Člověk musí dát dohromady peníze. Dakar bych na úvěr nejel, říká Zapletal
Je držitelem nejlepšího českého výkonu na Rallye Dakar mezi osobními automobily, když v roce 2009 dojel na sedmém místě. Miroslav Zapletal sleduje pozorně tuzemské závodníky také na letošním ročníku. Nyní atakuje český rekord Martin Prokop, který se stále drží v elitní desítce. Zda bude sám příště startovat, zatím kvůli finanční stránce neví. Nejen o aktuálním vývoji závodu mezi automobily se zkušený jezdec rozpovídal v pořadu Dakarské ozvěny.
Martin Prokop si sice v průběžném hodnocení mírně pohoršil, přesto může stále pomýšlet na vyrovnání dosavadního rekordu českých jezdců mezi osobními automobily. Metou je výkon Miroslava Zapletala, který skončil v roce 2009 na sedmém místě. "Martina sleduji, sledoval jsem i Borise Vaculíka. Jedou s auty, které byly vyrobeny u mě v dílnách, takže pro mě je to citová záležitost," vysvětluje Zapletal.
Prokopovi fandí, přestože může z českého pohledu dojít k přepsání historických tabulek. "Martinovi držím palce, aby to dotáhl co nejdále. Jeho výsledek bude vlastně můj výsledek, tak jestli do dneška držím sedmé místo a on by ho polepšil, tak by vylepšil umístění i pro mě," říká s nadsázkou Zapletal.
Pro nabrání ztráty má Zapletal jako zkušený závodník osobních automobilů pochopení. Náročnost Dakaru se potvrdila také letos, a tak dochází v závodě k nejrůznějším chybám. "Když se podíváme na výsledky konkurence, tak víceméně všichni mají problémy. Když se podíváme na Peugeot, tak kdyby (jezdci) neměli tak zorganizovanou spolupráci, tak by už dneska jel možná pouze jeden (z nich)," je přesvědčen Zapletal.
"Dakar je dlouhý, je to extrémně náročné na techniku, na piloty, takže naběhnout si na nějakou chybku nebo když je nějaký technický problém, je to dřív, než si člověk myslí. To, že by (závodník) projel Dakar, těch x tisíc kilometrů bez toho, aniž by se mu něco stalo, by byl spíš velký zázrak," dodává Zapletal.
Síla továrního týmu Peugeot je nesporná. Vedle velké servisní podpory si můžeme všimnout i vzájemné spolupráce závodníků této francouzské značky. Cyril Despres si dovolil po startu počkat na kolegu Carlose Sainze a poté, co ho týmová jednička předjela, jistil ji zezadu. K ruce navíc mají ještě Stéphana Peterhansela. Martin Prokop si o podobné kooperaci může nechat jen zdát.
"Je to (pro něj) stoprocentně nevýhoda. Jestli se někdo snaží udělat špičkový výsledek, tak týmová režie myslí úplně na vše. Proč by se měl Despres, který má obrovskou ztrátu, snažit o dílčí výsledek? Kdyby se jim pokazilo auto, mohl by mu (Sainzovi) pomoct," myslí si Zapletal.
Dá se vývoj sestavování automobilových speciálů ještě posunout, aby ostatní soukromníci mohli továrnímu Peugeotu konkurovat? "Když se tomu začne věnovat velká automobilka jako je Peugeot, tak se tomu těžko konkuruje. Peugeot má navrch v tom, že jede s trochu jinou technikou, než jedeme my. Mohli si dovolit udělat auto podstatně rychlejší než my. Martin Prokop nám ale ukazuje, kam se to dá posunout. Jednotlivým doladěním se dá auto zrychlit. Má kolem sebe tým lidí, který se snaží vymačkat z auta maximum," doplňuje Zapletal.