Vzhůru za obhajobou. Šonka vstupuje v Abú Dhabí do nové sezony Red Bull Air Race
Cíl má jasný. Obhájit titul. Český pilot Martin Šonka vstupuje do nové sezony leteckého šampionátu Red Bull Air Race. Ročník začíná v Abú Dhabí, kde před rokem po dodatečné diskvalifikaci skončil na čtvrtém místě. V trénincích se mu letos dařilo výborně. Přímý přenos prvního kola sledujte exkluzivně na webu ctsport.cz od 11:00.
Loni úvod sezony Šonkovi nevyšel a v prvních třech závodech se jen jednou dostal na stupně vítězů. Čtyřicetiletý pilot doufá, že na výsledcích na startu nového ročníku se nepodepíše nedostatek času na přípravu, zaviněný povinnostmi po zisku prvního titulu v kariéře.
"Kromě pár dní na horách s rodinou jsem se nezastavil. Neměl jsem třeba tolik času na fyzickou přípravu, kolik bych si představoval, ale na druhou stranu je příjemné šířit slávu leteckého sportu," uvedl na nedávném setkání Šonka.
Do nového ročníku jde s cílem obhájit titul, což se zatím v seriálu povedlo pouze Britovi Paulu Bonhommeovi v letech 2009 a 2010. "To je náš plán, ale snažíme se to hodit za hlavu a přistupovat k tomu jako k jakékoliv jiné sezoně. Ale co jsem se bavil s klukama, co už to vyhráli, tak sezona po titulu opravdu není jednoduchá," dodal český pilot.
Šonka pro nadcházející sezonu žádné změny v týmu neudělal, výrazné novinky ho však v šampionátu vzhledem ke změnám v pravidlech přesto čekají. Nově budou piloti dostávat 25 bodů za vítězství místo dosavadních 15 a bodovaná bude i kvalifikace.
"Líbí se mi to. Dřív se taktizovalo, abyste nenarazili na někoho rychlého, komu kvalifikace nevyšla. Takhle to bude takový předzávod a celý závodní víkend bude zajímavější," prohlásil Šonka.
Další změnou je povolené přetížení. "Letos bude pouze vteřinová penalizace za překročení hranice 11 G a za překročení 12 G bude diskvalifikace," uvedl Šonka. V minulé sezoně bylo povoleno překročit hranici 10 G na 0,6 sekundy, jinak následoval dvousekundový trest.
"Je to změna, se kterou přišli sami piloti, a je to krok správným směrem. Letadla se zrychlují a přetížení jsou čím dál vyšší. A na delších tratích nebyl problém povolenou hranici překročit," přidal druhý český pilot v seriálu Petr Kopfstein, který v minulé sezoně obsadil předposlední 13. místo. V novém ročníku by se po změnách v týmu chtěl vrátit do první poloviny pořadí.