Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Panorama

U Karginova šlo o politické rozhodnutí a Lopraisova pozice je skvělá, říká Vintr

První polovinu má za sebou 41. ročník slavné Rallye Dakar a především v soutěži kamionů se naskytlo několik zvratů. Rus Andrej Karginov byl vyloučen ze závodu z průběžného třetího místa, z rozhodnutí jury skončil i Martin Macík. Naopak Aleš Loprais se posunul na páté místo. Nejen situaci ohledně kamionů hodnotil motoristický publicista Jiří Vintr.

Letošní ročník dává jezdcům zabrat a o chyby není nouze. "Dakar zatím naprosto dostál své pověsti opravdu nejtěžšího a nejtvrdšího závodu, byť je kratší a jede se každý den takovým trochu sprinterským způsobem. Jsem trochu překvapený z poměrně vysokých rychlostních průměrů. Každá z kategorií ohromně zrychlovala a je to opravdu hodně vidět, i přes ten členitý terén, který tu obtížnost jenom umocňuje," povídal Vintr.

Na profil doplatil i kamion s českým pilotem Macíkem, který měl velké technické problémy, ulomil přední kolo a do cíle dojel s velkou ztrátou. Při zkrácené etapě vynechal několik kontrolních bodů. 

"Bohužel po nešťastné situaci, která se stala těsně před dnem volna, tohle rozhodnutí zřejmě trochu viselo ve vzduchu. Martin přiznal, že s pohonem zadních kol v dojezdu etapy nebyli schopni projet několik pointů. Jury potom došla k analýze a vynášení penalizačních trestů. Asi opravdu přišla na to, že Martinova situace vychází na vyloučení," mrzelo Vintra.

Macík se s dalším českým pilotem Martinem Kolomým rozhodl pokračovat mimo celkové hodnocení. "V kategorii semimaraton s oddělenou klasifikací pojedou spolu Martinové a pro nás to bude pikantní souboj. Nejsem si úplně jistý motivací Martina Macíka do této poloviny oddělené klasifikace, každopádně je skvělé, že oba uvidíme s plně funkčními vozy a připravené podávat ty nejlepší výkony," poznamenal Vintr.

Vyjádřil se i k incidentu ruského závodníka Karginova, který srazil fanouška a neposkytl mu pomoc. Následně byl také vyloučen. "Myslím si, že v rozhodnutí převládl určitý politický aspekt pořadatelů, kteří na poslední chvíli dokázali přesvědčit peruánskou vládu o podpoře rallye přímo na území tohoto státu. Bez ní by se tam soutěž už vůbec nekonala a nebylo by opravdu kde ji uspořádat. Pořadatelé hodně koukají na budoucnost, Peru bude pro budoucí ročník klíčové," řekl motoristický expert.

Překvapivá byla i rychlost rozhodnutí o vyloučení Karginova, tedy ještě před dnem volna. "Pořadatelé si nechtěli dovolit negativní publicitu, a proto rozhodli velmi razantně. Incident byl navíc natočený diváky z několika úhlů, prakticky ihned se to dostalo na sociální sítě. Na druhou stranu argumentace Rusů byla podle mě zčásti lichá, a to, že měli technické problémy. Časy tomu rozhodně neodpovídaly. Rozhodnutí bylo v podstatě správné," prohlásil tvůrce několika modelů dakarských Liazů. 

Diskvalifikace zužitkoval Loprais posunem do předních pozic. Nyní je pátý. "Aleš ohromně vydělává na první pohled zdrženlivějším způsobem závodění, taková ta osmá devátá místa, zatímco před ním to hodně odpadá. Jeho pozice je momentálně skvělá a ještě na tom může vydělat," věří Vintr.

Radost mu dělá i automobilový jezdec Martin Prokop na průběžné osmé příčce. "Výchozí pozice do druhé poloviny soutěže je poměrně slušná. Byť si myslím, že Martin vstupoval do letošního ročníku s trošku většími cíli. O to víc frustrující pro něho musely být obtíže prvních čtyř etap. V páté před dnem volna se výsledkově dotáhl do první desítky. Teď se pojede prakticky jen v dunách. Martinovi tento terén ohromně vyhovuje, před ním se může cokoliv semlít. Postupovat pořadím může i dál," dodal Vintr.

Hlavní zprávy

Nejčtenější články