Extrémní Dakar? Konečně je takový, jaký má být, říká Kaštan
Náročnost Rallye Dakar je pověstná, letos se však organizátoři ještě více vytáhli, než tomu bývalo v minulosti. S úrovní nebezpečí se však zvyšuje také počet závodních odpadlíků, z českých zástupců se rozloučil se soutěží nejnověji i Aleš Loprais, kterému se do té doby mezi kamiony dařilo. Vysokou náročnost si však bývalý motocyklový účastník Dakaru Ivo Kaštan pochvaluje a v dalším díle Dakarských ozvěn poukazuje na fakt, že k tomuto závodu neodmyslitelně patří.
Také kategorie motocyklistů se už musí obejít bez jednoho z hlavních favoritů, britského pilota Sama Sunderlanda. Bývalý závodník Rallye Dakar Ivo Kaštan upozorňuje, že letos Dakar připomíná africkou podobu tohoto slavného závodu.
"Myslím si, že sami závodníci nečekali, jak tvrdé a těžké budou první etapy. Mě strašně potěšila slova Pepy Macháčka a nejenom jeho, který říkal, že tohle jsou africké etapy. Dakar se opravdu vrátil tam, kde má být. To těžké klidně může ještě přijít," varuje Kaštan. Mezi těmi, kteří byli nuceni skončit, je z českého pohledu bohužel také Ondřej Klymčiw, ačkoli se neustále posouval pořadím dopředu. Při pádu se navíc vážně zranil.
Podle Kaštana je extrémnost Dakaru oprávněná
Začátek letošní Rallye lemovaly těžké peruánské duny a závodní pole napříč kategoriemi značně prořídlo. Nabízí se tak otázka, zda je dobře, že se brzy po startu oddělilo zrno od plev? Kaštan dodává, že Dakar takhle býval stavěný.
"První marocké etapy byly selektivní, byla ještě šance, že se spousta slabších účastníků mohla v pohodě vrátit domů. Bylo to přece jen blíž než z toho Dakaru. Jsem přesvědčen, že pořadatelé ještě nachystají daleko obtížnější etapy. Dakar letos bude opravdu takový extrém, jaký slibovali, a je to dobře. Dakar takový má být," myslí si.
Nejlepší mezi českými motorkáři je Milan Engel, který po čtvrté etapě figuroval na 30. místě. Sám jezdec se přiznal, že měl problémy s hledáním tzv. waypointů, které musí závodníci projet.
"Okolo třicátého místa nikdo nejede špatně. Tam jsou už opravdu ti dobří, takže pokud se nepohybujete někde hluboko za padesátkou, tak si myslím, že pokud neudělá chybu a bude mu motorka držet, tak se bude posouvat výš a výš," domnívá se Kaštan.
Ženám na Dakaru fandím, říká Kaštan
O poznání rozmrzelejší byl další motocyklista David Pabiška, který si na umístění waypointů rázně postěžoval. "Je to takové podivné. V kuloárech se hovoří o tom, že špičkové týmy mají někoho, kdo je schopen roadbook převést do nějaké pomocné mapy a mají těch informací víc. Vyhledávat imaginární body, abyste dodržovali trasu, je pro auta snazší. Navigátor má několik sekund, aby se rozmyslel," poukazuje na výhodu automobilů Kaštan.
"Ale na motorce v tak obtížném a extrémním terénu musíte nejenom navigaci číst, vypočítávat, ale i mačkat tlačítka. Takže si myslím, že všeho moc škodí a že to opravdu už (organizátoři) přehnali. Vůbec se Davidovi nedivím. Hledat bod v kružnici, kde vám běhá šipka, je divné," doplňuje.
Přítomnost žen na Dakaru bývalý závodník jen oceňuje. Českou republiku reprezentují na "otevřených strojích" jak Gabriela Novotná na motorce, tak Olga Roučková na čtyřkolce. "Nesmírně fandím všem ženám na Dakaru. Mnohé motorkářky jsou mými kamarádkami. Je dobře, že tam obě jsou. Dakar tím u nás získává další pozornost, popularitu," pochvaluje si Kaštan.
"Dakar nejsou jen první místa. Je to ta výzva, splněný sen, který u žen platí dvojnásob, protože to je extrémní sportovní výkon. Já jim strašně přeji, aby se dostaly do cíle. Nezáleží, na jakém místě, obě jedou skvěle. Je to jejich první Dakar, je to pro ně strašně těžké. Holky, držte plyn a hlavně nespadněte a dojeďte," vyzývá je.