Když tým zasáhne covid. Brácha měl na přípravu den a učil se ještě v letadle, řekl Valtr mladší
Jeden se měl starat o práci a nově narozené dítě, druhý zase hlavně o školu. Staršímu z bratrů Valtrových ale výrazně změnil plány koronavirus, kvůli kterému musel na poslední chvíli převzít roli navigátora v kamionu svého táty. Mladší Michal nyní počínání obou na Rallye Dakar pečlivě sleduje a přiznává, že pro sourozence má vzhledem ke krátké přípravě a velké premiéře pouze slova chvály.
Byl to velký strašák pro všechny posádky, které do Saúdské Arábie plánovaly jet. Kontrolní testy na koronavirus. Pokud u některého z členů vyšel jako pozitivní, znamenalo to, že místo dobrodružství v dunách a kamenech na slavném závodě bude muset zůstat doma a vše sledovat maximálně jako televizní divák.
Většina týmů zůstala v tomto směru bez větší újmy, i když čekání na výsledky občas bylo o pořádných nervech. Ne tak posádka kamionu Jaroslava Valtera staršího, jenž den před odletem musel z plánované sestavy vyškrtnout zkušeného slovenského navigátora Jara Miškolciho.
Valtr ale byl na podobný scénář naštěstí připraven a na pozici měl náhradníka. I když výrazně méně zkušeného. Vedle svého táty usedl Jaroslav Valtr mladší. Ten měl sice prvotně jiné plány, ať už pracovní nebo otcovské, ale Dakar je Dakar. Když se tak vzneslo letadlo směr Arabský poloostrov, na palubě nechyběl.
"Brácha se to dozvěděl den před odletem. Jediným větším tréninkem pro něj letos byly závody v Polsku a ještě v letadle si četl nějaké pokyny z road booku. Zároveň jsme ale oba byli na něco takového připraveni. Nějak jsme s tím museli počítat, jinak bychom to ani nenavrhovali," popsal hektické chvíle před odletem mladší z bratrů Michal, jenž byl rovněž na čekané, jelikož alternoval jako řidič za svého tátu.
Nejmladší z Valtrů by se výzvy v podobě řízení žlutého Iveca na Dakaru nebál. I jeho táta o něm v rozhovorech mluvil jako o jezdci, který má řízení v krvi. Na druhou stranu ale přiznává, že by byl výrazně pomalejší.
"Přál bych si sedět za volantem, ale jsem rád, že je tam táta. V momentě, kdy bych tam byl já, šlo by mi hlavně o dojetí Dakaru do cíle a nasbírání zkušeností. Takto táta může ukázat, na co má," popsal nejmladší z klanu Valtrových.
Sbírání zkušeností je tak nyní záležitostí Jaroslava mladšího, který už v roli navigátora byl třeba v Maroku či zmíněném Polsku, ale Dakar je o něčem jiném. Michal pro něj proto má zatím jen slova chvály. Kamion Valtrových, s nimiž jede v roli technika ještě Radim Kaplánek, je po třetí etapě celkově jedenáctý. Valtr starší tak má stále šanci zaútočit na nejlepší vlastní umístění, kdy při poslední účasti na Dakaru v roce 2016 dojel osmý.
"Podle mého si vede brácha dobře. Na to, že se pohybují kolem desítky, když neměl trénink, nemusí se za nic stydět. Navíc je celý závod před nimi a mají dost času se ještě posunout dopředu," pochválil sourozence Michal, který si s týmem volá každý den.
Důležitým faktorem, proč Jaroslav Valtr mladší předvádí jako navigátor kvalitní výkony, je i pomoc nemocného Miškolciho, jenž nyní s týmem kooperuje alespoň jako konzultant na telefonu. "Řeší s nimi každý den po etapě technické věci a bráchovi pomáhá s navigováním. Radí jim co a jak. Jeho pozice je velmi důležitá," řekl mladý Valtr.
Cílem Valtr Racing Teamu ale není bezhlavý boj o nejvyšší příčky. Zkušený pilot, který už na Dakaru jel s Tatrou či Liazem a současné Iveco označil za nejlepší kamion, který na slavném podniku řídil, si chce závod především užít.
"Nejedeme tam samozřejmě výletit a máme nejvyšší cíle, ale ani nechceme techniku rozbít. Jsou tam profi týmy, které to berou vážně a dělají maximum pro výsledek. Když to vezmu z našeho pohledu, my se tím chceme hlavně bavit a užít si to," dodal Michal Valtr, který bude držet své rodině prsty i v dalších dnech.