Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Svět motorů

Macík vyhrál královskou etapu a vede Rallye Dakar, Prokop klesl na 11. místo

Osmačtyřicet hodin, tisíc kilometrů a prach všude vůkol. Nejdelší etapa Rallye Dakar jezdce řádně prověřila. Nejlépe se s tím vypořádal obhájce prvenství v kategorii kamionů Martin Macík, který byl ze všech nejrychlejší a posunul se do čela průběžného pořadí. Druhý je Aleš Loprais. Martin Prokop v automobilech klesl na jedenácté místo průběžného pořadí, motocyklista Martin Michek je patnáctý. Do čela se posunul Jihoafričan Henk Lategan s toyotou a mezi motocyklisty se na prvním místě drží tovární jezdec KTM Daniel Sanders z Austrálie.

Účastníci 47. ročníku rallye v neděli a v pondělí absolvovali etapu nazvanou Chrono48 se startem i cílem v Biše. Během ní nocovali v bivacích na trati a celkem museli absolvovat více než tisíc kilometrů, z nichž bylo 967 součástí rychlostní zkoušky.

Už po druhé etapě skončil Dakar pro obhájce prvenství v soutěži automobilů a čtyřnásobného vítěze Španěla Carlose Sainze, který v neděli vážně poškodil svůj ford. Dvaašedesátiletý exmistr světa v rallye nabral další velkou ztrátu a pořadatelé následně oznámili, že v soutěži pokračovat nebude.

Macík s Lopraisem se v průběhu etapy přetahovali o vedení, nakonec Loprais na krajana ztratil i se započtením Macíkovy stosekundové dodatečné penalizace 9:43 minuty. V celkovém hodnocení Loprais zaostává o 8:54. Dosavadní lídr Mitchel van den Brink z Nizozemska za Macíkem zaostal o 79 minut.

"Byly to dvě extrémně náročné etapy v jedné. Na začátku jsme si vedli dobře, ale pak to bylo nahoru dolů. Několikrát jsme se zakopali, protože byl hrozně měkký písek. Hledali jsme i nějaké body, zničil jsem tlumiče, takže jsme měnili kolo. Opravdu to bylo drsné, masakr. Jsme rádi, že jsme v cíli," řekl Macík na sociálních sítích.

Slovní spojení "nahoru dolů" použil v hodnocení etapy i Loprais. "Vždy se říká, že Chrono je nejtěžší dvouetapa, což se potvrdilo. Jeli jsme ve vteřinách (s Macíkem), byla to nádherná bitva. První i druhý den. Dnes byly velmi měkké a nebezpečné duny, což jsme zvládli. Na jednom kontrolním bodu jsme ztratili, docvakl nás Martin Macík a v prachu za ním jsme 12 km před cílem udělali defekt," uvedl Loprais. S druhým místem byl ale spokojený.

Více než tříhodinovou ztrátu nabral Martin Šoltys, který byl po první etapě čtvrtý, a průběžně klesl na desáté místo. O téměř osm hodin zaostal za Macíkem Tomáš Vrátný, jenž je celkově čtrnáctý. "Už vím, co je Chrono. Masakr. Prvních 300 km v neděli to bylo super, dokonce jsme jeli celkově na druhém místě. Po sto kilometrech v dunách jsem to ale pokazil, hodně jsme tam zapadli a sebralo nám to hodně sil," řekl Šoltys. V pondělí měla posádka týmu Tatra Buggyra ZM racing technické problémy s motorem. "Jeli jsme jen na pět válců a celým dnem jsme se protrápili," dodal Šoltys.

Prokop byl o 39:33 minuty pomalejší než etapový vítěz Jazíd Rádží ze Saúdské Arábie, přičemž zejména v pondělí držel krok s elitními jezdci. I tak ale klesl z průběžného čtvrtého místa na začátek druhé desítky.

"Bylo to maso a ani si nepamatuji, co všechno se stalo. Pořád jsme jeli ve vedoucí skupince, museli jsme hledat cestu. Skoro 500 kilometrů jsme se ve třech střídali ve vedení. Pak nás docvakla skupinka rychlíků a dostali jsme se do neskutečné mlýnice. Jeli jsme dalších 500 kilometrů v hrozném prachu a tady před cílem se to začalo stupňovat. Byla to šílenost, nebylo vidět ani na metr," uvedl Prokop na sociálních sítích s tím, že v prachu nechtěl riskovat. "Ale cílem bylo dovézt auto do bivaku, aby dostalo pořádný servis. Neztratili jsme obzvlášť moc, žádné velké zaváhaní nebylo," dodal jezdec týmu Orlen Jipocar.

Karel Trněný dojel 29. s více než dvouhodinovým odstupem a hned za dcerou šéfa českého týmu Martina Koloce Aliyyah. Průběžně je Trněný 34. a Kolocová 26.

Motocyklistům nadále kraluje Sanders, který v etapě porazil druhého Američana Skylera Howese o 7:37 minuty. V průběžném pořadí na něj má náskok 12:36. Michek byl v etapě se ztrátou 36 minut 17., celkově je patnáctý s odstupem hodiny a sedmi minut.

"Maratonská etapa byla náročná fyzicky a psychicky. Povedlo se mi dojet do nejvzdálenějšího bivaku, za to jsem moc rád. Byla tam perfektní atmosféra," řekl Michek, jenž opět řešil problémy s roadbookem. V cíli se proto obával další možné penalizace.

Průběžně 21. je Milan Engel, hned za ním se drží Dušan Drdaj, který byl v etapě druhým nejrychlejším Čechem. "Byly to moje dva nejtěžší dny v životě. Hlavně neděle, kdy jsme startovali brzo ráno a já jsem jel až do půl šesté večer. Na motorce jsem byl jedenáct hodin. Dnešek už byl vlažnější, musel jsem šetřit motorku," řekl Drdaj.

Výsledky 2. etapy Rallye Dakar Biša – Biša (1058 km celkově/967 km rychlostní zkouška):

Automobily (kategorie Ultimate):
1. Baciuška, Mena (Lit., Šp./Toyota) 10:54:11, 2. Rádží, Gottschalk (Saúd. Ar., Něm./Toyota) -2:43, 3. Yacopini, Oliveras (Arg., Šp./Toyota) -6:23, .. 14. Prokop, Chytka -42:16, 28. Trněný, Pritzl (všichni ČR/Ford) -2:19:44.
Průběžné pořadí: 1. Lategan, Cummings (JAR/Toyota) 15:40:30, 2. Rádží, Gottschalk -4:45, 3. Attíja, Boulanger (Kat., Fr./Dacia) -11:14, .. 11. Prokop, Chytka -32:54, 33. Trněný, Pritzl -2:55:31.

Motocykly:
1. Sanders (Austr./KTM) 11:12:13, 2. Howes (USA/Honda) -7:37, 3. Schareina (Šp./Honda) -7:41, .. 17. Michek -36:00, 21. Drdaj -46:16, 22. Engel -50:25, 37. J. Brabec -1:42:19, 41. Romančík -2:07:46, 46. Pabiška -2:21:43, 60. Prokeš (všichni ČR/KTM) -3:41:57, 65. Peschel (ČR/Husqvarna) -4:14:01, 66. Brož (ČR/KTM) -4:16:23.
Průběžné pořadí: 1. Sanders 16:10:31, 2. Howes -12:36, 3. Branch (Botsw./Hero) -12:40, .. 15. Michek -1:07:08, 21. Engel -1:27:39, 22. Drdaj -1:28:21, 37. J. Brabec -3:04:24, 42. Romančík -3:18:43, 45. Pabiška -3:28:05, 59. Peschel -5:38:46, 61. Prokeš -5:42:18, 63. Brož -6:05:38.

Kamiony:
1. Macík 12:10:51, 2. Loprais (oba ČR/Iveco) -9:43
, 3. Žala (Lit./Iveco) -18:52, .. 11. Šoltys -3:13:43, 15. Vrátný (oba ČR/Tatra) -7:52:22.
Průběžné pořadí: 1. Macík 17:24:29, 2. Loprais -8:54, 3. Žala -38:50, .. 10. Šoltys -3:19:52, 14. Vrátný -8:54:20.

Zdroj
ČTK, ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články