Macík chystá na Dakar novinku: Automatika je cesta dopředu
Novou zbraň na Rallye Dakar připravuje Tomáš Macík. S kamionem Iveco začal na rallyekrosové trati v Sedlčanech testovat automatickou převodovku, což by měla být největší změna, kterou na lednový start slavné soutěže chystá.
"Na minulém Dakaru jsme byli v elitní pětce jediní s manuálem. I proto si myslíme, že automatika bude cesta dopředu," řekl Macík a věří, že v náročném terénu mu automatická převodovka pomůže zrychlit.
"Pomoc by to měla být i v dunách. Já jedu nahoru na jeden kvalt, kdybych podřadil, zůstanu stát. Automat umí řadit pod zátěží. Mohl bych zrychlovat do kopce, když to auto povolí. Viděli jsme to u soupeřů, kteří se mi ve velkých dunách ztratili a nebyl jsem schopen je dohnat," vysvětloval pátý muž konečného hodnocení letošního Dakaru, co od novinky ve svém voze čeká.
První testy s vylepšeným speciálem absolvoval tento týden. "Vyjeli jsme poprvé z dílny, takže všechno je zatím hodně čerstvé. Budu se s Karlem (tak kamion pojmenovali) znovu učit jezdit. Musím upravit styl jízdy. A mám trochu strach, abych se nenudil. Pravá ruka nemá co dělat," řekl Macík po úvodních jízdách.
Teď si potřebuje novinku hlavně co nejvíc osvojit. "Musím teď trénovat a zjišťovat, jak automat funguje. Rozjezdy a výjezdy ze zatáček budou určitě rychlejší než s manuálem," uvedl Macík s tím, že změna převodovky má i druhou stranu mince. Vedle vyšší ceny je to i servisní náročnost. "S manuálem jsme měli zkušenosti, automatiku neznáme. Navíc je náročnější na chlazení," popsal rozdíly.
Ostrý závodní test nový kamion týmu Big Shock Racing čeká na začátku září, kdy by Macík měl startovat v Polsku. "Kalendáře se hodně měnily, což je nepříjemné. Na druhou stranu máme obrovskou výhodu, že vše se točí kolem Dakaru a ten se jede až v lednu," řekl a dodal, že o tom, že by se Dakar nekonal, neuvažují.
Třicetiletý jezdec, který na Dakaru startoval už osmkrát, by se ale vyrovnal i s tím, kdyby odpadly přípravné závody. "Když nic nepojedeme, tak nebudeme mít kilometry, ale ostatní na tom budou stejně. Samozřejmě chceme jet, ale když to nepůjde, nebudeme doma sedět naštvaní. Musíme si najít jinou cestu. Třeba tréninky v Africe, kam se chystáme, když nás tam pustí. My budeme na leden připraveni a auto bude ready, to je jasné," tvrdí Macík.