Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
SP ve skocích na lyžích 2024/2025

Problémy s motorem? Trochu mě to ugrilovalo, vtipkuje Kuběna

Závodní peloton na Dakaru načal druhou polovinu letošního ročníku sedmou etapou, která byla první částí náročné maratonské dvojetapy. V závodě nepokračuje Tomáš Kuběna, který musel odstoupit už po třetím dnu poté, co mu službu vypověděl motor na jeho čtyřkolce. Nejen o problémech s technikou a závodní situaci mezi českými čtyřkolkáři pohovořil v pořadu Dakarské ozvěny.

Rallye Dakar 2018
zdroj: ČTK/ZUMA autor: Li Ming

Tomáš Kuběna by nejradši na Dakaru pokračoval, o to větší zklamání u něho v současnosti panuje. Letošní ročník se teprve rozbíhal, se svojí čtyřkolkou musel ale už po třetí etapě odstoupit. "Zklamání ještě úplně neodeznělo. Nejradši bych byl s klukama na trati a ubíral kilometry," říká Kuběna, evidentně ještě unavený z časového posunu.

Vše přitom začalo idylicky, Kuběna se pohyboval na hranici elitní desítky. Dakar startoval v peruánské Limě a závodníci si okolí pochvalovali. "Musím říct, že Lima je krásné město. Terén v Limě a vůbec v Peru je úžasný, nicméně život tam moc není. Je to suché a vyschlé místo, písečné a hornaté. Stromy a zeleň tam chybí," dodává ke startu. Trochu překvapivě se po něm pohyboval na čele českých čtyřkolkařů.

Určující byl přitom už prolog, který se Kuběnovi na rozdíl od dalších českých zástupců vydařil. "Bohužel se stalo to, že jak Olze (Roučkové), tak Josefu Macháčkovi se nepodařilo zajet dobře a dostali dvouhodinovou penalizaci, a tím de facto nastartovali závod hodně špatně. Zdeněk Tůma měl také určité problémy a do druhé etapy nastupovali ze zadních pozic. Z toho se vždycky špatně prokousává," domnívá se Kuběna.

Už ve druhé etapě ale narazil Kuběna na problémy s motorem u své čtyřkolky. První náznaky komplikací se ukázaly už na druhém kilometru. "Vyskočila mi zátka na výfukovém potrubí, a i když jsem se to snažil jakkoliv zadělat, tak plyny jsou tak horké, že se mi to nepodařilo. Víceméně celou etapu jsem projel s tím, že ty horké plyny chrlily z velké části na mě. To přineslo jednak menší koncentraci a také menší rychlost a samozřejmě mě to tak trochu ugrilovalo," říká v nadsázce Kuběna.

Podmínky nebyly vůbec ideální. Vzhledem k okolní teplotě a problémům se tak není co divit, že Kuběna byl rád, když dokončil druhý den. "Bylo kolem 30 stupňů plus ta teplota z výfuku, která mohla být ve stovkách stupňů. Přestože jsme chránění oblekem, tak když jede člověk s takovou teplotou několik hodin, tak se to projeví natolik, že jsem únavu velice pociťoval. Cítil jsem se, jak kdybych odjel tři etapy najednou," přibližuje Kuběna.

Motor naštěstí neexplodoval, i když i takové zvěsti se z Jižní Ameriky na dálku donesly. Třetí etapa pak byla konečnou. "Došlo zřejmě ke ztrátě tlaku okolo pístních kroužků. Ten tlak způsobil, že vyházel olej z přepadu na výfukové potrubí a došlo k obrovské dýmovnici, která se chrlila. Motor se najednou zastavil, přestal absolutně fungovat a za mnou se valil obrovský dým," doplňuje Kuběna.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články