Devátou etapu Africa Eco Race zastavila písečná bouře
Kvůli extrémním povětrnostním podmínkám musela být zrušena devátá etapa závodu Africa Eco Race. Pořadatelé usoudili, že silná písečná bouře, která oblast zasáhla, byla pro účastníky příliš nebezpečná.
Etapa byla původně plánovaná jako okruh kolem Amodžaru. V noci však bivak bičovaly silné poryvy větru, což pokračovalo až do rána. "V noci jsme se ani nevyspali, protože ta bouře brala stany, vypadalo to tady jak po válce," přiblížil situaci motocyklista Jan Vondrášek s tím, že vedoucí jezdci byli následně proti startu. Jiří Kalát dodává, že se vytvořily tři skupinky jezdců: pro start, proti startu a neutrální. Čeští jezdci zaujali neutrální postoj.
Organizátoři se původně rozhodli v etapě pokračovat s přesunutým startem. Kvůli silnému bočnímu větru a špatné viditelnosti ale nakonec etapu definitivně zrušili. "Za těchto podmínek nebylo rozumné posílat závodníky na trať s tak omezenou viditelností. Situace byla nebezpečná zejména pro motocyklisty. Nechci, aby byli vystaveni jakémukoli riziku nehody," prohlásil ředitel Africa Eco Race Jean-Louis Schlesser.
Kalát připouští, že prach mu nevadí tolik jako vítr. "Jak jedeme rychle, když se odskočí a opře se o vás boční vítr, tak je to strašně nebezpečné. Prach vem čert, ale ten vítr byl mnohem větší problém," vysvětlil.
"To se v poušti prostě stává. Když přijde písečná bouře, tak se s tím nedá nic udělat," říká zkušený jezdec týmu Toyota Gazoo Racing Czech Tomáš Ouředníček, kterého na cestě do Dakaru zastavila porucha. Vítr jim v podstatě odnesl stan, všechno bylo podle jeho slov poházené. Podobnou písečnou bouři zažil zkušený jezdec například v Jižní Americe, kde ji tehdy navíc ještě provázelo nesnesitelné vedro.
Boční vítr nicméně mají automobiloví jezdci rádi. "Pokud máte lepší tempo než soupeř před vámi a vy ho dojedete, pak se dostanete do takové prachové stopy a čekáte na to, až se trať někam otočí, aby vanul boční vítr. Boční vítr my máme rádi, protože se prach okamžitě smete bokem a vy se dostanete k soupeři opravdu nablízko," říká Ouředníček. Díky tomu je účinné zařízení typu sentinel, které funguje na 200 metrů v přímém směru a které dá soupeři signál, že musí podle pravidel uhnout.
Desátá etapa s měřeným úsekem o délce 409 kilometrů Amodžar–Nuakšott je poslední čistě Mauritánskou trasou. V soutěži, která navazuje na tradici dřívější podoby rallye z Paříže do Dakaru, pokračují ještě tři čeští motocyklisté Jan Vondrášek (15.), Jiří Kalát (16.) a Jiří Blažek (27.).