Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Mezinárodní závody spřežení CAI Kladruby nad Labem

Macík zářil a poprvé v kariéře ovládl etapu. Prokop zajel šestý čas, Michek si polepšil

Několikrát na nejvyšší stupínek útočil, ale vždy mu utekl. Až nyní to na Rallye Dakar zlomil. Pilot kamionu Iveco Martin Macík zajel nejrychlejší čas v 9. etapě a připsal si první triumf kariéry. V průběžném pořadí ale nadále zůstává pátý za Alešem Lopraisem. Mezi automobily byl šestý Martin Prokop a celkově se drží na osmé pozici. Motocyklista Martin Michek si naopak i přes potíže polepšil a je v kategorii třináctý. Josef Macháček se dostal do čela hodnocení "lehkých" prototypů.

Martin Macík
zdroj: ČTK/ZUMA/Dppi/ autor: Julien Delfosse

Mezi automobily si vedení upevnil Francouz Stéphane Peterhansel, motocyklistům nadále kraluje José Ignacio Cornejo z Chile a v čele hodnocení kamionů je stále Dmitrij Sotnikov.

Macík startuje na devátém Dakaru a stal se prvním českým jezdcem, jenž dokázal letos na slavné soutěži vyhrát etapu. Pilot týmu Big Shock! Racing k tomu měl nakročeno již v pátém dějství, kdy byl na několika kontrolních bodech nejrychlejší, ale po technických problémech v závěru skončil devátý. Z Čechů slavil etapové prvenství naposledy na úvod Rallye Dakar 2018 Aleš Loprais.

"Devět let to trvalo a konečně to vypadá na první etapové vítězství," radoval se Macík. "Zatím ale není z čeho se radovat. Částečné vítězství v etapě ano, ale to pro nás není nic důležitého. Pro nás jsou teď důležité časy. Musíme bojovat, máme ještě tři etapy před sebou," podotkl Macík, který dokázal stáhnout odstup od Lopraise jen o čtyři minuty a v průběžném pořadí na něj ztrácí ještě téměř 19 minut.

Je nám líto, video expirovalo.
Sestřih 9. etapy Rallye Dakar

Pořadatelé pro závodníky připravili zřejmě nejnáročnější etapu dosavadního průběhu. Start i cíl měla v Naúmu a její součástí byla 465 km dlouhá rychlostní zkouška.

"Odstartovali jsme z osmého fleku a pořád jsme jeli v prachu. Na prvních jedenácti kilometrech, které se jely po nádherné pláži, jsme docvakli Mardějeva i Lopíka (Lopraise). Pak jsme jeli sto kilometrů v prachu, protože jsme nebyli schopní se přes ně dostat. Pak se nám to podařilo a všichni nám uhli, klobouk dolů a díky za to," řekl Macík. Etapu na Dakaru dokázal mezi kamiony vyhrát jako čtvrtý Čech. Před ním se to podařilo Karlu Lopraisovi, jeho synovci Alešovi a Martinu Kolomému.

Čtvrtý Aleš Loprais litoval zdržení, které nabral v jízdě v prachu za soupeři. "Mohlo to být výrazně lepší. Museli jsme ale zvolnit v kamenité pasáži, kde před námi dva kamiony udělaly defekt, a dvě auta nás přeskočila. Pak jsme byli rychlejší, ale kamiony už nás před sebe nepustily," řekl Loprais s tím, že v prachu po navigační chybě navíc ztratil dvě minuty.

Pilot týmu Instaforex Loprais Praga věří, že se v závěru rallye ještě výrazněji prosadí. "Rychlost jsme měli pěknou a je super, že auto skvěle funguje. Musíme počkat na otevřenou poušť a dunové pasáže, které by měly přijít hlavně pozítří. To jsou místa, kde věříme, že bychom se mohli posunout dopředu," dodal Loprais.

Prokop se přiblížil sedmému místu

Prokop odvedl svůj standardní výkon a za nejrychlejším Peterhanselem zaostal o 16:37 minuty. V průběžném pořadí se přiblížil sedmému Vladimiru Vasiljevovi z Ruska, zároveň se ale také snížil jeho náskok na Jihoafričana Giniela de Villierse, který zajel třetí čas.

"Určitě to byla nejtěžší erzeta letošního Dakaru. Strašně složitá z pohledu navigace a milionu kamenů, co byly všude po trati. Spousta lidí dělalo defekty, my jsme se všemu vyvarovali a Viktor (Chytka) odvedl skvělou práci. Neztratili jsme se," řekl Prokop a byl s výsledkem maximálně spokojený. "Je to náplast na všechno špatné, co se v minulých dnech událo. Je vidět, že když máme čistou hlavu, tak to jde," dodal pilot týmu Benzina Orlen.

Michek havaroval a poškodil stroj, měl potíže s navigací a na nejrychlejšího Argentince Kevina Benavidese ztratil i s penalizací 44 minut a 34 sekund. I s ohledem na potíže soupeřů si ale v celkovém hodnocení o dvě pozice polepšil.

"Mám z toho dneska smíšené pocity. Pochopitelně jsem rád, že jsem živý a zdravý. To, co se dneska dělo na trati, bylo drsné. U všech pádů jsem projížděl, u Poláka Giemzy jsem se zastavoval a ptal se, jestli je v pořádku. Já si bohužel vybral svůj den a dělal chyby. Od dvacátého kilometru jsem bloudil, což mě stálo 25 minut," uvedl Michek. Pád měl na konci etapy v řečišti. "Vjel jsem do pole kamenů, jeden z nich mi nakopl zadní kolo, přetočil jsem se a mě to katapultovalo do vzduchu," popsal pilot týmu Orion Moto Racing Group.

Martin Michek
zdroj: ČTK/PR/Orion Moto Racing Group

Nejlepší dílčí výsledek v ročníku si připsal Milan Engel, jenž byl o osm minut rychlejší než Michek a posunul se na průběžné 21. místo. "Jsem rád za dnešní výsledek. Určitě se mi zítra pojede lépe z předních pozic. Uvidím, jestli budu stíhat továrním jezdcům, těším se na to," řekl spokojený Engel.

Klíčem k úspěchu byla podle něj pozornost. "Protože na trase byly skryté waypointy a musel si člověk pro ně zajet. Kdo jel hlavou, tak měl navrch. Duny nebyly žádné, byl tam hlavně písek a v něm vylezlé šutry. Bylo to strašně ubíjející a velmi dlouhé na psychiku," dodal Michkův týmový kolega, jenž měl ale opět problémy s elektronikou.

Několik elitních jezdců skončilo

Závod skončil pro několik elitních jezdců a adeptů na přední umístění. Nehoda na 155. kilometru ukončila rallye pro dvojnásobného dakarského vítěze a druhého muže průběžného pořadí Tobyho Price z Austrálie. Tovární jezdec KTM si poranil levou ruku a rameno a musel být letecky převezen do nemocnice v Tabuku na vyšetření.

Porucha motoru znamenala konec pro Rosse Branche z Botswany, který byl po osmi etapách třináctý. Na 239. kilometru rychlostní zkoušky upadl i Argentinec Luciano Benavides a putoval s poraněným ramenem do nemocnice stejně jako Price. Mladší bratr etapového vítěze Kevina se před odstoupením držel na 10. místě.

"Dakar se chýlí ke konci a špička tlačí na pilu, proto se dělají chyby. Celkové třinácté místo mě těší, je krásné. Ale určitě by mě těšilo víc, kdyby závodníci byli v pohodě, závodili se mnou a já je překonal svojí rychlostí," řekl Michek.

V kategorii "lehkých" prototypů obsadil druhé místo Tomáš Enge, jeho týmový kolega Josef Macháček se posunul do čela průběžného pořadí. Mezi motocyklisty bez asistence je David Pabiška již celkově čtvrtý.

"Pořadatel si dal dnes opravdu záležet. Navigačně složité, všude samý kámen a už na šestém kilometru začaly první nehody. Bylo to hodně dlouhé. My měli problém s elektronikou. I tak jsme se snažili jet tak, abychom si pohlídali to naše druhé místo. Na trati jsme viděli stát vedoucího muže, tak uvidíme, jak bude pořadí po dnešním dnu vypadat," řekl Macháček. Dosud vedoucí Američan Seth Quintero nakonec do cíle nedojel.

Rallye Dakar - 9. etapa (Naúm - Naúm 579 km celkově/465 km rychlostní zkouška):

Automobily: 1. Peterhansel, Boulanger (Fr./Mini) 4:50:27, 2. N. Al-Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) -12:00, 3. De Villiers, Haro Bravo (JAR, Šp./Toyota) -12:19, ...6. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -16:37, 44. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -1:49:57.

Průběžné pořadí: 1. Peterhansel, Boulanger 34:26:16, 2. N. Al-Attíja, Baumel -17:50, 3. Sainz, Cruz (Šp./Mini) -1:02:25, ...8. Prokop, Chytka -3:36:01, 44. Ouředníček, Křípal -21:09:37.

SSV: 1. Lopéz, Latrach (Chile/Can-Am) 5:31:41.

Průběžné pořadí: 1. Lopéz, Latrach 42:05:20.

Prototypy: 1. Lopéz, Latrach 5:31:41, ...17. Enge, Tošenovský -46:46, 23. Macháček, Vyoral (všichni ČR/Can-Am) -1:03:33

Průběžné pořadí: 1. Lopéz, Latrach 42:05:20, ...12. Macháček, Vyoral -5:00:15, 31. Enge, Tošenovský -16:15:26.

Motocykly: 1. K. Benavides (Arg./Honda) 4:49:15, 2. R. Brabec (USA/KTM) -1:18, 3. Cornejo (Chile/Honda) -1:34, ...15. Engel -36:16, 20. Michek -44:34, 26. J. Brabec (všichni ČR/KTM) -1:04:10, 30. Podmol (ČR/Husqvarna) -1:14:34, 35. Krejčí -1:35:51, 36. Pabiška -1:36:15, 51. Lhotský (ČR/Husqvarna) -2:54:59.

Průběžné pořadí: 1. Cornejo 36:51:00, 2. K. Benavides -11:24, 3. Sunderland (Brit./KTM) -14:34, ...13. Michek -1:50:59, 21. Engel -4:55:53, 32. Pabiška -8:41:07, 35. Podmol -9:23:10, 44. Lhotský -16:30:22.

Čtyřkolky: 1. Enrico (It./Yamaha) 6:24:41, ...8. Kubiena (ČR/Yamaha) -1:27:08.

Průběžné pořadí: 1. Andujar (Arg./Yamaha) 46:35:11, ...7. Kubiena -6:30:35.

Kamiony: 1. Macík (ČR/Iveco) 5:05:54, 2. Mardějev -2:27, 3. Sotnikov (oba Rus./Kamaz) -2:37, 4. Loprais (ČR/Praga) -3:41, ...9. Šoltys (ČR/Tatra) -49:13, 11. Valtr st. (ČR/Iveco) -1:08:06.

Průběžné pořadí: 1. Sotnikov 37:42:49, 2. Šibalov (Rus./Kamaz) -45:03, 3. Mardějev -1:13:05, 4. Loprais -1:30:15, 5. Macík -1:49:09, ...9. Šoltys -3:55:30, 12. Valtr st. -7:45:34.

Klasik (jízda pravidelnosti): 1. Revuelta, Sanchez (Šp./Toyota) 69 bodů, ...21. Klymčiw, Vlček (ČR/Škoda) 41 659.

Průběžné pořadí: 1. Douton, Etienne (Fr./Buggy) 735, ...15. Klymčiw, Vlček 46 956.

Zdroj
ČT sport, ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články