Lopraise čeká na Dakaru několik novinek, na rallye vrátí i úspěšnou Tatru Puma
Zkušený kamionový jezdec Aleš Loprais se postaví na start lednového Dakaru s několika novinkami. Již před dvěma měsíci oznámil, že bude startovat se speciálem Iveco postaveným v dílnách nizozemského týmu Gerarda de Rooye. Nyní oficiálně potvrdil také start dvou kamionů Tatra v kategorii Klasik, o které se bude na slavné rallye starat jeho tým.
Loprais, jenž letos na Dakaru skončil druhý za Martinem Macíkem, řadu let závodil s kamionem Praga.
"Spousta lidí se ptá, proč došlo k této změně. Nebýt toho, tak nevznikla tahle nádherná replika Pumy a nejedou dva kamiony mezi klasiky, což je pro nás v rodině důležité," uvedl Loprais. S kamionem Tatra Puma totiž slavil tři z celkem šesti vítězství jeho strýc Karel.
Tým sídlící ve Frenštátu pod Radhoštěm se již dříve rozhodl, že chce historicky úspěšný kamion repasovat a opět zprovoznit. A vedle toho připravoval i Tatru 815.
"Už dlouho jsme to měli nastavené tak, že tyto dvě Tatry budeme dělat, a vzalo nám to nemalý objem práce. Na obou se de facto vyšívalo dva roky a vedle toho moje Lady (Praga) už má nějaký svůj pátek," vysvětlil Loprais důvody přechodu k Ivecu.
Kamiony v kategorii Klasik budou řídit Igor Pazdera, kterého bude navigovat zpěvačka Olga Lounová, a Jiří Husek.
Změna kamionu by navíc měla zvýšit šance českého pilota na celkový úspěch. "My technologicky nedosáhneme na motor Common-Rail (motor s přímým vstřikováním paliva), který mají tovární týmy a pár šťastlivců. Iveco má o deset procent vyšší kroutící moment i výkon, než jsme měli my," řekl Loprais, kterého čeká devatenáctý start na Dakaru v kariéře.
"Historicky jsem měl možnost osedlat více značek. A je to i o tom, jednou za čas vyzkoušet, jak to dělají ostatní. Aby si člověk uvědomil, jestli jsme dobří, dostateční, nebo abychom si náhodou nemysleli, že to děláme nejlépe," podotkl s úsměvem.
Vedle nové značky bude mít Loprais i nového navigátora Davida Křípala, třetím členem posádky je nizozemský mechanik Bernard Der Kinderen.
"Davida už nějakou dobu znám a vždy jsme si měli o čem povyprávět. Vždy když jsme ho předjížděli, tak mi ho bylo líto. David pro mě byl vždy 'MacGyver', člověk několika funkcí. Navigátor, mechanik, doktor. Dakar jel i jako náhradník a za pochodu se učil francouzsky," řekl Loprais na adresu navigátora, který spolupracoval doposud hlavně s Tomášem Ouředníčkem. "Teď jsem mu říkal, hlavně ať se připraví na to, že bude dělat jen navigátora," řekl.
Loprais má před Dakarem každoročně vysoké cíle a ani tentokrát tomu není jinak. "Přejeme si být šťastní v cíli a být nejlepší. Je to neskromné přání, ale na druhou stranu – sláb jenom ten, kdo v sebe ztratil víru, a malý ten, kdo zná jen malý cíl," pomohl si Loprais citátem z díla Svatopluka Čecha.