarský výrobce hodinek TAG Heuer i německá automobilka Porsche. Právě reklamní smlouvy tvoří tři čtvrtiny jejích příjmů, z roční sumy téměř 30 milionů dolarů je to asi 23 milionů.