Prokop si kvůli nájezdům hrál na archeologa, Macík si teror pochvaluje
Boj s náročnými podmínkami na Rallye Dakar pokračuje. Hledací chvilku prožil mezi automobily Martin Prokop, jemuž se zahrabaly nájezdy. Nejlepší český zástupce mezi kamiony Martin Macík, který se posunul po čtvrté etapě na čtvrté místo, zase během jízdy poškodil svoji liazku. Dařilo se Martinu Kolomému, jenž sice po pondělních technických problémech přišel o šanci na dobré celkové umístění, ale v úterý se připomněl třetím časem. Olga Roučková zase prožila horké chvilky, když jí přejeli čtyřkolku.
Prokop se vyrovnal s defektem a skutečností, že jednou v dunách výrazně zapadl. Navíc v závěru etapy složitě hledal jeden z kontrolních bodů.
"Jeli jsme opravdu hodně rychle, prý snad přes půl etapy jako nejrychlejší čtyrkolka, někde kolem čtvrtého místa. Bohužel nám to ale nevydrželo až do cíle, ve 2000 nadmořské výšky se vyjížděly velké duny, které na vrcholku přešly v rozbombardované pole plné malých kráterů. Jako na potvoru jsme do jednoho spadli," uvedl Prokop, kterého následně zdrželo i hledání takzvaných nájezdů pod kola.
Pevný podklad pod kola totiž zapadl do písku. "Zahráli jsme si na archeology a potupně hledali centimetr po centimetru v roztopeném písku. I když stálo auto bezpečně nad námi, připravené k jízdě. Asi po 15 minutách jsme našli tři ze čtyř nájezdů a rozhodli jsme se pokračovat. Bylo to frustrující, ale bez nájezdů by bylo moc riskantní pokračovat, když nás čekalo dalších 100 km v písku," podotkl pilot týmu MP Sports.
Problémy, ale zejména s technikou, řešil i Macík, který se sice posunul z pátého na čtvrté místo, značně však poničil svůj kamion Liaz. "Takový teror jsme už dlouho nezažili. Pořadatelé nám to udělali pořádně těžké. Ale tak má vypadat Dakar. Navigace je složitá, auta dostávají zabrat, ocitáme se v riskantních situacích a asi třikrát jsme se málem převrátili. Nebylo to občas příjemné," uvedl Macík.
V úterý poškodil brzdy, tlumiče i dofukování pneumatik. Čas ztratil i defektem. "Mechanici budou mít celou noc co dělat, aby dali Frantu dohromady, za což se jim omlouvám. Byly to moje chyby," řekl pilot týmu Big Shock Racing, který počítá s tím, že během středy čeká na posádky jedna z nejnáročnějších etap rallye. "Musíme jet tak, aby to auto vydrželo a my to zvládli. Jak se říká: plný plyn a kolama na zemi," dodal Macík.
Kolomý přišel v pondělí o šanci bojovat o přední umístění, o den později ale opět držel krok s nejlepšími a byl třetí. "Byla to nádherná etapa s krásným začátkem na pláži, který na Dakaru ještě nikdy nebyl. Nová věc s paralelním startem dvou kamionů mě hodně potěšila, protože jsme ho vyhráli. Jinak opravdu krásný hory, řečiště. Auto funguje, i když na něm musíme ještě něco doladit," řekl Kolomý, jenž má nyní na vedoucího Rusa Eduarda Nikolajeva ztrátu přes osm hodin.
Tým Buggyra totiž odpoledne zveřejnil, že Kolomému byla zrušena čtyřhodinová penalizace. "Konec je ale ještě hodně daleko a myslím si, že ještě hodně kamionů ztratí, protože letos je to opravdu masakr. Pokud se to sejde, Top 10 nevidím úplně nereálně," uvedl Kolomý ještě předtím, než mu penalizaci zrušili.
Čtyřkolku Roučkové přejel kamion
Po odstoupení Ondřeje Klymčiwa je nejlepším českým motocyklistou Milan Engel, který je třicátý. Na čtyřkolce se nejvýše drží dvaadvacátý Zdeněk Tůma. "Hodně jezdců bloudilo, mně se naštěstí povedlo všechny waypointy chytit. Dostali jsme se do míst s největšími dunami, co jsem kdy viděl. Vyškrábat se na vrcholek je fakt náročné, stroj u toho často brečí," řekl jezdec týmu Barth Racing.
Nepříjemné momenty v úterý zažili Josef Macháček a Olga Roučková. Matador Macháček musel měnit spojku a těsně před cílem havaroval. "Poslal jsem to takovým způsobem, že je čtyřkolka zmuchlaná," uvedl pětinásobný vítěz kategorie čtyřkolek, jenž si sám z pádu odnesl naraženiny. Letos je zatím sedmadvacátý.
Čtyřkolku Roučkové poté při vyprošťování z písku "přejel" kamion. "Měla jsem helmu na duně, pípla jsem si, aby o mně věděli, ale přijel obrovský červený truck a přejel mě...," popsala Roučková.
Štěstí bylo, že výrazněji bylo poškozené jen kolo. "Trsátka jsem z toho neměla, jen kolo bylo šišaté. Takže když jsem to za hodinu vyhrabala, tak jsem ho sundala, obouchala a pomalu jsme dojela," řekl členka týmu Moto Racing Group, která je průběžně čtyřicátá. "Chtěla bych být trošičku více vepředu, ale bohužel to nejde a patřím k pomalejším jezdcům. Doufám, že se to zlepší a už nebudu vstávat levou nohou," dodala Roučková.