Skvělý český úvod na Dakaru. Loprais byl druhý, Prokop třetí a Michek jedenáctý nejrychlejší
Výborný začátek letošní Dakarské rallye mají za sebou čeští jezdci. Martin Prokop zajel v úvodní etapě třetí místo, na vítězného Carlose Sainze ztratil tři minuty a 18 vteřin. V kategorii kamionů se ještě o příčku lépe zadařilo Aleši Lopraisovi, na druhém místě ztratil osm minut na prvního Dmitrije Sotnikova. Dařilo se i motocyklistovi Martinu Michkovi. Za nejrychlejším Australanem Tobym Pricem zaostal o osm minut a dojel jedenáctý.
"Co jiného k výsledku říct, než že je skvělý? Spokojenost. Erzet do konce je ale ještě hodně. Jsem šťastný, ale chce to jet s pokorou dále," podotkl Prokop.
Vedle obhájce prvenství Sainze dokázal Prokopa porazit už jen třináctinásobný vítěz slavné soutěže Stéphane Peterhansel z Francie.
Osmatřicetiletý Prokop startující na svém šestém Dakaru se mezi elitní trojici posunul ve druhé polovině 277 km dlouhého měřeného úseku.
V cíli se dlouho držel na druhé pozici za Peterhanselem, v závěru jej ale předstihl i Sainz. I tak Prokop vytvořil nové české maximum v kategorii, sám byl v etapě nejlépe pátý.
"Bylo to úplně něco jiného než první rok. Bylo to hodně těžké, na trati byla spousta kamení. Spousta rozbitých říčních úseků a bylo to extrémně náročné na navigaci," řekl Prokop, který jede s vozem Ford Raptor.
Přiznal, že se spolujezdcem Viktorem Chytkou udělali několik drobných chyb. "Ale musím říct, že jsme je rychle napravili a obzvlášť u cíle (etapy) bylo vidět, kolik lidí se tady motá a ztratilo koncentraci," podotkl člen týmu Benzina Orlen.
Nečekaný problém musel řešit při přejezdu z konce erzety do bivaku, kdy jeho vůz přestal fungovat. "Auto se zastavilo a vypadá to, že vaří benzín. Jediná šance je si někoho stopnout, protože mechanici jsou patnáct kilometrů daleko a sem nesmí. Snad se to povede a nechytneme nějakou penalizaci," uvedl Prokop.
Nakonec mu pomohl Peterhansel, jenž jej odtáhl na laně. Dodatečně český jezdec přece jen dostal minutovou penalizaci, ta ale jeho umístění nezměnila.
Loprais na skvělém druhém místě v kamionech
Stejně jako v prologu se mezi trojici nejlepších v kategorii kamionů dostali i Češi. Martina Macíka nahradil druhý Loprais, jenž nestačil jen na Rusa Dmitrije Sotnikova.
Macík byl pátý, Jaroslav Valtr sedmý a Martin Šoltys devátý. Šestý dojel při své dakarské premiéře s kamionem Chilan Ignacio Casale, jenž jede s Tatrou týmu Buggyra.
"Byla to překvapivě náročná první etapa," přiznal Loprais, který na trati dlouho soupeřil s několika nizozemskými posádkami.
"Poté se to ale otevřelo a začali jsme postupně dojíždět malé buggyny i auta. Jedna buggyna nás přes 50 km nechtěla pustit," řekl člen týmu Instaforex Loprais Praga.
I proto jej celkový výsledek překvapil. "I tak je z toho druhé místo, což je obrovský úspěch, protože jsem čekal, že budeme v cíli někde na chvostu. Ve finále je z toho super výsledek a pokračujeme dál vstříc novým zážitkům," řekl Loprais.
Macíka přibrzdil defekt a jedna navigační chyba. "Asi nemůžeme říct, že to dnes bylo úplně pozitivní. Jeli jsme třetí, stahovali jsme oba kamiony MAZ a myslím si, že tak na stém kilometru jsme předjeli prvního. (Vítěz prologu) Vjazovič dělal pneumatiku. Poté jsme v šutrech předjeli i Višněvského, který nás očividně zdržoval. Nechtěl nás pustit a čekal, až týmový kolega vymění pneumatiku," uvedl Macík.
Větší problém než následný defekt byla ale navigační chyba. "Přišlo rozvětvené řečiště, my jsme se drželi vlevo a bohužel to bylo špatně. Museli jsme šplhat po skalách a ztratili tam hodně času. Důležité ale je, že jsme se udrželi v desítce," řekl Macík.
Výborný výsledek si připsal i Michek, který startuje na druhém Dakaru. Na nejrychlejšího dvojnásobného dakarského vítěze Australana Tobyho Price ztratil 8:10 minuty. Dlouho byl desátý, po noční úpravě časů ale klesl na jedenáctou pozici.
"Etapa byla úplně šílená, kolem třiceti kilometrů se jelo jenom a jenom po poli plném kamenů. Nebyl tam vůbec žádný písek či šotolina," uvedl Michek.
Průběžně je třináctý, do výsledků se totiž nakonec započítaly i časy ze sobotního prologu, které se navíc násobí čtyřmi.
Zkušený český motokrosař se držel v desítce na většině kontrolních bodů a vyrovnal se i se dvěma pády.
"Dvakrát jsem to zahodil, jednou docela dost, motorka je trošku poškrábaná. Snažil jsem se držet tempo, dával si pozor, abych nedostal defekt. Ale výsledek skvělý, chci neustále nahánět strach těm nejlepším," řekl Michek, jenž zajel v sobotu 24. čas.
"Dvakrát jsem to zahodil, jednou docela dost, motorka je trošku poškrábaná. Snažil jsem se držet tempo, dával si pozor, abych nedostal defekt. Ale výsledek skvělý, chci neustále nahánět strach těm nejlepším," řekl Michek, jenž zajel v sobotu 24. čas.
Solidní čas zajel i Jan Brabec, který byl osmadvacátý, o dvě místa před Milanem Engelem. "Jelo se mi výborně. Celou dobu jsem byl šestnáctý, ale 30 kilometrů před cílem jsem na jednom bodu zakufroval a nemohl jsem ho najít. Byl jsem naštvaný, ale říkal jsem si, že ho tam nenechám. Nakonec jsem ho našel, ale stálo mě to patnáct minut a propadl jsem se," řekl Brabec, který stejně jako Michek, Engel nebo Libor Podmol několikrát upadl.
V závěru čtvrté desítky se umístil David Pabiška, jenž se zároveň posunul na druhou pozici v kategorii Original by Motul vypsané pro závodníky bez asistence.
"Navigačně to bylo docela složité a po dvou letech jsem se stále hledal. Potřeboval jsem také otestovat, co vydrží pneumatiky, kterých máme v naší kategorii omezený počet, ale vydržely víc, než jsem čekal, tak snad to bude dobré. S výsledkem jsem spokojený, pokud budu každý den okolo 40. místa, bude to fajn," řekl Pabiška.
Mezi čtyřkolkami byl šestý Tomáš Kubiena a stejná pozice mu patří i průběžně. V kategorii prototypů zajel původně devátý čas Josef Macháček, ale po dodatečné penalizaci klesl na dílčí i celkové 14. místo. Mezi "lehkými" prototypy je ale třetí.
"Ráno jsme měli trochu naspěch, protože ještě na přejezdu jsme museli řešit problém s manžetou. Pak byly trable s tankováním, a tak jsme odstartovali do speciálky o něco později, ale na výsledný čas to nemělo vliv. Jelo se hodně v kamení a prachu. Jsem ale rád, že jsem se dostal mezi rychlé jezdce, a zítra se nám pojede dobře. Výsledky nestíhám sledovat, ale stojíme si dobře," řekl Macháček, jehož týmový kolega z Buggyry Tomáš Enge měl velké problémy a do cíle dojel s více než pětihodinovou ztrátou.
Výsledky 1. etapy Rallye Dakar:
Automobily: 1. Sainz, Cruz (Šp./Mini) 3:05:00, 2. Peterhansel, Boulanger (Fr./Mini) -22, 3. Prokop, Chytka (Ford) -4:42, ...22. Zapletal, Sýkora (Ford) -23:54, 44. Ouředníček, Křípal (Toyota) -52:34.
Průběžné pořadí: 1. Sainz, Cruz 3:11:24, 2. Peterhansel, Boulanger -5, 3. Prokop, Chytka -4:23, ...22. Zapletal, Sýkora -23:50, 44. Ouředníček, Křípal -52:36.
Prototypy: 1. Gutierrezová-Herrerová, Cazalet (Šp., Fr./OT3) 3:35:56, ...14. Macháček, Vyoral -25:36, 56. Enge, Tošenovský (oba Can-Am) -5:24:07.
Průběžné pořadí: 1. Gutierrezová-Herrerová, Cazalet 3:42:57, ...14. Macháček, Vyoral -25:56, 57. Enge, Tošenovský -5:24:06.
SSV: 1. Jones, Gugelmin (USA, Braz./Can-Am) 3:42:55.
Průběžné pořadí: 1. Jones, Gugelmin 3:49:38.
Motocykly: 1. Price (Aust./KTM) 3:17:49, 2. Benavides (Arg./Honda) -35, 3. Walkner (Rak./KTM) -35, ...11. Michek -8:47, 28. J. Brabec -27:47, 30. Engel -35:47, 38. Pabiška -45:39, 43. Krejčí (všichni KTM) -50:44, 48. Podmol -59:55, 52. Lhotský (oba Husqvarna) -1:24:27.
Průběžné pořadí: 1. Price 3:43:21, 2. Benavides -27, 3. Walkner -1:15, ...13. Michek -9:59 28. J. Brabec -29:55, 30. Engel -38:43, 37. Pabiška -49:31, 44. Krejčí -56:24, 48. Podmol -1:03:39, 53. Lhotský -1:33:07.
Čtyřkolky: 1. Giroud (Fr./Yamaha) 4:01:08, ...6. Kubiena (Yamaha) -9:20.
Průběžné pořadí: 1. Giroud 4:31:28, ...6. Kubiena -10:16.
Kamiony: 1. Sotnikov (Rus./Kamaz) 3:16:47, 2. Loprais (Praga) -8:00, 3. Šibalov (Rus./Kamaz) -8:12, ...5. Macík -13:05, 7. Valtr st. (oba Iveco) -16:25, 9. Šoltys -23:14, 12. Tománek -45:00, 31. Tomeček (všichni Tatra) -3:19:44.
Průběžné pořadí: 1. Sotnikov 3:23:55, 2. Loprais -7:39, 3. Šibalov -7:49, ...5. Macík -12:38, 7. Valtr st. -16:13, 9. Šoltys -22:59, 12. Tománek -45:34, 31. Tomeček -3:22:04.