Španěl Masiá vyhrál Velkou cenu Kataru a je poprvé šampionem v Moto3, Salač neodstartoval
Z premiérového titulu mistra světa ve třídě Moto3 se raduje Jaume Masiá. Španělský jezdec ovládl pod světly Velkou cenu Kataru a v předstihu si zajistil celkový triumf. Před závěrečnou Grand Prix sezony ve Valencii má třiadvacetiletý závodník nedostižný náskok 28 bodů před Japoncem Ajumuem Sasakim, který tentokrát skončil šestý. Ve třídě Moto2 se Filipu Salačovi v zaváděcím kole porouchal motocykl a do Grand Prix odstartovat nemohl.
Masiá opanoval v životní sezoně čtyři Grand Prix a v dalších šesti se dostal na "bednu". Seriálu mistrovství světa se účastní osmým rokem, jeho dosud nejlepším umístěním byla čtvrtá pozice v roce 2021.
V královské MotoGP se obhajobě prvenství přiblížil Ital Francesco Bagnaia. Lídr pořadí dojel druhý za krajanem Fabiem di Giannantoniem a vede před Španělem Jorgem Martínem už o 21 bodů. Rozhodne se příští týden v závěrečné Velké ceně ve Valencii.
Salače zastavil problém s motorem
Jednadvacetiletý Salač měl do závodu odstartovat počtvrté za sebou z 18. místa. Po sobotních technických problémech mu mechanici vyměnili na motocyklu motor, který však podle všeho selhal. V zaváděcím kole se Salačovi začalo ze stroje kouřit a musel ho odstavit.
Místo na startovním roštu tak jediný český účastník MS skončil se slzami v očích v depu. Naposledy vynechal před dvěma roky Velkou cenu Nizozemska.
"Po včerejšku, kdy jsme měli problém s převodovkou, jsme se rozhodli vyměnit motor za záložní. Byl to motor, s kterým už někdo jel v Malajsii, takže byl odzkoušený. Hned když jsem vyjel z pit lane, cítil jsem, že motor nemá dostatečný výkon. Bohužel se mi s tím nepodařilo ani dojet do boxů, protože hned po výjezdu z druhé nebo třetí zatáčky to začalo hrozně čoudit," popsal Salač.
"Co jsme poznali podle dat, bylo to, že to jelo jen na dva válce, což znamená, že jeden válec nešel. Bylo štěstí, že to nechytlo, protože začalo létat hodně oleje z výfuku i zespoda. Takže jsem rád, že motorka neshořela a že ani mně se nic nestalo, protože jakmile cáká olej z motorky, tak to bývají většinou nejhorší pády," pokračoval český jezdec.
Zatím není jasné, zda byl na vině dodavatel motoru, nebo mechanici jeho týmu Gresini. "S jistotou nemůžeme momentálně říct nic. Nemůžeme na nikoho házet vinu, dokud se to pořádně nevyřeší," dodal Salač, jenž i kvůli absenci přišel o průběžné 10. místo v šampionátu.
Třetí vítězství za sebou si připsal Španěl Fermín Aldeguer. Již jistý mistr světa Pedro Acosta dojel osmý.
Bagnaia má obhajobu na dosah
V MotoGP udělal velký krok k obhajobě titulu Bagnaia. Italský jezdec továrního týmu Ducati dojel druhý za krajanem di Giannantoniem, jenž si připsal první výhru v nejsilnější třídě, a výrazně zvýšil svůj náskok v čele MS. Jeho španělskému rivalovi Jorgemu Martínovi se nedělní závod vůbec nevydařil, když obsadil až desáté místo a ztrácí 21 bodů.
Ve Valencii se bude bojovat ještě o 37 bodů. O mistru světa může být teoreticky jasno už po sprintu, jehož vítěz dostane 12 bodů.
Velká cena Kataru, závod mistrovství světa silničních motocyklů v Losailu:
Moto3:
1. Masiá (Šp./Honda) 33:50,694, 2. Alonso (Kol./GasGas) -0,068, 3. Öncü (Tur./KTM) -0,163, 4. Rossi (It./Honda) -0,285, 5. Pérez (Šp./KTM) -1,553, 6. Sasaki (Jap./Husqvarna) -1,566.
Průběžné pořadí MS (po 19 z 20 závodů): 1. Masiá 271, 2. Sasaki 243, 3. Alonso 225, 4. Holgado (Šp./KTM) 212, 5. Öncü 212, 6. Ortolá (Šp./KTM) 171.
Moto2:
1. Aldeguer (Šp./Boscoscuro) 35:32,117, 2. González -2,643, 3. Canet (oba Šp./Kalex) -2,652, 4. Ogura (Jap./Kalex) -4,585, 5. Dixon (Brit./Kalex) -4,645, 6. Vietti (It./Kalex) -5,936.
Průběžné pořadí MS (po 19 z 20 závodů): 1. Acosta (Šp./Kalex) 328,5, 2. Arbolino (It./Kalex) 249,5, 3. Dixon 194, 4. Aldeguer 187, 5. Canet 175, 6. Čantra (Thaj./Kalex) 162,5, ...11. Salač (ČR/Kalex) 110.