Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Buly - debata expertů

V první řadě malé obce a nové stadiony. Národní agentura chce více peněz pro sport

V roce 2025 by to mělo být jedno procento výdajů ze státního rozpočtu, tedy až 20 miliard korun. Takový je cíl Národní sportovní agentury. V současnosti je určeno na sport celkem 8,25 miliardy korun, což představuje asi půl procenta rozpočtu. Nejdříve se agentura zaměří na projekty v obcích do 3000 obyvatel, které byly dosud opomíjeny.

Většina peněz by se měla využít na investice, neboť průměrné stáří sportovišť v České republice je 48 let. "Nemáme jediný fotbalový stadion, který by odpovídal nejvyšším mezinárodním standardům. Nemáme velodromy, nemáme pro skokany na lyžích můstky, máme jednu desetimetrovou věž. Není jediná basketbalová nebo volejbalová hala s nejvyšším mezinárodním standardem," vypočítával předseda ČUS Miroslav Jansta.

Na malé obce se chce agentura zaměřit v první řadě. Před dokončením je investiční program Kabina pro menší investice v řádech stovek tisíc korun. Toto slabé místo současných dotačních programů šéf agentury Milan Hnilička zjistil, když dva roky objížděl republiku ještě jako vládní zmocněnec pro sport. "Týká se to primárně kabin, proto pracovně název Kabina. Když jsem viděl, v jakých podmínkách se děti převlékají, jaká jsou tam sociální zařízení, to je šílené. Velmi často jsou to kabiny u fotbalových hřišť nebo tenisových kurtů," řekl.

Je nám líto, video expirovalo.
Národní agentura chce minimálně dvojnásobek peněz z rozpočtu

Tento program by mělo v únoru schvalovat ministerstvo financí. Pak budou jeho podmínky zveřejněny, ale peníze mohou obce čerpat až v roce 2021. Nadále stát plánuje investovat i do sportovišť ve větších městech a špičkových center pro přípravu reprezentace a pořádání vrcholných akcí.

Novinkou bude investiční program pro univerzitní sportoviště. "Chceme univerzitní sport znovu implementovat na vysoké školy. Chtěli bychom, aby vznikly dlouhodobé sportovní ligy. K tomu potřebujeme i podmínky, co se týče sportovních hal a jiných sportovišť," řekl Hnilička.

Velkým tématem pro agenturu, která vznikla loni 1. srpna, bude zlepšení pohybové gramotnosti dětí. Měla by se rozvíjet už od mateřských škol a na základních školách. Zásadní bude také propagace přínosu sportu se zacílením na rodiče a práce s trenéry na všech úrovních.

Zdroj
ČT sport, ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články