Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Archiv D: Hrajete házenou?

Prokop byl při premiérovém triumfu Loeba s minutovou penalizací desátý

Termas de Río Hondo (Argentina) - Martin Prokop obsadil po minutové penalizaci za překročení rychlostního limitu desáté místo ve druhé etapě Rallye Dakar. Český jezdec zaostal na 387 km dlouhém měřeném úseku o pět a půl minuty za Sébastienem Loebem z Francie, který na slavné dálkové soutěži oslavil premiérový triumf. Nejrychlejším motocyklistou byl Australan Toby Price a stejně jako Leob se ujal vedení v průběžném pořadí. Ondřej Klymčiw zajel 23. čas, přes penalizaci se ale v oficiálních výsledcích posunul na 22. pozici.

Martin Prokop
zdroj: ČTK/EFE autor: Ulises Ruiz Basurto

V kategorii kamionů, které až ve třetím soutěžním dnu dostaly možnost absolvovat první soutěžní kilometry, obsadil čtvrté místo Martin Kolomý, šestý skončil Aleš Loprais. První tři příčky patří Nizozemcům v čele s Hansem Staceym. Kolomý ztratil na Staceyho dvě minuty a 39 sekund, Loprais byl o necelou půlminutu pomalejší. Z favorizovaných Rusů v kamazech je na tom nejlépe obhájce titulu Airat Mardějev na osmém místě.

"Byla to moc pěkná etapa, auto fungovalo perfektně. Jediný, co mě brzdilo, byl ke konci jeden z Kamazů, takže to mohlo být ještě lepší. Ale jsme teprve na začátku, takže jsem spokojený," pochvaloval si Kolomý, jehož nerozhodilo ani rozbité pravé přední okno. Zhoršený výhled limitoval i Lopraise, který také do cíle dojel s poškozenou pravou částí předního skla.

Nejvýraznější problémy z českých pilotů kamionů měl ale Jaroslav Valtr, jemuž nefungoval pohon všech čtyř kol a navíc jej postihl defekt. "Věřím, že jsme si na úvod vybrali porci smůly a bude už jen líp. Bez náhonu předních kol to strašně klouzalo. Pak se nám začaly přehřívat brzdy a byl z toho defekt," uvedl Valtr.

Naopak maximálně spokojený byl Martin Macík mladší, který se z 25. startovního místa posunul na čtrnáctou pozici. "Konečně máme za sebou prvních pár set závodních kilometrů a musím říct, že jsme si je opravdu užili. Neměli jsme žádný problém. Prvních 280 kilometrů jsme se postupně prodírali dopředu přes ostatní. Pak už jsme měli (na trati) volno, tak jsme trochu zabrali," řekl Macík.

Stejně jako Valtr však přiznal, že jej před zbytečným riskováním varovala i nehoda Nizozemce Martina van den Brinka, který startoval s kamionem Renault postaveným v českém týmu MKR Technology. Speciál vítěze Rallye OiLibya totiž v pondělí shořel. "Zatím víme jen to, že se naštěstí nikomu nic nestalo a kluci vyvázli bez zranění, detaily neznáme. Je to pro nás tragédie, rok tvrdé práce prostě ve vteřině zmizel," uvedla manažerka roudnické stáje Klára Kress.

Devítinásobný mistr světa v automobilových soutěžích Loeb po desátém místě v prologu nastolil pořádky, na jaké byl zvyklý z klasické rallye. O téměř dvě a půl minuty porazil matadora dakarské rallye, krajana a kolegu z týmu Peugeot Total Stéphanea Peterhansela, třetí skončil po penalizaci Rusa Vasiljeva Jihoafričan De Villiers s toyotou.

"Momentálně to vypadá perfektně, což je na konec etapy dobrá zpráva. V jejím průběhu bych tomu moc nevěřil, protože jsem asi v polovině uvízl v bahně a ztratil jsem tam asi dvě minuty," řekl Loeb, který ale s ohledem na malé rozestupy svůj výsledek nepřeceňuje. "Snažil jsem se najít dobrý rytmus a zatím jsem s tím spokojený," doplnil hvězdný Francouz.

Sébastien Loeb na Dakaru
zdroj: EFE autor: Felipe Trueba

Prokop s navigátorem Janem Tománkem byl ze všech posádek nejrychlejší na prvním měřeném mezičase, pak se propadli a desáté místo jim patří i průběžně. "První ostrá etapa na Dakaru pro mě byla hezká, ale také hodně těžká. Začátek byl složitý s ohledem na navigaci," uvedl Prokop.

"Postupně jsem ale zvolňoval, protože trať přešla z technické na hodně rychlou a jelo se v maximální rychlosti přes 180 km v hodině. A přes ty slepé horizonty jsem hodně ubíral. Nevěděl jsem, jak se to jezdí. Jel jsem hodně na jistotu," přiznal jediný český účastník rallyeového MS.

Zpomalila jej také porucha alternátoru krátce za polovinou měřeného úseku. "Bylo to dost frustrující, protože nám klesalo napětí v baterce a museli jsme s tím pracovat. Postupně jsme vypínali jeden systém za druhým. I tak byl ale výsledek super," řekl Prokop, který byl před penalizací devátý. "Doufám, že na to navážeme v dalších etapách," dodal.

Nejlepší český motocyklista Klymčiw je po druhé etapě na 23. místě s třináctiminutovou ztrátou na Priceho. "Jsem spokojený, posunul jsem se k první dvacítce a zítra už pojedu ve společnosti továrních jezdců, což mi pomůže. I v úterý budu útočit a věřím, že se prokoušu pořadím zase výše," řekl Klymčiw. Vedle něj dostali penalizaci i David Pabiška, Ondřej Veselý a Rudolf Lhotský. Jediný, kdo tentokrát vyvázl, byl Martin Engel, který ale již podobný trest dostal dříve.

Pabiška i Veselý o prohřešku dobře věděli. "Důvodem byl jeden z toulavých psů, který si vybral Davidovu nohu jako terč svého útoku. David instinktivně přidal plyn a problém byl na světě. Ovšem Davidova noha zůstala bez újmy," uvedl tým Barth, za který Pabiška závodí. "Ve speciálu jsem po druhém kontrolním bodu přejel silnici, kterou trať křížila, a přidal plyn. Pár metrů ale byla ještě předepsaná rychlost maximálně 30 kilometrů za hodinu," řekl Veselý.

Český jezdec v závěru etapy bojoval s nevolností. "Sto kilometrů mi bylo zle. Nevím proč, žaludek. Myslím, že nový 'camelbag' vyplavuje nějaké chemické dobroty, ta voda z toho nešla absolutně pít. Napil jsem se a bylo mi na zvracení," líčil Veselý, který startuje v takzvané maratonské kategorii, a sám si tak při závodě "servisuje" motocykl. A v této skupině je dvanáctý.

Motocyklista Jan Veselý
zdroj: Isifa/EPA

Ani ve třetím soutěžním dnu neplatil původní harmonogram a po prologu, který poznamenala havárie se zraněnými diváky, a zrušené úvodní etapě kvůli počasí dnes účastníci absolvovali po silných deštích zkrácenou trasu. Rychlostní zkouška pro automobily a kamiony měřila 387 kilometrů z původních 510, motocyklisté absolvovali na trase mezi Villa Carlos Paz a Termas de Río Hondo 354 km.

Rallye Dakar - 2. etapa (Villa Carlos Paz - Termas de Río Hondo):

Motocykly (786 km/354 km rychlostní zkouška): 1. Price (Austr./KTM) 3:46:24, 2. Faria (Portug./Husqvarna) -1:20, 3. Duclos (Fr./Sherco) -1:51, ...22. Klymčiw (Husqvarna) -12:41, 44. Pabiška -24:48, 48. Engel -26:02, 69. Veselý -41:49, 99. Lhotský (všichni KTM) -56:44.
Průběžné pořadí: 1. Price 3:53:09, 2. Faria -1:02, 3. Duclos -1:53, ...23. Klymčiw -13:16, 43. Pabiška -25:08, 48. Engel -31:37, 66. Veselý -42:47, 97. Lhotský -58:05.

Automobily (856/387): 1. Loeb, Elena (Fr., Mon./Peugeot) 3:45:46, 2. Peterhansel, Cottret (Fr./Peugeot) -2:23, 3. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Toyota) -3:01, ...10. Prokop, Tománek (Toyota) -5:25, 25. Zapletal, Marton (Pol./Hummer) -23:06, 31. Macháček, Plechatý (Nissan) -35:56, 36. Jerie, Moscatt (Austr./Toyota) -39:57, 50. Ouředníček, Vaculík (Hummer) -54:18, 68. D. Randýsek, Plný (Artic Cat) -1:17:57.

Průběžné pořadí: 1. Loeb 3:52:03, 2. Peterhansel -2:23, 3. De Villiers -3:01, ...10. Prokop -5:29, 25. Zapletal -23:34, 31. Macháček -37:07, 36. Jerie -41:14, 51. Ouředníček -56:42, 68. D. Randýsek -1:20:21.

Kamiony (856/387): 1. Stacey 4:18:18, 2. Versluis (oba Niz./MAN) -48, 3. G. De Rooy (Niz./Iveco) -1:51, 4. Kolomý (Tatra) -2:39, ...6. Loprais (Iveco) -3:06, 14. Macík (Liaz) -15:45, 15. Vrátný (Tatra) -16:38, 36. Valtr (Tatra) -51:15, 40. R. Randýsek (MAN) -1:16:11.

Zdroj
ČT sport, ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články