Adidas ukončil sponzorství Německé antidopingové agentuře
Berlín - Manchesteru United platí Adidas 98 milionů eur, do kasy Bayernu Mnichov přináší 60 milionů eur. Jenže podporu Německé antidopingové agentuře (NADA) ve výši 300 tisíc eur se firma rozhodla ukončit. A není jasné, proč tak učinila. Antidopingové agentury po celém světě přitom bojují s nedostatkem financí, které jim ztěžují udržet krok s vývojem nových dopingových prostředků.
Adidas o ukončení dlouholeté spolupráce informoval své partnery už na jaře. "Ale chceme zůstat s NADA nadále spojeni a diskutujeme o alternativních formách spolupráce. Adidas samozřejmě zaujímá stále jasné stanovisko v boji proti dopingu. Ve všech smlouvách s našimi sportovci stojí, že prokázané dopingové provinění znamená okamžitý konec spolupráce," uvedl mluvčí Adidasu Oliver Brüggen.
Není jasné, proč slavná a úspěšná firma nehodlá s podporou NADA pokračovat. Částka 300 000 eur je pro agenturu poměrně významná, pro Adidas jsou to ale spíše "drobné". Fotbalisty Bayernu Mnichov například společnost sponzoruje 60 miliony eur ročně, Manchesteru United platí dokonce 98 milionů.
"Jsme z toho zklamaní," uvedl šéf NADA Lars Mortsiefer. "Přicházíme o významného partnera, i když se naprosto zřetelně vymezujeme proti dopingu," dodal.
NADA se přitom dlouhodobě potýká s finančními problémy, na které upozorňovala už i Světová antidopingová agentura (WADA). Její generální ředitel David Howman si před třemi lety stěžoval, že NADA nemá prostor provádět žádná vyšetřování a nemá velké možnosti získávat informace od policie.
Zároveň byla ale také NADA Bowmanem kritizována za to, že je kromě státu financována i soukromým sektorem. "Tohle není normální model. Ve většině zemí jsou národní agentury financovány pouze státem," podotkl Howman.
Rozpočet NADA se i v reakci na diskutovanou kritiku zvýšil mezi lety 2014 a 2015 o 30 % na 10 milionů eur. Přesto NADA v posledních letech nerozkryla velkou kauzu, byť například německá veřejnoprávní televize ARD je stabilně jednou z nejaktivnějších institucí, které se věnují dopingovým aférám.
Ukončení spolupráce s Adidasem tak paradoxně může znamenat přiblížení NADA praktikám většiny národních antidopingových agentur, byť prohlášení německé instituce krok firmy nekvitovalo. Zároveň ale může souviset i s chystanou reformou antidopingových agentur, kterou slibuje Mezinárodní sportovní arbitráž. Ta by se nově měla stát klíčovou institucí při posuzování dopingových kauz právě na úkor národních institucí.
Antidopingové organizace po celém světě přitom bojují s nedostatkem financí. Samotná WADA operuje s rozpočtem okolo 26,5 milionů dolarů (cca 660 mil. korun), její šéf Howman se přitom loni nechal slyšet, že testy, které by zajistily potřebnou a funkční kontrolu sportovců, by stály zhruba 100 milionů dolarů. Mezinárodní olympijský výbor, který agenturu financuje, přitom jen ze smlouvy s NBC na vysílací práva dalších šesti olympiád vydělal 7,7 miliard dolarů.