Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Svět motorů

Vůz, který usmrtil diváka, neměl zřejmě technickou závadu

Zlín – Vůz Subaru Impreza posádky Václava Kopáčka a Tomáše Singera, který v neděli na zlínské Barum rallye havaroval a usmrtil diváka, byl nejspíš v pořádku. Policie sice jako příčinu neštěstí definitivně technickou závadu nevyloučila, ale nepovažuje ji za reálnou.

Místo tragické nehody
zdroj: ČT Brno

"Možnou technickou závadu na automobilu po nehodě neuplatnil řidič ani nebyla nalezena při prvotním ohledání vozidla na místě. Vůz je nyní v Holešově, kde bude ještě kontrolován," řekl policejní mluvčí Petr Jaroš.

Tragédie, po které byla v neděli rallye předčasně ukončena, se stala u žlutavského lomu v erzetě Halenkovice, třinácté z plánovaných patnácti rychlostních zkoušek. Vůz ve vysoké rychlosti v zatáčce vyletěl z trati a skončil mezi fanoušky. Podle Jaroše policie zjišťuje příčinu havárie i případnou odpovědnost pořadatelů.

Nehody na rallye už nejsou náhoda

Kopáček nepatří mezi zkušené jezdce, kvůli stylu jízdy ho však odborníci považují za jeden z největších talentů v rallye. "Jezdce bych nevinil. Zkrátka jel na limitu a ten podvozek to nepobral. On se snažil dát tomu plný plyn, jestli se to nechytí. Nechytlo, tak to zabalil," komentoval havárii závodník Michal Sum.

Před několika lety býval přibližně 100 metrů od místa tragédie zpomalovací retardér. Organizátoři Barum rallye od něho nakonec upustili. "Dneska se retardéry dávají při nájezdech do obydlených zón. Přišli jsme na to, že retardéry na trati průměrnou rychlost nesníží," uvedl ředitel rallye Miloslav Regner.

Je nám líto, video expirovalo.
Reportáž Josefa Kvasničky o tragédii na Barum rallye

Zkušení závodníci už nepovažují sérii tragédií za náhodu a hovoří o dvou problémech – domácí asfaltové tratě jsou až příliš rychlé a jsou až prý příliš snadno dostupné pro mladé závodníky. "Měl by být kladen důraz, zda mladí lidé můžou využívat taková auta, jaká využívají, tedy ta nejsilnější," myslí si přední český jezdec Roman Kresta.

Diváci byli na vyhrazených místech

Zemřelý čtyřiapadesátiletý muž ze Semilska i druhý zraněný, divák z Maďarska, který utrpěl jen lehká zranění, stáli na pořadateli vyhrazených místech. Potvrdili to i ředitel rallye Miloslav Regner a tiskový mluvčí Federace automobilových sportů Autoklubu České republiky (FAS AČR) Josef Pátl. Podle nich při přípravě erzety nic nenasvědčovalo tomu, že by mohlo jít o nebezpečný úsek.

Havarovaný automobil
zdroj: ČT Brno

Také podle Jaroše se zřejmě jednalo o nešťastnou souhru okolností. "Řidiči nelze nic vyčítat, jel rallye. Také vymezená zóna se jevila jako velmi bezpečná," řekl s tím, že policie událost vzhledem k tomu, že se stala na uzavřené závodní trati, nevyšetřuje jako dopravní nehodu.

Skutečnost, že usmrcený divák stál v místě, které organizátor pro fanoušky určil, může být ale pro pořadatele velkým problémem. Regner v neděli řekl, že si svou zodpovědnost jako ředitel soutěže uvědomuje. Tragédií se zabývá i sportovní komise FAS AČR.

Už zítra odstartují jednání o posílení bezpečnosti na závodech. Není vyloučen ani belgický scénář. Tam po nedávné tragédii byly divácké zóny umístěny stovky metrů od trati.

Rallye byla oficiálně ukončena po 14. rychlostní zkoušce, 42. ročník soutěže poprvé v kariéře vyhrál tovární jezdec Škody Juho Hänninen z Finska. Druhý skončil Roman Kresta a třetí byl Tomáš Kostka. Zlínská rallye je letos další předčasně ukončenou soutěží českého šampionátu. V květnu zemřel při Rallye Český Krumlov spolujezdec Aleš Zimolka, v červenci na Rallye Bohemia přišel po havárii o život Bohuslav Ceplecha, navigátor jezdce Martina Semeráda.

Zdroj
ČTK, ČT24

Hlavní zprávy

Nejčtenější články