Macháček s buginou Dakar opět nedokončí, zradila ho převodovka
Uyuni (Bolívie) - Pětinásobný šampion Rallye Dakar Josef Macháček soutěž popáté za sebou nedokončí. S navigátorem Martinem Plechatým tak Macháček po Lopraisovi tvoří druhou českou posádku, která na Dakaru skončila předčasně. Legendárního jezdce v kategorii čtyřkolek, který aktuálně startuje s buginou Optimus, zastavila technická porucha v páteční šesté etapě.
Macháček nedorazí do cíle Dakaru popáté za sebou, podruhé za volantem buginy. Poté, co slavnou soutěž v roce 2009 naposledy vyhrál, se mu v Jižní Americe přestalo dařit. Zastavily jej zdravotní problémy, potíže s technikou i spory s organizátory o správnosti konstrukce čtyřkolky.
"Jako se někomu nepodaří vylézt na Mount Everest, tak mně se asi nepodaří dojet Dakar s buginou," řekl zklamaně devětapadesátiletý jezdec týmu Barth Racing. Macháček byl před odstoupením na průběžném 45. místě.
Letos českého jezdce zradila zřejmě porucha převodovky. "Na 251. kilometru praskla pravděpodobně hřídel mezi převodovkou a motorem, což se nedá nijak ovlivnit a nedá se to ani na trati nijak opravit. Co se stalo přesně, zjistíme až zítra nebo pozítří, až to rozebereme," podotkl Macháček.
"Stroji jsme dali, co jsme mohli, fungovalo to velice dobře. Zvlášť dnes jsme jeli naprosto v klidu, vůbec jsme ani nepředpokládali, že by se taková závada mohla stát, předjížděli jsme auta... Líbilo se nám to, ale Dakar je takový, že neodpouští," přemítal Macháček po závodě.
O den dříve z rallye definitivně odstoupil Aleš Loprais s kamionem Iveco (více čtěte zde).
Kolomému operovali zanícený boltec
Nejlepší českou posádkou zůstává tým Martina Kolomého, jemuž patří průběžně šesté místo mezi kamiony. I on si ale v pátek prožil perné chvilky. Dvakrát totiž v průběhu etapy chyboval a po jejím skončení musel do místní nemocnice kvůli zánětu na ušním boltci.
"Ráno jsem pomalu ani nenasadil helmu, takže jsem si musel vytrhnout interkom a měl ho jen mono. Místní odborníci, a že se jich na tu operaci sjelo, mi to vyřízli a můžu jet zase stereo," uvedl pilot týmu Tatra Buggyra.
Kolomý obsadil v etapě sedmé místo se ztrátou tří minut na nového lídra průběžného pořadí Hanse Staceyho. V cíli si však uvědomoval, že to mohlo dopadnout mnohem hůře. Dvě chyby jej mrzely.
"První byla, že jsem si dostatečně nenafoukl motor, abych mohl vyjet z jednoho průjezdu ze zatáčky, a vlítli jsme do řečiště. Myslel jsem si, že jdeme na bok. Druhou krizovku jsme měli, když mi Kilda hlásil, že za 200 metrů bude řečiště, a já zvednul hlavu a bylo přímo před námi. Dali jsme takovou ránu jak ve 2011, naštěstí dnešní Tatra je na takové úrovni, že jsme tady, a ne ve vrtulníku na cestě do nemocnice jako tenkrát," uvedl Kolomý, jenž si tehdy poranil páteř.
Prokop už zase nebyl na všech čtyřech kolech
Další nehodu měl Martin Prokop. V závěru čtvrté etapy převrátil Toyotu na střechu, tentokrát skončil na boku. "Na dvoustém kilometru jsem udělal chybu, byl jsem maličko dlouhý na brzdy a na odbočce na most jsem místo toho, abych to pustil rovně a skočil do řeky, tak jsem bojoval a chtěl jsem tu zatáčku vytočit. Bohužel mi spadlo jedno zadní kolo mimo cestu a už se to nedalo zachránit," uvedl Prokop.
Posádka se snažila postavit vůz zpátky na kola, ale dlouho se jí to nedařilo. "Byli tam sice dva vojáci a pak jich přišlo víc, ale rukama to nešlo, takže mi bylo jasné, že musím zastavit nějaké auto a poprosit o pomoc, což se naštěstí podařilo relativně rychle. Jedna Toyota z našeho týmu zastavila a pomohla mi zpátky na kola, takže to dopadlo dobře. Ale musím říct, že jsme si to zase docela zkomplikovali. Je vidět, že Dakar začíná být těžší a těžší," uznal český jezdec.