Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
MS v ledním hokeji U20 2025 Kanada

Veterán Macháček se chce s Dakarem rozloučit na stupních vítězů

Praha - V březnu příštího roku oslaví nejúspěšnější čtyřkolkář historie Rallye Dakar Josef Macháček kulatou šedesátku. Připouští, že nadcházející pouštní dobrodružství v Jižní Americe by mohlo být jeho posledním, loučit se ale chce úspěchem. Proto se po čtyřech letech pokusů s buggynami vrátil zpět k osvědčené technice a na své Yamaze by znovu rád zaútočil na stupně vítězů.

Josef Macháček za řidítky své čtyřkolky
zdroj: ČT sport

Macháček vyrazí na Dakar znovu ve čtyřkolce, tentokrát na vlastnoručně upraveném stroji. "Koncepce vychází z Yamahy Raptor, s nezbytnými úpravami podle předpisů rallye. Musel se zvětšit objem nádrží, zabudovat navigace a bezpečnostní prvky a podařilo se mi na bok stroje připevnit i rezervu, protože jsem nechtěl jet bez ní. Bylo potřeba také dost úložných prostorů, protože etapy jsou dlouhé a byla by škoda vypadnout kvůli nějaké banalitě," objasnil Macháček.

V roce 2012 neprošel Macháček přijímacím protokolem kvůli údajné "nesériovosti" své čtyřkolky. Tentokrát podle něj podobné problémy nehrozí. "Je to sériový stroj, jen s povinnými úpravami. Tehdy jsem měl motor z Yamahy TDM, mnohem silnější, se kterým se dalo jet až 160 kilometrů v hodině. A vydržel by klidně dva Dakary. Teď mám jednoválec s povoleným objemem do 750 ccm, tam už se na tu techniku bude muset dávat víc pozor," vysvětlil.

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Téma pro hosty ČT sport

Po několika vesměs neúspěšných pokusech v automobilové kategorii se vrátil zpět ke čtyřkolkám. "Nemyslím si, že buggyna byl úplně úkrok stranou. To naše závodění je ale vytrvalostní, kde polovinu všeho dělá technika a druhou polovinu lidský faktor, navigace a podobně. A v té technice jsou prostě věci, které nemůžete úplně ovlivnit. Jako třeba v roce 2011, kdy mi tři etapy před koncem praskla poloosa. Ale to se samozřejmě může stát i na čtyřkolce, ale ta je technicky o něco jednodušší," uvedl pětinásobný vítěz Dakaru.

V rozhodování o návratu ke čtyřkolkám hrál roli i fakt, že Macháčkovi bude příští rok v březnu 60 let. "Největší úspěchy jsem zaznamenal právě na čtyřkolkách. Navíc je to určitá výzva oslavit šedesátiny právě takhle. V přípravě jsem na tom nebyl špatně, najel sem přes 10 tisíc kilometrů, takže věřím, že bych mohl dosáhnout i na bednu," přiblížil Macháček.

S přípravou pomáhal i týmovému kolegovi Zdeňku Tůmovi, který bude na Rallye Dakar nováčkem. "Snažím se mu předat úplně všechno, co vím, hlavně ale takové ty drobnosti, které by si pak musel sám zjišťovat. Přeju mu, aby dojel co nejlépe, bude to totiž i moje vizitka, protože jeho čtyřkolku jsem stavěl také já, jedeme na vlastně identických strojích. Zdeněk má všechny předpoklady, aby uspěl. Pokud někdo z nás dvou udělá v závodě chybu, tak to budu spíš já," uzavřel Macháček.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články