Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Volejbalový magazín

Vintr: První trojka je mimo možnosti českých kamionů. Kamazy jsou teď takřka neporazitelné

Rallye Dakar si odbyla ostrou premiéru v nové destinaci, Saúdské Arábii. Českým barvám přinesla tři umístění v první desítce, nejlepší výsledek si připsal mezi kamiony Martin Macík, který dojel pátý. Devatenáctiletou vládu značky KTM mezi motorkáři ukončil Američan Ricky Brabec na Hondě, ani v ostatních hlavních kategoriích ale k překvapení nedošlo, mezi kamiony znovu dominovaly ruské kamazy. "Každou dílčí činnost dělají na nejvyšší možné úrovni a navíc mají všechno skvěle zkoordinované. I do budoucna bude takřka nemožné je porazit," připouští sportovní publicista Jiří Vintr.

Kamaz Andreje Karginova
zdroj: Reuters

O první české pódiové umístění po devíti letech mohl ještě zabojovat Aleš Loprais, i on ale stejně jako Michek ztratil naději v předposlední etapě, kde kvůli technickým problémům nabral tříhodinové manko. "Sedmé místo je pro něj asi zklamáním, ale pro mě je to nejlepší Alešův výkon za posledních pět let. Jel stabilně, nezastavoval kvůli zbytečnostem a vlastně každý den dojížděl v závěsu za kamazy," chválí Vintr.

Nejlepším českým kamionem tak bylo na pátém místě iveco Martina Macíka. "Je to asi reálná ukázka možností, jaké naši jezdci proti početným továrním týmům Kamazu a Mazu mají. Na stupně vítězů by byly potřeba vedle stoprocentního výkonu i technické problémy těchto týmů, na které ovšem nelze spoléhat," uvědomuje si Vintr.

Je nám líto, video expirovalo.
Dakarské ozvěny

Nejlepším českým výsledkem mimo kategorii kamionů bylo deváté místo Zdeňka Tůmy mezi čtyřkolkami. "Pomohla mu hlavně stálost výkonů a před jeho výsledkem lze jen smeknout," hodnotí Vintr, kterého naopak zklamal Tomáš Kubiena. "Je už trochu zarážející, že každý rok dojede na techniku. Možná je to stylem jízdy, každopádně rychlost má na to, aby soupeřil s nejlepšími. Jen potřebuje dojet do cíle," dodává.

Blízko ocenění pro nejlepšího nováčka byl Martin Michek, český motocyklista ale v závěru soutěže doplatil na nezkušenost. Na trati mu došel benzin a nabral více než hodinovou ztrátu. "Ukázal velký potenciál a je určitě z českého pohledu největším překvapením. Tušilo se, že bude rychlý, navíc ukázal, že si skvěle rozumí s motorkou a dokáže bezchybně navigovat. Pokud objede během roku víc menších rallye, do budoucna mu to pomůže, " myslí si Vintr.

Celkové pořadí ovládl Američan Ricky Brabec, který zároveň ukončil letité panování strojů KTM ve slavné pouštní soutěži. "Ta pomyslná smyčka kolem KTM se stahovala už dlouho. Zejména Honda měla všechny předpoklady pro to, aby ji potrápila, ale nikdy to neklaplo dohromady. Už loni jel Ricky na vítězství, jenže mu v předposlední etapě odešel motor. Pro ostatní výrobce je to alespoň důkaz, že KTM jde porážet, byť to i do budoucna bude velmi těžké," soudí Vintr.

Martin Prokop mířil na Dakar s ambicemi na první desítku, nakonec se po sérii problémů musel spokojit s dvanáctou pozicí. "Na Martinovi byla hodně vidět frustrace z toho, že mu to nevychází podle představ, ale takový je prostě Dakar. Ta sekvence malých ztrát, které v průběhu soutěže utrpěl, byla poměrně dlouhá a na konci se to nasčítalo," hodnotí Prokopův výsledek Vintr.

Josef Macháček v minulosti Dakar na čtyřkolce pětkrát vyhrál, tentokrát se představil v  bugině a při premiéře v nové kategorii dojel na 27. místě. "On je dakarský fenomén. Buggyra si pro tuhle roli nemohla vybrat nikoho lepšího. Bez jeho zkušeností a psychické odolnosti by jen těžko dostávali buginu do cíle. Vždyť celý projekt mohl skončit už v první etapě, kdy do cíle dorazili jen díky jeho umu. Stejně tak by si nováček jen tak neporadil s převráceným autem," chválí dvaašedesátiletého veterána Vintr.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články