Pokud alespoň okrajově sledujete zámořské sportovní dění a máte účet na Facebooku nebo Twitteru, pak už jste se s tímto typem videa museli setkat. Pokud ne, je dost možné, že mu v následujících dnech či týdnech neuniknete. O čem je řeč? O současné virální horečce s názvem Mannequin Challenge. Neobratně přeloženo do češtiny: jedná se o jakousi soutěž figurín.
Mannequin Challenge. Živé figuríny, které hýbou světem
Tento hit do nekonečných vod internetu vypustila skupina středoškolských studentů z Jacksonville na Floridě. A víte, jak to v podobných případech chodí. Ihned zafungoval efekt kolektivní kreativity, chopily se ho profesionální i univerzitní sportovní týmy a od té doby se sociálními sítěmi valí (zatím) nekončící vlna nápadů.
Forma je daná – skupina lidí naaranžuje momentku, ve které její aktéři následně "zamrznou". Pokud jste na táboře hráli štronzo, netřeba víc vysvětlovat. Kamera pak celou scénu postupně objevuje a mapuje. Tvořivosti se meze nekladou, a tak vznikají opravdu originální kousky. Časopis Time už na svém webu dokonce ohodnotil 17 nejlepších videí a rozřadil je i do kategorií.
Uživatelé sociálních sítí tak v poslední době mohli například narazit na hráče Dallas Cowboys, kteří cestou ze zápasu v letadle napasovali jednoho člena týmu do přihrádky pro příruční zavazadla.
Pozadu nezůstali ani elitní tenisté, kteří se v současnosti účastní Turnaje mistrů v Londýně.
Hodně vysokou hru rozjeli basketbalisté Clevelandu Cavaliers, kteří Mannequin Challenge zrealizovali přímo během návštěvy Bílého domu a do scénky zapojili i první dámu Michelle Obamovou.
Skeč s nejpočetnějším komparsem se zase povedla při basketbalovém utkání univerzity Kentucky, kde v lexingtonské aréně zkoprněl několikatisícový dav.
Českou větev pak možná založili hráči amerického fotbalu z Prague Black Panthers. Čtyřnásobní domácí mistři sestavili povedený trénink v posilovně.
Jasný cíl – hlavně pobavit
Podobnou virální celosvětovou mánii naposledy vyvolala v roce 2014 kampaň Ice Bucket Challenge, v rámci které se lidé polévali ledovou vodu, aby se zapojili do štafety upozorňující na amyotrofickou laterální sklerózu (ALS). Internetová solidarita tehdy vynesla 115 milionů dolarů, které pomohly pokročit v boji s tímto zákeřným onemocněním.
Mannequin Challenge v sobě nenese hlubší poselství, nejedná se vlastně ani o žádnou opravdovou soutěž a lidé také neurčují, kdo by měl v jejich iniciativě pokračovat. Vtip spočívá pouze v originalitě a provedení sitcomu z živých figurín. A ten zatím baví opravdu hodně.