Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
HSF System Cup 2024

Vršecký: Naše motory jsou na Dakaru konkurenceschopné

Praha - Královská kategorie kamionů je z českého pohledu tou na Dakaru nejvíce zastoupenou. Trojici nových testovacích motorů pro vozy Bonver Dakar Teamu pomáhal připravovat David Vršecký, dvojnásobný mistr Evropy v závodech tahačů na okruhu.

David Vršecký
zdroj: ČT sport

Vršecký se před Dakarem podílel na stavbě a vyladění motorů pro tatrovky Martina Kolomého a Tomáše Vrátného, a motor caterpillar v šasi liazu, se kterým závodí Marek Spáčil. "Na motorech jsme spolupracovali s kolegou Robinem Dolejšem, který teď kamiony na Dakaru doprovází. Jsou to prototypy, které spadají do kategorie třináctilitrů, která bude povinná za dva roky. Kamazy a všechna ostatní auta s velkým motorem budou muset jít s objemem dolů, my jsme začali testovat už teď," vysvětluje Vršecký.

Motory pro dakarské speciály konstrukčně vychází ze závodních motorů, které Vršecký používá v mistrovství Evropy tahačů na okruzích. "Můj motor má asi 1100 koní, dakarské kolem 900, tam je totiž mnohem důležitější výdrž. Ono nestačí namontovat rychlý motor, musíte mít silnou převodovku, poloosy, diferenciály a navíc trpí zbytek auta, hlavně brzdy. Naše motory odjely testy na Silk Way Rallye a v Tunisu, celkem 15 tisíc kilometrů bez sebemenšího problému. Ty se projevují až na Dakaru, ale proto tam máme ty motory tři, abychom zjistili jejich slabiny a vyladili je na příští rok," objasňuje Vršecký.

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Dakarské ozvěny

Obrovskému výkonu motoru se však musí přizpůsobit i styl jízdy. "Řidič musí vědět, že ten výkon tam je, ale nemůže jet pořád na sto procent. Třeba na skocích musí ubrat a nedopadat s plným plynem. V extrémním případě by mohl motor to auto i roztrhnout," varuje Vršecký a dodává: "Motory ale mají obrovský rozsah výkonu, takže do značné míry odpadá řazení. Naše motory jsou schopny plného výkonu od 1100 do 2800 otáček, zatímco starší motory měly rozsah třeba 1700–2100 otáček."

Nasazení testovacích motorů do tří dakarských speciálů je i podle Vršeckého velký risk. "V tuhle chvíli jsme ale všichni velmi spokojeni. Ty motory jsou konkurenceschopné, navíc v pasážích, kde se jede na výkon, jsou také rychlejší. Ale my nejsme schopni nasimulovat něco, jako je Dakar, s jeho podnebím, nadmořskou výškou, a kdybychom vyrazili jen s jedním motorem, tak na něm může být nějaká závada a nebudeme mít žádné informace. Pokud chceme mít kvalitní motory, musíme riskovat."

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články