Obhájit Dakar je těžší než ho vyhrát poprvé, říká před startem Macík
Už za několik dnů znovu vyjede na trať. Martin Macík se v Saúdské Arábii vydá za obhajobou svého vítězství v kategorii kamionů. Pozice šampiona je podle něj hodně složitá.
"Říká se, že obhajovat titul je horší než ho získat. Já s tím naprosto souhlasím," řekl Macík. "Když už vyhrajete, tak buď uspějete v blízkém startu kariéry, kdy jste schopní říct, že je to překvapení, nebo děláte vše pro to, abyste uspěli, a po dlouhých letech je to zadostiučinění, což byl náš případ. V obojím ale zjistíte, že udělat to znovu, je hrozně náročné. Už jsme těch Dakarů pár odjeli a víme, že to bude úplně jiný Dakar, úplně nový Dakar a vůbec to tak nemusí dopadnout," doplnil Macík.
Pětatřicetiletý rodák z Benešova se stal v minulé sezoně prvním Čechem od roku 2001, který Rallye Dakar v kamionech vyhrál. Naposledy se to povedlo Karlu Lopraisovi. Macík si tím splnil nejen osobní, ale i rodinný sen. Na slavné soutěži dříve několikrát startoval také jeho otec a současný šéf týmu MM Technology Martin Macík starší.
"Nebyli jsme na to připravení. Vždyť připravte se na vlastní vítězství..., to je blbost. Děláte vše pro to, ale nejste. A najednou vám to někdo poví a vy si řeknete: 'Ty jo, vždyť je to 23 let.' Je mi 35, dělám to 13 let a táta dokonce 22. On jel poprvé rok poté, co Karel ten Dakar naposledy vyhrál. Myslím, že je dobré si to pamatovat a říct si, že je to zpět v Česku. Jen tahle myšlenka je speciální. I když je to jen jeden rok a jedna výhra, už vám ji nikdo nevezme. Jsem na to hrdý," doplnil Macík.
Po triumfu pozoroval nárůst popularity a zájmu. Mnohem víc se ale posun odrazil v rozvoji týmu. Stáj MM Technology vypraví na Rallye Dakar devět kamionů postavených v Sedlčanech. Macík také uzavřel partnerství s výrobcem pneumatik Prometeon či firmou Festa, která mu dodává nářadí. "Mohu poprvé říci, že se můžeme nadechnout a plánovat. A to je, když chcete být na špici, hrozně důležité," řekl Macík.
Pojede nejen v nových týmových barvách, ale také ve vylepšené specifikaci kamionu Iveco. "Bohouše", jak vůz nazval, už otestoval v říjnu na Marocké rallye a vyhrál. "Je to upgrade z EVO3 na EVO4. Spolehlivost, materiálové věci, rozložení váhy a nová elektronika. Není to nic velkého, ale pro mě jako řidiče, který v tom sedí denně, je super, když vím, kde co je," uvedl český závodník.
Nemít problémy, nedělat chyby
Soupeřů, kteří ho budou chtít sesadit, je několik. Jmenoval Nizozemce Keese Koolena a Mitchela van den Brinka či krajana Aleše Lopraise. Ten skončil v minulém ročníku druhý. "Uvidíme, Dakar není o tom být nejrychlejší, ale o tom, nemít problémy, neudělat chybu a dojet. Pak teprve můžete vyhrát," doplnil Macík.
Při pohledu na rozpis tratě nadcházejícího ročníku označil za klíčové hlavně úvodní etapy. "Líbí se mi to, ale ten začátek bude náročný a extrémní. Trochu se bojím, že se tam hned oddělí plevel od ostatních a nebude to jednoduché. Hned na začátku se udělají velké rozestupy," odhadl. Za důležité označil 2. a 3. etapu, tzv. Chrono 48, kdy závodníci absolvují ve dvou dnech od 5. do 6. ledna přes tisíc kilometrů.
S pozicí obhájce prvenství se ale pokusí nezaobírat. "Bude to jiné. Moc se na to netěším. Budu startovat z prvního místa, ale od druhé etapy může být vše jinak," konstatoval Macík.