Následuje
Volejbalový magazín

Šonka se bude prát s novými pravidly i neideální přípravou. Titul chci ale obhájit, říká

Tam návštěva společenské akce, jinde rozhovor. Martin Šonka byl po zisku titulu v leteckém šampionátu Red Bull Air Race na roztrhání, což se projevilo i na přípravě na nový ročník, na kterou měl méně času. Čtyřicetiletý český reprezentant si to uvědomuje, přesto do ročníku, jenž odstartuje za dva týdny v Abú Zabí, vstoupí s cílem prvenství obhájit.

Martin Šonka
zdroj: ČTK autor: Šedivý Petr

Šonka, jenž v předminulém ročníku skončil těsně druhý, si titul v loňské sezoně zajistil v závěrečném listopadovém závodě v Texasu. "Kromě pár dní s rodinou na horách jsem se potom nezastavil. Ale je příjemné, že můžeme takhle šířit slávu leteckého sportu," řekl.

"Bylo to opravdu náročné. Těch aktivit, různých společenských událostí a rozhovorů bylo mnoho a neskončilo to ani s novým rokem," uvedl Šonka. "Času na přípravu tak nebylo tolik, kolik jsem si představoval. Takže už se těším na sezonu a že si konečně trochu odpočinu," žertoval.

Do nového ročníku vstoupí s cílem obhájit titul, což se zatím v seriálu povedlo pouze Britovi Paulu Bonhommeovi v letech 2009 a 2010. "Nicméně se snažím moc na to nemyslet. Bude to určitě tlak navíc, protože co jsem se bavil s klukama, co to už vyhráli, tak opravdu následující sezona po titulu není jednoduchá," uvedl Šonka.

Český pilot bude spolupracovat se stejným týmem, který mu k triumfu pomohl. "U nás se toho moc nezměnilo. Tým je stejný několik let. Měl jsem štěstí na lidi, mám v týmu profesionály, takže pokračujeme úplně stejně jako v minulých sezonách," prohlásil.

Změn však doznala některá pravidla šampionátu. Nově budou piloti dostávat 25 bodů za vítězství v závodech místo dosavadních 15 a bodovaná bude i kvalifikace. "Líbí se mi to. Dřív se taktizovalo, abyste nenarazili na někoho rychlého, komu kvalifikace nevyšla. Takhle to bude takový předzávod a celý závodní víkend bude zajímavější," prohlásil.

Další změnou je povolené přetížení. "Letos bude pouze vteřinová penalizace za překročení hranice 11 G a za překročení 12 G bude diskvalifikace," uvedl Šonka. V minulé sezoně bylo povoleno překročit hranici 10 G na 0,6 sekundy, jinak následoval dvousekundový trest.

"Je to změna, se kterou přišli sami piloti, a je to krok správným směrem. Letadla se zrychlují a přetížení jsou čím dál vyšší. A na delších tratích nebyl problém hranici překročit," přidal druhý český pilot v šampionátu Petr Kopfstein, který v minulé sezoně obsadil předposlední 13. místo. V novém ročníku by se po změnách v týmu chtěl vrátit do první poloviny pořadí.

Zdroj
ČT sport, ČTK

Hlavní zprávy