Counter-Strike, StarCraft, ale i DotA či Fortnite. Zlomek videoher, v nichž se pravidelně – a se stále větší diváckou odezvou – soutěží na mezinárodních turnajích. Při přerušení profesionálních sportů v důsledku koronavirové pandemie by navíc zájem o esporty mohl jít v tuzemsku nahoru.
Sportovci na nové misi. Jankto vlastní celý tým, pandemie může esportům pomoci
Rychlost, rozhodování, strategické uvažování, postřeh či týmová spolupráce. Esporty mohou hráčům procvičit hlavně reflexy.
"Virtuálně lze hrát v podstatě všechno, co člověka napadne. Podle tradičních sportů je zpracován fotbal, hokej i basketbal. Ze závodních odvětví jsou to formule, motorky, či rallye," popisuje herní publicista Zdeněk Princ.
"Je tam i baseball, cyklistika, americký fotbal nebo box. Vývojáři vytvořili i bizarnější věci, jako jízdu na koni nebo plachtění. Je toho opravdu hodně," dodává.
K většině her pak normální hráč potřebuje prakticky základní výbavu – klávesnici a myš. "Případně gamepad, volant či leteckou páku. Sportovec pak trenažér," říká novinář z webu Vortex.
Obyčejný sportovní trénink ale klasické videohry nahradí spíše těžko. "Ne všechno se dá dobře simulovat. Na konzoli hraje člověk fotbal pomocí tlačítek."
Naopak závodníci F1 se jízdě v kokpitu přiblížit mohou vcelku věrně. "Během Velkých cen mají jezdci simulátor v paddocku. U některých tréninků se to tedy do tréninku zařadit dá a čerpat z toho," doplňuje Princ.
Výhodou her je jejich odstupnost. Přístup k nim mají všichni, kdo si je pořídí ať už formou koupě, či stažením zdarma. "Může to být amatér i profesionál, liší se to v detailech. Vývojáři cílí na lidi, kteří se chtějí sportem bavit virtuálně," uvádí Princ.
Zdeněk Princ, herní publicista:
Zdeněk Princ, herní publicista:
"Nejčastější hry jsou League of Legends či DotA. Hraje se i FIFA, World of Tanks, celosvětový úspěch má Fortnite."
Už delší čas se navíc hovoří o tom, že by se esporty mohly etablovat i na olympijských hrách. Jejich organizátoři teď ale mají s odkladem na příští rok úplně jiné starosti.
"Mezinárodní olympijský výbor se nechce z pochopitelných důvodů spojovat s akčními hrami, bez ohledu na to, zda mají či nemají na hráče negativní vliv. Pokud někdy k nějakému spojování dojde, Counter-Strike to asi nebude."
Počítačové hry hraje po celém světě asi 2,5 miliardy lidí, podle dat Českého statistického úřadu z roku 2016 to v České republice bylo asi tři miliony pravidelných hráčů. "Těch esportových budou řádově možná tisícovky," tvrdí Princ.
Kvůli zrušení sportovních akcí a státem nařízené karanténě roste zájem o PC a konzolové hry i mezi tradičními sportovci. Pořádají se například virtuální cyklistické závody, výtěžek z některých akcí navíc putuje na charitativní účely.
Někteří fotbalisté už mají založeny dokonce celé profesionální esportové týmy, což je případ třeba čtyřiadvacetiletého reprezentačního záložníka Sampdorie Janov Jakuba Jankta.
Právě jeho e-tým Sampi se před pár dny zúčastnil charitativního turnaje ve FIFA, kde soutěžili zástupci Sparty, Plzně a Teplic. Na boj s koronavirem se pod dohledem komentátorů-fotbalistů Jakuba Podaného z Bohemians 1905 a kapitána sparťanského béčka Lukáše Váchy vybralo 175 tisíc korun. Částku dostane nemocnice na Bulovce.
Španělský mistr světa Moto2 Álex Márquez zase o víkendu ovládl virtuální závod silničních motocyklů MotoGP. Hráči NBA v čele s Lukou Dončićem vedle toho plánují během koronavirové krize odehrát celý turnaj ve hře NBA 2K skrze populární streamovací platformu Twitch.
Přerušení sportovních lig by rozvoj esportových soutěží v tuzemsku mohlo teoreticky urychlit. "Trend je stoupající. Narůstá objem investic, stoupá i počet diváků. Aktuální krize, která probíhá, se ale dotýká i esportu," poukazuje Princ na zastavení plánovaných přenosů soutěží, které se měly odehrávat tzv. off-line ve studiu.
Organizátoři obrovského turnaje v Katovicích se zase pouhý den před startem akce dozvěděli, že nemohou otevřít arénu pro diváky. Řada z nich už přitom byla v Polsku.
"Každý rok akci navštíví přes 150 tisíc fanoušků. Odložený musel být například také nejprestižnější turnaj v oblíbené hře Counter-Strike: Global Offensive, který se měl odehrát v brazilském Riu," říká předseda České asociace esportu Lukáš Pleskot.