Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Chvíle okouzlení 2024

Náročnost Dakaru se ničemu nevyrovná, uznal po debutu Enge a přirovnal ho k formuli 1

Přes řadu problémů svou premiérovou Rallye Dakar dokončil a po návratu neskrýval nadšení. Automobilový jezdec Tomáš Enge - jediný Čech, který se představil v závodech formule 1 a startoval i v zámořské sérii IndyCar nebo ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans - mimo jiné prohlásil, že se náročnost legendárního závodu ničemu nevyrovná.

Tomáš Enge na Rallye Dakar
zdroj: Panoramic autor: Eric Vargiolu

"Mohu srovnat náročnost Dakaru s čímkoliv, co jsem doposud zažil, a musím říct, že se to ničemu nevyrovná. Ale věděl jsem, že to tak asi bude. S tím jsem do toho šel. Jen jsem si nedokázal představit, jak hodně náročné to bude," uvedl Enge.

"Došlo mi to až čtvrtý den, kdy jsem se nemohl po etapě ani vysoukat z auta. Poté se to ale zlepšilo a ke konci soutěže jsem říkal, že bych jel ještě jeden týden," pousmál se člen týmu Buggyra Zero Mileage Racing.

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Sestřih závěrečné 12. etapy Rallye Dakar

Enge na Dakaru startoval s buginou Can-Am a v kategorii prototypů obsadil po množství technických problémů v úvodu 34. místo. Mezi tzv. lehkými prototypy byl desátý.

"Dakar je i o tom, aby si to člověk prošel. Počítal jsem s tím, že dvě tři etapy se budu rozkoukávat a poté teprve začnu chápat, o čem to je. Nakonec se nám podařilo dojet do cíle, což byl kýžený výsledek," pokračoval Enge a poděkoval zkušenému navigátorovi Vlastimilu Tošenovskému. "Jsem rád i za to, že mohu být v týmu se zkušeným Pepou Macháčkem, který mě jako mentor vede a pomáhá mi," ocenil dalšího člena týmu.

Čtyřiačtyřicetiletý závodník přiznal, že v úvodu nevěděl, jaké tempo nasadit a jak jet "hlavou". "Věděl jsem, že mám jet střídmě. Jak si ale člověk vezme helmu a odstartuje, tak je vše jinak. Zjistí, že se dá držet (plyn, pozn. autora) a je to v pohodě. Během prvních 50 kilometrů jsme předjeli čtyři pět bugin. Poté ale byla sprcha technických problémů a já našel limit, jak se dá jet," popisoval Enge úvod rallye.

V 7. etapě opět získal pocit, že může začít více "závodit", a přišly další problémy. "Nastoupil jsem do toho, jako kdyby to nebyla maratonská etapa, a výsledkem byly tři defekty a poloosa. Od té doby jsem věděl, že limit musí být trošku nižší, než jsem jel," uznal Enge.

Je rád, že na Dakaru poznal všechny pocity - jaké je to být nahoře, dole i uprostřed. "Projel jsem si to a myslím si, že teď už vím, jaké tempo mám nasadit. Doufám, že to bude platit i poté, co si nasadím helmu," pousmál se. "Pořád platí, že se musím učit. Není to o jednom Dakaru." 

Zkušený jezdec zároveň přiznal, že se Dakar těžko porovnává s dalšími motoristickými disciplínami, které v kariéře už vyzkoušel. "Je složité to srovnávat. Je to podobné, jako když se mě někdo zeptá, jaké je to ve formuli 1. Pěkné," uvedl Enge s tím, že Dakar je vlastně sprint na 14 dní. "Vyhraje nejlepší tým, nejlepší jezdec. Každá disciplína má něco do sebe. Všude člověk zažije obrovský adrenalin," zakončil Enge.

Zdroj
ČT sport, ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články