Tůma skončil mezi čtyřkolkami na Dakaru čtvrtý. Macík se rozloučil druhým místem
Nejlepší český výsledek v celkovém pořadí si z letošní Rallye Dakar odveze Zdeněk Tůma. V kategorii čtyřkolek obsadil čtvrté místo a při svém čtvrtém startu si vytvořil osobní maximum. Povedenou rozlučku se závodem měl Martin Macík, který v závěrečné 12. etapě obsadil druhé místo mezi kamiony a posunul se na sedmé místo pořadí.
Vítězství obhájil mezi kamiony v závěrečné etapě nejrychlejší Rus Dmitrij Sotnikov. Již počtvrté v kariéře vyhrál slavnou soutěž automobilový jezdec Násir Attíja z Kataru, mezi motocyklisty si druhý triumf připsal Brit Sam Sunderland.
Mezi automobily ovládl závěrečnou etapu Henk Lategan z JAR, který startoval ze zadních pozic, a nakonec dokázal porazit čtrnáctinásobného dakarského vítěze Stéphana Peterhansela z Francie, jenž však po problémech v úvodu rallye skončí až ve druhé desítce konečného pořadí.
Druhý skončil ve 44. ročníku slavné soutěže devítinásobný mistr světa v klasické rallye Sébastien Loeb z Francie. Attíja v závěru rallye neriskoval a za Lateganem zaostal o 7:53 minuty. Loeb tak dokázal opět snížit jeho náskok v čele, přesto měl Katařan v konečném hodnocení k dobru 27:46 minuty a po druhých místech v předchozích dvou letech si připsal další celkový triumf. Loeb skončil na Dakaru při šestém startu stříbrný podruhé. V roce 2017 jej porazil Peterhansel.
Martin Prokop se rozloučil s rallye 13. časem a celkově skončil pětadvacátý, pozici za Miroslavem Zapletalem. "Rozhodně nejsme šťastní z umístění, doufali jsme v desítku. Byli jsme v boji o pětku a sedmička byla ve hře. Nakonec jsme za dvacítkou. Ale dobojovali jsme to, jsme v cíli a to je také těžké splnit," řekl Prokop, jemuž se staly osudnými technické problémy v 10. etapě. "Nebyl to nejhezčí Dakar, ale určitě nejrychlejší. Obtížnost nebyla velká a naše auto na to nebylo připravené. Měli jsme auto na těžký, technický Dakar, jako byl loni," dodal pilot týmu Benzina Orlen, který chce na příští rok připravit výkonnější vůz.
Macík se rozloučil bednou, Lopraisovi útok na ni nevyšel
Macík dnes zaostal za Sotnikovem o 32 sekund, nejdůležitější však pro něj bylo, že dokázal v celkovém hodnocení předstihnout Nizozemce Victora Willema Corneho Versteijnena, na kterého po čtvrtku i kvůli dodatečné čtyřminutové penalizaci ztrácel 4:29 minuty. Po 164 km rychlostní zkoušky má Macík k dobru ještě 23 sekund.
"Bylo to drsné a fakt šlo o rychlých 160 kilometrů. Na konci se nám (auto) hřálo, protože máme ucpaný chladič z keřů a stromů, které jsme nabrali, jak jsme chvátali. Bylo to drsné jako celý letošní Dakar. Domů vezeme sedmé místo, jsme v Top 10, což je alespoň decentní český zářez napříč kategoriemi," řekl Macík.
O medailové pozice dlouho bojoval i Aleš Loprais, který ale v závěru nabral sedmiminutovou ztrátu a obsadil 9. místo. Třetí skončil Chilan Ignacio Casale ve službách českého týmu Tatra Buggyra Racing. "Byla to etapa v ohromném teple, vše se nám hřálo a všechny kontrolky svítily. Ignacio se stále ptal, zda máme výkon. Naštěstí byla etapa krátká," řekl palubní mechanik Tomáš Šikola. "Bedna na konci je skvělá, přidali jsme sladké na dortíček."
V kategorii motocyklů byl dnes nejrychlejší Pablo Quintanilla z Chile, který skončil se ztrátou 3:27 minuty celkově druhý. O nejlepší český dílčí výsledek se postaral čtrnáctým časem Martin Michek, ale po čtvrteční více než čtyřhodinové ztrátě se umístí ve čtvrté desítce konečného pořadí. Nejlepším Čechem v kategorii je třiadvacátý Jan Brabec a vytvořil si osobní maximum.
Sunderland navázal triumfem na vítězství z roku 2017, loni byl celkově třetí. Tovární jezdec Gas-Gas se v popředí výsledkové listiny držel od začátku rallye. Přestože vyhrál jen jednu etapu, ve vedení byl včetně dneška po osmi z nich. V závěrečné rychlostní zkoušce byl Sunderland až devátý s odstupem 3:25 minuty na Quintanillu, vítězství na Dakaru ale jistě uhájil. Třetí místo obsadil Mathias Walkner z Rakouska.
Michek až do čtvrtka bojoval o umístění ve druhé desítce, poškozený ráfek na předním kole a několikahodinová ztráta jej ale vyřadila ze hry o solidní výsledek. Dnes byl o 6:17 minuty pomalejší než Quintanilla. "Pocity jsou odlišné od předchozího roku, ale silné. Minulý rok jsem vybojoval historický výsledek pro český motorsport, letos jsem rád, že jsem v cíli. Zažil jsem toho opravdu hodně. Nejdříve bloudění, kdy jsem ztratil hodinu, pak problémy s chlazením, dopravní nehodu až po havárii na duně a zničené kolo," vypočítal Michek problémy.
Pilot týmu Orion Moto Racing Group byl v průběhu rallye nejlépe osmnáctý. "Bylo tam šestnácté a sedmnácté místo na dohled, ztrácel jsem šest pět minut. Říkal jsem, že to zkusíme, co kdyby se povedla první patnáctka. To nakonec nevyšlo. Mě ale zajímají boje a závodění. Od toho jsme tady," uvedl. "Když mi pomohl ekvádorský závodník a půjčil mi kolo, ukáply slzy, že jsem mohl pokračovat dál. Po příjezdu do cíle jsem viděl poslední dva motorkáře, jak se objímají a jásají, že jsou po osmi hodinách v bivaku. To mě vrátilo na zem," dodal s tím, že má radost, že rallye dokončil.
Brabec zajel 34. čas a zůstal třiadvacátý. Milan Engel v závěru udržel celkově druhé místo v kategorii Original by Motul pro jezdce bez asistence. "Jsem rád, že jsem dobojoval druhé místo a že motorka vydržela. Samotná kategorie mi dávala přes prsty, musel jsem improvizovat během závodu a také pomáhat Martinovi. Musím pochválit organizátora, že udělal navigaci o dost složitější. Bylo to letos fakt těžké," řekl Engel, jenž dvakrát pomáhal na trati Michkovi a nabral tak rozhodující ztrátu.
Mezi čtyřkolkami byl dnes Tůma čtvrtý a při svém čtvrtém startu si vytvořil osobní maximum. Vyhrál Alexandre Giroud z Francie. "Je to super. To se ani nedá vyjádřit slovy, že se povedlo takové krásné umístění. Až na pár drobností se mi tentokrát vyhnuly větší problémy. Splnil se mi sen," radoval se člen týmu Barth Racing, který chtěl před startem skončit do 5. místa. "Samozřejmě člověka drobet mrzí, že to není bedna, ale dobře si uvědomuju, že konkurence je tady obrovská, a kdyby spoustu soupeřů nezastavily technické potíže, že by to takhle vysoko asi nebylo. Takové umístění se už nemusí opakovat," dodal Tůma.
Až do čtvrtka bojoval o umístění v elitní desítce i Josef Macháček v kategorii lehkých prototypů, ale po technických problémech etapu v limitu nedokončil a nakonec obsadil 22. místo. "Poslední etapu jsme si užili i proto, že nám už o nic moc nešlo. Spokojený samozřejmě nejsem, protože jsme přijeli bojovat o první pětku, ale takových závodníků tady bylo plno. Dakar je takový, že dokáže v jedné etapě vše převrátit naruby," řekl jezdec týmu Buggyra ZM Racing.
Rallye Dakar - závěrečná 12. etapa: Biša - Džidda (680 km celkově/164 km rychlostní zkouška):
Automobily: 1. Lategan, Cummings (JAR/Toyota) -1:35:19, 2. Peterhansel, Boulanger (Fr./Audi) -49, 3. Baragwanath, Cremer (JAR/Century) -1:51, ...13. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -5:31, 33. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -13:57.
Konečné pořadí: 1. N. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 38:33:03, 2. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) -27:46, 3. Rádžhí, Orr (Saúd. Ar., Brit./Toyota) -1:01:13, ...24. Zapletal, Sýkora -6:36:11, 25. Prokop, Chytka -6:44:09.
SSV (buggy): 1. Baciuška, Mena (Lit., Šp./Can-Am) 1:51:15.
Konečné pořadí: 1. Jones, Gugelmin (USA, Braz./Can-Am) 47:22:50.
Lehké prototypy: 1. Quintero, Zenz (USA, Něm./OT3) 1:48:46, ... 11. Macháček, Vyoral (ČR/Can-Am) -22:35.
Konečné pořadí: 1. López Contardo, Latrach Vinagre (Chile/Can-Am) 45:50:51, ...22. Macháček, Vyoral -32:21:59.
Motocykly: 1. P. Quintanilla (Chile/Honda) 1:40:00, 2. Price (Austr./KTM) -18, 3. Cornejo Florimo (Chile/Honda) -29, ...14. Michek -6:17, 33. J. Brabec -16:06, 36. Engel (všichni ČR/KTM) -17:26.
Konečné pořadí: 1. Sunderland (Brit./KTM) 38:47:30, 2. P. Quintanilla -3:27, 3. Walkner (Rak./KTM) -6:47, ...23. J. Brabec -3:12:39, 30. Engel -4:56:41, 36. Michek -6:30:40.
Original by motul (bez asistence): 1. Moore (JAR/KTM) 1:54:12, 2. Engel -3:14.
Konečné pořadí: 1. Gelazninkas (Litva/Husqvarna) 43:11:06, 2. Engel -33:05.
Čtyřkolky: 1. Moreno (Arg./Yamaha) 2:14:13, ...4. Tůma (ČR/Yamaha) -19:24.
Konečné pořadí: 1. Giroud (Fr./Yamaha) 50:00:51, ...4. Tůma -8:08:47.
Kamiony: 1. Sotnikov (Rus./Kamaz) 1:42:41, 2. Macík (ĆR/Iveco) -32, 3. Casale (Chile/Tatra) -1:01, ...8. Loprais (ČR/Praga) -7:10, 28. Tomeček (ČR/Tatra) -57:43.
Konečné pořadí: 1. Sotnikov 41:37:34, 2. Nikolajev -9:58, 3. Šibalov (oba Rus./Kamaz) -1:11:11, ...7. Macík -4:44:11, 21. Loprais -34:53:53, 23. Tomeček -52:38:16.
Klasik (jízda pravidelnosti) - konečné pořadí: 1. Mogno, Drulhon (Fr./Toyota Land Cruiser) 399 trestných bodů,...14. Klymčiw, Böhm (ČR/Škoda 130 LR) 1819, 19. Ondráček, Forejt (ČR/Toyota Land Cruiser) 2453, 90. Kazarka, Kalina, Kasák (SR, ČR/Tatra 815) 31.369, 117. Čábela, Lounová (ČR/Mercedes G500) 76.814, 119. D. Randýsek, F. Randýsek (ČR/Land Rover) 78.399, 121. P. Fiala, T. Fiala (ČR/Land Rover) 92.883, 127. Roučková, Knobloch (ČR/Suzuki Samurai) 139.942, 129. A. Pance, Š. Pance (ČR/Land Rover) 180.386.