Dakar je více o ničení těla než závodní techniky, myslí si Štajf
Praha - Podle účastníka Rallye Dakar Vojtěcha Štajfa je soutěž vrcholem motorsportu. Ač jezdí klasické rallye, na Dakaru si zkusil v roce 2009 pozici navigátora vedle Aleše Lopraise a jak sám říká, nebyla to žádná procházka růžovým sadem. "Nejsem primadona, ale tohle byla velmi drsná zkušenost," řekl Štajf, který předpokládá, že v budoucnu by se z rallye mohlo na Dakar podívat daleko více závodníků.
![](https://fs.ceskatelevize.cz/cache/image/OTU2NTcyZjY4MDVlZDExNaoHJqCLUYk9zpFJbul7jzIGtt0a4Q-ghhKtZu0l6i_ba5Z4o7wDXY4dPRtt4w_WO_rQwNPbdQvaz_RyXCwUkQli6OD0M-dJSY5dmNIvWcKNvELl7P6nne-mS0w9mZ-PWSlRMqlIVW4AtAnJ_B4xFz6MfuQ722f8K4ghJy0stbcBxu0M9VM8VfSgAnsvCDvYLg.jpg)
Štajf se vedle Lopraise před Dakar posadil před sedmi lety na testování v Senici. "Domluva, že budu navigátor, byla spíš takový hec. Aleš mě s tím autem svezl zhruba deset minut, asi osm kilometrů, a já pochopil, že to nebude vůbec žádná legrace a že to bude velmi drsná zkušenost. A taky byla," řekl Štajf, který zůstal věrný automobilovým soutěžím. "My primadony nejsme, ale dakaristi jsou svým způsobem blázni," řekl s úsměvem.
V samotném závodu pak měl velké problémy s páteří. "Před startem jsem chodil do posilovny, připravoval se zodpovědně na to, abych to opravdu vydržel. Jenže jsem měl ruku plnou modřin, udeřil jsem se o bezpečnostní rám o helmu do hlavy a měl malý otřes mozku," řekl Štajf.
Až do konce závodu mu musel pomáhat doktor z konkurenčního týmu. "Dávali mi dokonce nějaké injekce, protože jsem měl pochroumané obratle. Z mého pohledu je Dakar více o ničení tělesných schránek než závodní techniky. Ta to v mnohém vydrží víc než tělo. Dakar je ale o celé komplexnosti to vydržet a dojet až do toho cíle," zamyslel se.
![](https://fs.ceskatelevize.cz/cache/image/ODI5YTdhYWU3ZTlkNjU3ZeBk3yzkTm64kj0BIblrKjyVXA6FKWAMF6Tn53DJi7gyhMI3_5Qd2gt2BigYnNX3ZFzZsZiFp_H8mPBJ3xWIpZ4hmQVqpqsE_JS3ppo2PYXZiGJJkuN6F-zvlEg4ctqCHeMROzkE1Dl-DMX-xe8A2LACXpIdeVt44wNYw7tUr8ckueBEbo9QqNyF6oU6aBbRdA.jpg)
Ten si zkusil i další náročný - závod La Carrera Panamericana. "Jezdec v rámci možností techniky svého řidičského umění a informací od navigátora se snaží podat co nejrychlejší výkon, tedy být co nejrychlejší. Na Panamericaně jedete po asfaltové silnici, ale dopředu tu trať také neznáte. Informace v roadbooku jsou dané zatáčka po zatáčce. Jezdec si projíždí trať dopředu a navigátor připraví rozpis," nastínil.
Dakar je podle Štajfa o to obtížnější, že roadbook nestíhá na stovkách kilometrů postihnout každou zatáčku a nerovnost. "Tam se musí navigátor víc orientovat. Je to víc jako se dříve jezdily branně-automobilové soutěže," dodal závodník, pro něhož je Dakar v motorsportu na absolutním vrcholu. "Závody na okruzích a F1 je třešnička na dortu, ale Dakar je ten pravý motorsport. Tam je to o improvizaci. Myslím, že každý by si to chtěl splnit." Opět o tom přemýšlí i sám Štajf. "Šel bych, kdybych dostal nabídku," uvedl.