V Melbourne startuje sezona formule 1, Hamilton věští nejtěžší boj o titul v kariéře
Nejtěžší sezonu v kariéře očekává před startem mistrovství světa formule 1, které začne o víkendu Velkou cenou Austrálie, obhájce titulu Lewis Hamilton z Mercedesu. Ferrari je totiž podle pětinásobného šampiona ještě rychlejší než před rokem.
Hamilton v minulé sezoně získal jako teprve třetí pilot v historii pátý titul mistra světa a Mercedes popáté za sebou vyhrál Pohár konstruktérů, ale zejména v úvodu za konkurenčním Ferrari zaostávali.
A jak ukázaly nedávné testy v Barceloně, italská stáj by měla mít i nyní rychlostně navrch. "Čeká mě nejnáročnější bitva v dosavadním průběhu kariéry. Ferrari je velmi rychlé," řekl Hamilton.
Už během testů naznačil, že Sebastian Vettel a Charles Leclerc z Ferrari by mohli být dokonce o půl sekundy rychlejší než mercedesy.
Zatímco německá stáj jde do sezony beze změn, Ferrari po odchodu Kimiho Räikkönena do Alfy Romeo přivedlo Leclerca.
Největší změnou je ale výměna dosavadního šéfa týmu Maurizia Arrivabeneho, kterého nahradil Mattia Binotto.
Od něj si v Itálii slibují, že stáji pomůže ukončit čekání na titul, jejž naposledy Ferrari získalo v roce 2007.
"Zlepšujeme se, spolupráce v týmu je každým rokem lepší, takže doufám, že to bude zábavná sezona. Zábava totiž znamená vítězné závody, díky kterým budeme moci bojovat o titul," uvedl Vettel.
Německý pilot má na kontě čtyři celkové triumfy, naposledy ale šampionát ovládl před pěti lety.
První závody ve formuli 1 čekají tři nováčky. Williams získal vítěze formule 2 George Russella, McLaren angažoval Landa Norrise a za Toro Rosso bude jezdit Alexander Albon.
Staronovou tváří ve startovní listině je pak Robert Kubica z Williamsu, který se do královské třídy vrací po osmi letech. Před startem sezony 2011 totiž při nehodě v rallye málem přišel o ruku.
Změny v pravidlech by měly přinést lepší předjíždění
Piloty také čeká řada změn v pravidlech. K nejvýraznějším došlo v aerodynamice předních a zadních křídel, což by mělo usnadnit jízdu v závěsu a předjíždění.
Vozy také budou mít k dispozici o pět kilo více benzinu než v minulosti a někteří piloti už také nebudou muset držet přísné diety, protože minimální váha jezdce i vozu byla navýšena.
"Během přestávky jsem mohl jíst úplně všechno - palačinky, brambůrky, prostě všechno. Ale pořád jsem hodně sportoval," řekl Hamilton, který zvýšení minimální váhy plně využil a na předsezónní testy v Barceloně přijel s viditelně větší muskulaturou.
Podle nových regulí musí piloti včetně sedačky vážit minimálně 80 kg a vůz i s jezdcem pak musí mít minimální hmotnost 740 kg oproti loňským 733.
"Poslední měsíc už ale jím zdravě a tuky se mění ve svaly. Nesnažím se vypadat jako Hulk, ale jíst větší porce bylo příjemné," přidal Hamilton. Větší svaly jezdcům pomáhají například s překonáním přetížení.
Změnu pravidel uvítal i druhý pilot mistrovské stáje Valtteri Bottas. "Život to usnadnilo zejména vysokým jezdcům. Hodně z nás muselo být pod hranicí zdravé váhy, takže bylo velmi snadné onemocnět. Ale teď jsem ještě neměl chřipku ani jinou nemoc," prohlásil.
K dalším zásadním novinkám došlo v aerodynamice, ty by měly pomoci vyřešit problém s předjížděním. Přední křídlo je 200 cm široké, loni měřilo 180 cm.
Zadní křídlo bylo zvětšeno z 95 na 105 cm a byl také zjednodušen jejich vzhled, který by měl usnadnit jízdu v závěsu.
Novinkou je i větší množství benzinu, které narostlo ze 105 na 110 kg. To by mělo zabránit šetření paliva v závěrech závodů, které by tak mohly nabídnout dramatičtější podívanou.
Nově bude také závěr závodu signalizován digitálně, aby nedošlo k nejasnostem jako loni v Kanadě, kdy se pořadatelům "podařilo" odmávat finiš o kolo dříve.
Nový ročník šampionátu tradičně zahájí páteční tréninky, v sobotu je na okruhu v Melbourne na programu kvalifikace a nedělní závod odstartuje v šest hodin SEČ. Sezona má stejně jako loni 21 závodů a skončí na začátku prosince v Abú Zabí.