Saúdská Arábie je veliká výzva, shodují se před Dakarem jezdci Veselý a Krejčí
Motocyklisté Jan Veselý a Roman Krejčí se začátkem ledna vydají na trať náročné Rallye Dakar, která poprvé zavítá na Arabský poloostrov. Představa závodu v těchto končinách je pro oba reprezentanty motivující a sami by si přáli tento prestižní závod hlavně dokončit.
Veselý se na start Rallye Dakar postaví již podesáté, díky čemuž byl zařazen i do podkategorie legend. Jelikož v letošním ročníku skončil na 66. místě, opět mu bude patřit startovní číslo 68. "To číslo mám už asi poosmé. Není nijak složité jej získat, protože organizátor rozděluje startovní čísla podle umístění v předchozím ročníku a já jsem se vždy pohyboval kolem 50. nebo 60. místa," uvedl Veselý.
Do Rallye Dakar 2020 nastoupí s motocyklem značky Husqvarna, která se mu osvědčila při letošním ročníku, a to přesto, že má za sebou jízdu s Yamahou nebo tovární KTM. "Každému vyhovuje něco jiného," pokračoval.
Poslední Dakar?
Po ukončení každého Dakaru si vždy pohrával s myšlenkou, že bude jeho poslední. Do nadcházejícího ročníku má však motivaci. "Saúdská Arábie je veliká výzva. Když to bylo v květnu zveřejněné, podíval jsem se na mapu a zjistil jsem, že je to země přibližně třikrát větší než Francie a z 90 % je to poušť," vysvětlil Veselý.
Klíčový byl pro něj při rozhodování i kolega Roman Krejčí. "Jeli jsme spolu první Dakar, takže spolu zkusíme i ten poslední. Bavili jsme se o tom několik let, tak nebylo potřeba nějakého přesvědčování," usmíval se.
I přesto, že jede již podesáté, ví, jak důležité jsou zkušenosti. "Za deset let jsem jich nasbíral spoustu a doufám, že je v Saúdské Arábii zúročím. I po těch devíti předchozích účastech vím, že k tomu závodu musím přistupovat s velkým respektem, protože vás tam může cokoli překvapit. Nemůžete jet úplně na hraně, protože potom děláte spoustu chyb, které se vám mohou vymstít," přemítal Veselý.
Míra únavy se stupňuje
Je si vědom toho, že musí pamatovat nejenom na kondici svého motocyklu, ale i svého těla. Jako závodníkovi i mechanikovi mu zároveň nezbývá příliš času na relaxaci. "Spal jsem kolikrát dvě až tři hodiny, abych se dal do druhého dne dohromady. Letos se například dojíždělo pozdě, kolem desáté hodiny večer, a druhý den už se startovalo ve tři hodiny ráno, protože motorky startují jako první."
Únava se během celého dlouhého závodu kumuluje. "Ke konci, kdy takto málo spíte pět dní za sebou, už je to rizikové," připouští.
Kategorii malé moto by však neměnil za žádnou jinou. "Dakar bez asistence je ten pravý Dakar, ta původní myšlenka," stojí si za svým.
Nejsem profesionál, je to můj koníček
Krejčí spatřuje v kategorii malé moto stejné kouzlo. "Okamžitě jsem uvažoval o kategorii malé moto. To je to, co mě láká na Dakaru. Zkusit si to od A do Z, tzn. opravovat sám, jet sám za sebe."
Připouští, že by to bylo jednodušší s mechanikem, ale je přesvědčen o tom, že kouzlo Dakaru je sáhnout si na dno svých možností. "Je to pro mě výzva," řekl rozhodně.
Na startovní listině Dakaru byl naposledy v roce 2010. Do závodní stopy se tedy vrací po deseti letech. "Sedm až osm let jsem si budoval kariéru. Nejsem profesionální jezdec, který by se tím živil. Je to od dětství můj koníček a pozoroval jsem každý ročník," vzpomínal.
Ve výčtu toho, co jej motivovalo pro návrat na Dakar, stejně jako u kolegy Veselého figuruje změna lokality závodu. "Přiblíží se to Africe, takže si myslím, že by to nemuselo být vůbec špatné," sdělil a pokračoval. "Celých deset let jsem se věnoval motorkám, závodění a ježdění. To mě neopustilo a doufám, že ani neopustí."
"Pokud má v sobě člověk závodnického ducha, tak když sedne na motorku, trošku přepne a chce závodit. Nechodím se tam svézt, byť nejsem profesionál. Vím, že vyhrát tuto soutěž je pro mě takřka nemožné, ale když sednu a mám v sobě ten drajv a adrenalin, tak chci závodit," má jasno Krejčí.
Hlavním přáním je dojet do cíle
Naposledy neměl Krejčí na Dakaru k dispozici profesionální techniku. To už se však změnilo. "Koupil jsem si přímo originální KTM 450 Replica. Je to vyloženě vyrobený speciál pro závody rallye. Prvotně jsem zvažoval, že bychom s Honzou jeli stejnou motorku, zejména kvůli náhradním dílům, ale nakonec to dopadlo jinak a šel jsem do této volby. Výhoda je v tom, že mohu zajít i do kamionu KTM pro jakýkoli náhradní díl," vysvětlil.
Oba si přejí těžký pouštní závod dokončit. "Říkám to každý rok. Byl bych spokojený, kdybych dokázal ve zdraví přejet cílovou rampu. Pakliže dokončím, tak abych dokončil co nejlépe," dodal Veselý. "Hlavně dojet. Pokud dojedu do cíle, tak za to budu hodně rád, stejně jako za nějaký slušný výsledek. Ale hlavně zdraví a dojet," souhlasil Krejčí.