Nový tým a stroj. Šonka chce ale útočit na bednu a těší se na duely s Kopfsteinem

Abú Zabí – První z nich již patří ke zkušeným závodníkům letecké série Red Bull Air Race a měl by být jedním z hlavních adeptů na medailová umístění. Druhý je nováček a bude chtít překvapit. Obhájce loňského čtvrtého místa Martina Šonku a Petra Kopfsteina přesto před startem nového ročníku spousta věcí spojuje, ať už je to letadlo, nebo nedostatek času na testování. Oba se však startu v Abú Zabí nemohou dočkat.

Co mají společného Francie, USA a Česká republika? Od letoška jsou to jediné tři země, které mají v elitní kategorii leteckého seriálu Red Bull Air Race dva zástupce. K stálici Šonkovi před startem nové sezony přibyl ve čtrnáctičlenném startovním poli Kopfstein, jenž doposud létal v nižší soutěži Challenger Class a využil odchodu dvou legend, Maďara Petera Besenyeie a obhájce titulu Paula Bonhomma z Velké Británie.

"Byť jsem v to doufal, tak jsem překvapený, že jsem v tom výběru nakonec byl," přiznal Kopfstein. Radost z příchodu dalšího Čecha měl i Šonka. "Když jste sledovali Petra, jak létal v Challenger Class, v té konkurenci, kterou tam měl, tak si to rozhodně zaslouží," zhodnotil pro Český rozhlas.

Ač jsou oba v rozdílných pozicích, do sezony budou vstupovat s řešením stejných obtíží. Jak Šonka, tak i Kopfstein nastoupí do ročníku s novým strojem, na jehož testování neměli příliš mnoho času.

Sedmatřicetiletý obhájce čtvrtého místa přešel nově do elitního týmu Red Bull, kde bude mít možnost pracovat s jedním z nejlepších letadel v seriálu. "Je to velký závazek, být v takovém týmu a vystřídat Petera Besenyeie, jenž je obrovská legenda. Budeme mít téměř nové letadlo, což je pro nás velká neznámá," řekl Šonka, jenž se měl v plánu připravovat s USA, jenže kvůli papírování nemohl a musel letadlo převézt do Evropy.

"Letadlo jsme tady měli dva měsíce, ale kvůli papírování a převozům jsme měli na jeho úpravy pouze pět týdnů. To je strašně málo na to, že musíte něco vyvinout, vyrobit a instalovat na letadlo."

Nováček Kopfstein díky přechodu Šonky do nového týmu mohl koupit jeho starý stroj, s nímž létal v minulém roce a útočil na celkové stupně vítězů. "Byli jsme s letadlem kamarádi velmi rychle. Vyhovuje mi. Přenastavili jsme síly v řízení, udělali jsme drobné úpravy, aby to odpovídalo mému stylu létání, ale je to velmi dobrý stroj. Pevně věřím, že se s ním budu moci pohybovat vepředu," prozradil sedmatřicetiletý pilot, jenž se také potýká s krátkým časem na testování.

"Neměli jsme mnoho času se s letounem tolik sžít. Máme za sebou sedm nebo osm letů za tři dny testování. Hlavní část zkoušení tak proběhne před závodem v Abú Zabí, kde budeme mít pět dní, abychom vyladili detaily," dodal.

Nové bodování, nový formát závodu

Změny čekají i samostatný seriál. První úprava se dotkla bodování. Doposud získávalo body pouze osm pilotů, kteří prošli první části závodu. Od letoška si body na své konto připíší i devátý a desátý závodník v pořadí. "Je to rozhodně krok kupředu. Jsem rád, že se to změnilo, jelikož to zpřesní výsledkovou listinu," řekl Šonka.

Další změna se promítne v průběhu samotného závodu. Stejně jako v letech minulých se do dvojic pro první kolo rozdělí piloti podle časů v kvalifikaci. Vítěz se tak utká se čtrnáctým, druhý se třináctým atd. Po postupu mezi nejlepších osm se ale výsledky z kvalifikace přestanou řešit a dvojice nově utvoří letci podle časů z první části.

Plány do sezony? Bedna a překvapení

Start letošní sezony je naplánován na 11.-12. března v Abú Zabí a oba čeští zástupci se již úvodního podniku nemohou dočkat. Kopfstein ale přiznává, že trať ve Spojených arabských emirátech nepatří k jeho nejoblíbenějším. "Ta trať je hodně rychlá. Těšíme se spíše na komplexnější a složitější tratě, jelikož s letounem bez dalších úprav nám budou vyhovovat spíše techničtější trati," prohlásil.

Do ročníku český reprezentant nejde s přehnanými plány a chce se především učit. "Naším cílem je první desítka, tu bychom považovali za velký úspěch, a jakýkoliv další posun by byl excelentní. Ale samozřejmě - abychom porazili čtyři zkušené borce, to není vůbec jednoduché. Tam totiž není nikdo vysloveně špatný," vysvětlil Kopfstein.

Petr Kopfstein
Zdroj: ČT sport

To Šonka po loňském čtvrtém místu, kdy nebyl daleko od celkového bronzu, míří výš. Rád by zaútočil na některé dílčí vítězství a v konečném pořadí se postavil na stupně vítězů. "Nebudeme chtít být na tom samém místě, cíle jsou na bednu," řekl.

Oba čeští piloti, které v datu narození dělí jen osm dní, se při svých cílech hodlají podporovat. Na trati se ale šetřit nebudou, a pokud se střetnou ve vzájemném souboji, budou ho brát jako kterýkoliv jiný. "Jsme rozhodně kámoši, ale na trati si nic nedarujeme," uzavřel Šonka.