Třiašedesátiletý Josef Macháček v minulosti již dvakrát ukončil svou dakarskou kariéru a vždy si to po čase rozmyslel. I díky tomu se mohl v sobotu večer vrátit domů ze slavné soutěže se soškou "beduína" pro vítěze a rozšířil tak sbírku svých úspěchů. V minulosti totiž již pětkrát ovládl kategorii čtyřkolek.
Hřebík na pověšení kariéry mi vypadl ze stěny, líčí Macháček. Následně si přivezl beduína
"Nejhorším okamžikem byl druhý den, kdy jsem měl poruchu palivového čerpadla a bylo jasné, že budeme končit etapu za tmy. Naštěstí jsme to zvládli a všechno další na soutěži bylo jenom lepší. Nejhezčí okamžik samozřejmě přišel ve chvíli, kdy jsme se blížili k cíli poslední erzety a bylo jasné, že to dáme," řekl Macháček po návratu z rallye.
Letos uspěl pod hlavičkou týmu Buggyra Zero Mileage Racing, s nímž začal spolupracovat na podzim 2019. "Velké díky patří týmu, který do toho vložil neskutečně síly, ať už fyzické, ale i materiální. Každý den auta fungovala skvěle. Dnes už není problém, aby technika překonávala terén, ale je to o rychlosti. Dakar je kratší a rychlejší. Vše musí klapnout. Tohle je vítězství celého týmu," podotkl.
Macháček patří mezi nejzkušenější české účastníky Rallye Dakar. Poprvé se na slavném závodě představil na čtyřkolce v roce 1999 v Africe, o rok později premiérově vyhrál. Nejrychlejší byl i v letech 2001, 2003, 2007 a 2009, kdy byly čtyřkolky vypsané jako samostatná kategorie. V předešlých případech byly vždy součástí hodnocení motocyklů.
V dalších letech se na Dakaru představil bez většího úspěchu dvakrát ve "velké" bugině, ale v roce 2017 se vrátil na čtyřkolku. Po zranění ale poprvé oznámil, že už slavnou rallye nepojede. Ještě v průběhu roku si to ale rozmyslel a před třemi lety skončil dvanáctý. Z Jižní Ameriky si následně přivezl hřebík, na který chtěl symbolicky pověsit závodní kariéru.
Po roce a půl ale bylo vše jinak, zlákala ho nabídka Buggyry. "Vždy jsem chtěl Dakar jet s malou buginou. Před lety byla technika nevyhovující, ale teď je vše jinak," řekl Macháček tehdy. "Když jsem dostal tuhle nabídku, tak jsem se postavil před hřebík, a stejně jako sáňky v Mrazíkovi ukázaly Ivánkovi cestu za Nastěnkou, tak mně hřebík vypadl ze stěny a dovedl mě do Roudnice," doplnil s úsměvem.
Loni tým bojoval s řadou "dětských" nemocí, pro letošek ale dokázal připravit buginu Can-Am výrazně lépe. V absolutním pořadí kategorie prototypů byli Macháček se spolujezdcem Pavlem Vyoralem dvanáctí, mezi takzvanými lehkými prototypy byli ale nejrychlejší. S mírnou nadsázkou tak může říct, že se mu podařilo napodobit legendu Dakaru Stéphana Peterhansela z Francie.
"Chci být první člověk na světě, který vyhrál kategorii čtyřkolek a bugin, to je jednoznačné. Nějaký Peterhansel vyhrál motorky a auta, i já chci vyhrát dvě kategorie na Dakaru," řekl Macháček ČTK před startem. O osm let mladší Peterhansel si letos připsal rekordní čtrnáctý triumf v hlavních kategoriích, šestkrát vyhrál na motorce a osmkrát v autě. Macháček uspěl v oficiální hlavní kategorii jednou, to však jeho úspěchy nesnižuje. "Jestli budu pokračovat? O tom je předčasné mluvit. Teď se budu těšit z toho, co se podařilo," dodal.