Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Panorama

Smrž versus Biaggi: smolař a štístko

Praha – Je to jako záhada hlavolamu. Proč první z jezdců, ač se narodil v Česku, dostává na domácí velké ceně, bez rozdílu, zda v šampionátu superbiků nebo silničních motocyklů, jeden políček za druhým. A naopak proč druhý, byť původem z Itálie, se v lesích za Brnem cítí jako doma a je králem Masarykova okruhu. Víkendová klání MS superbiků jejich diametrálně odlišné osudy jen zvýraznila.

Max Biaggi. Před dvěma týdny mu bylo čtyřicet. Po světových okruzích se prohání dvacet sezon! Ale sportovní stárnutí a útlum? Kdepak. Kromě plejády dílčích úspěchů má ve sbírce nejen čtyři tituly ze třídy do 250 ccm (1994–1997), ale z loňské sezony už i první celkový triumf v MS superbiků. Snad nikde však jeho mistrovství nevyniká tak jako u nás.

Biaggiho souznění s náročnou tratí Masarykova okruhu je neuvěřitelné. Určitě i proto, že je přeborníkem spolehlivosti. Cílem, většinou na nejvyšších příčkách, projel od předloňského Assenu do letošního Donningtonu 49 jízd v řadě! Až v té jubilejní, padesáté, byl diskvalifikován. Na zemi, jako nedávno v USA, si ustele opravdu výjimečně. A bilancí, jakou o víkendu dovršil na Velké ceně České republiky, se nemůže pochlubit žádný z motocyklových závodníků. Nejen současných, ale ani bývalých.

Brněnský imperátor v číslech

Biaggi, řečený "Šílený Max" či "Římský imperátor" (však také jeden z jeho nejzarytějších fanoušků chodí v brnění římského legionáře), navýšil počet triumfů na Masarykově okruhu ve všech myslitelných kategoriích na jedenáct. Na historický mezník si ale musel počkat do druhé jízdy, kdy už se krajanem Melandrim nenechal ošálit jako napoprvé. "Masarykův okruh v České republice? Ano, to je můj druhý domov. Tohle místo miluji," tvrdí rodák z Říma Max Biaggi, který střídavě žije v Monaku nebo v USA. "A jedenácté vítězství? Co na to říct. Je to skvělý pocit. V první jízdě jsem se necítil dost silný, ale v druhé jsem si byl jistější. Sice jsem se nechal Marcem opět předjet, ale tentokrát jsem věděl, že v pomalejších pasážích mám na to, vrátit se zpět."

Sečteno a podtrženo: poosmnácté přijel Biaggi na Masarykův okruh. Absolvoval třiadvacet závodů a v devatenácti se postavil na bednu – jedenáctkrát jako vítěz, pětkrát jako druhý a třikrát jako třetí jezdec v konečném pořadí! V kvartetu nepódiových umístění je přitom jediné "neoslnivé" – v roce 2001 obsadil v půllitrech desáté, historicky nejhorší místo. Kromě toho byl dvakrát čtvrtý a jednou pátý.

Pokud jste dobře počítali, došli jste k zajímavému zjištění. Od premiéry na Velké ceně České republiky v létě 1993 včetně, kdy ve dvěstěpadesátkách obsadil druhou příčku, fenomenální Max každý ze závodů na českém asfaltu dokončil. Nejfamóznější období prožil v období 1994 až 1998, kdy čtyřikrát ovládl kubaturu do 250ccm, a po přestupu mezi elitu i českou premiéru v pětistovkách. Pět prvenství v řadě! A ještě statistika ze superbiků – 2007 druhé a první místo, 2008 čtvrté a třetí, předloni, vloni a letos? Vždy první a druhé! Opravdu pohádková bilance.

Přitom jako dítě se Biaggi zajímal o fotbal a o tom, že se vydá na dráhu motocyklového závodníka, se rozhodlo až v roce 1989, kdy k sedmnáctým narozeninám dostal jako dárek motorku. O rok později už slavil titul při premiéře v italském šampionátu produkčních motocyklů. Z něj pak vedla Maxova úspěšná cesta za titulem evropského šampiona dvěstěpadesátek a vzápětí, už definitivně, do mistrovství světa silničních motocyklů. A tím pádem i na jeho zaslíbený asfaltový okruh na Moravě…

Smrž: jako noc a den

A teď druhý, méně veselý příběh. Bylo tomu tak před rokem, je tomu tak letos. Jakub Smrž na sebe strhává pozornost během tréninků a kvalifikací, kde zajíždí skvělé časy. Jednou už ovládl superpole a v této sezoně mezi jeho výsledky vystopujeme dvě druhá, jedno třetí, čtvrté a páté místo na startovním roštu. Jenže starty? Ty jsou prokletím. Okamžitě se propadá o několik pozic dozadu, maximálně od poloviny závodu však až na výjimky nabírá tempo. A při stíhací jízdě předjíždí jednoho soupeře za druhým.

V britském Donningtonu byl blízko premiérovému vítězství v kariéře. Nakonec skončil druhý, stejně jako na okruhu v Salt Lake City. Výtečný nástup z úvodních pěti podniků ale vystřídalo tápání – problémy s nastavením motocyklu, pády. Z posledních osmi soutěžních jízd jich Jakub Smrž – včetně víkendového Brna – nedokončil šest. S mechaniky sice přišel na kloub tomu, proč předvedl dva prapodivné pády – a na rovince! – na zadní kolo v obou vystoupeních v Misanu.

Jenže v Brně rozbil motocykl z jiného důvodu. "Nasadili jsme do druhého závodu jinou pneumatiku, která měla být lepší. Nebyla. Podkluzovala v zatáčkách, musel jsem hodně brzdit ještě před nimi. A právě při takovém manévru jsem dostal smyk, tentokrát na přední kolo." Nutno podotknout, že Smrž unikl o pověstný vlásek divokému výletu do kačírku už v první jízdě, kdy ustál náběh na tzv. highsider.

V nemilosti okruhu – i pořadatelů?

Po výtečném začátku tedy hořký konec. Nejdříve druhé místo v jednom z tréninků, páté místo v superpole a nejlepší výchozí pozice na Masarykově okruhu. Pak nad poměry dobrý start, po němž se propadl "jen" na sedmé místo. Dlouho, avšak marně útočil na šestou pozici Sykese. Vzápětí ale přišel zlom – jeho motocykl nestačil soupeřům na rovinkách a před vlastními fanoušky na českém asfaltu nikoho nepředjel. Naopak. Postupně klesl na jedenáctou pozici a ve druhé jízdě? Tam přišel pád z průběžného dvanáctého místa. Celkově pátý soutěžní na Velké ceně České republiky, od chvíle, co přestoupil mezi superbiky. "Je to škoda. Opravdu se to dlouho vyvíjelo dobře," posteskl si Jakub a na otázku, bude-li mít brněnský okruh přesto radši, prohlásil s notnou dávkou ironie: "No, možná. Ale opravdu jen o malinko!"

Zatím nejlepším domácím umístěním je pro rodáka z Českých Budějovic šestá příčka z roku 2009, identická, jaké dosáhl ještě v MS silničních motocyklů v kategorii do 125 ccm. V památné tuzemské bitvě na cílové čáře s Jaroslavem Hulešem, právě před deseti lety. Podaří se mu někdy ještě lepší výsledek? Otázkou je, zda se na Masarykův okruh vůbec vrátí. A to nejen Jakub, ale celý seriál superbiků. Ve hře jsou finance. Pořadatelé jich nemají dostatek, žádají o státní podporu. Nebo je s vrcholnými motocyklovými podniky u nás amen. "Byla by to škoda, domácí závod má svá specifika. Ale moc do toho nevidím a určitě to ani nemůžu ovlivnit."

A záhada nakonec. Zcela nečekaně totiž Jakub Smrž nebyl přizván na velkou čtvrteční tiskovou konferenci! "Překvapilo mne to i mrzelo, ale nad tím, proč se tak stalo, se musí zamyslet ti, co tak rozhodli." A další nemilé překvapení. Bývá tradicí, že elitní domácí jezdec – poslední roky Abraham v MS silničních motocyklů a Smrž v superbicích, dostávají k dispozici box číslo jedna. Letos byl ale Jakub odsunut až na vzdálenější stranu startovní rovinky, k boxu číslo 21. "Také nad tím jsem se podivil, ale bylo mi řečeno organizátory, že je to rozhodnutí promotéra šampionátu, Dorny," usmíval se Smrž. A jak by ne. Dorna je promotérem MotoGP, nikoliv superbiků, které má pod palcem společnost Infront.

Zdroj
ČT24

Hlavní zprávy

Nejčtenější články