Prokop po havárii děkoval Malyszovi. Loprais v horách opravuje kamion
San Salvador de Jujuy (Argentina) - Automobilový jezdec Martin Prokop zažil ve středu na Rallye Dakar zatím nejkritičtější moment. V závěru čtvrté etapy převrátil svoji toyotu na střechu a musel řadu minut čekat, než mu některý ze soupeřů pomůže postavit vůz zpět na kola. Nakonec však měl velké štěstí, jemu ani navigátorovi Janu Tománkovi se nic nestalo a výrazně poškozený nebyl ani jejich speciál.
"V jedné zatáčce se mi auto kouslo do písku a šli jsme na boudu. Bohužel jsme dlouho čekali, než nám někdo zastavil, aby nás postavil zpátky na kola. Dostal nás zpět do závodu až po patnácti minutách Adam Malysz," tlumočil Prokopova slova tým Buggyra. I na svém facebookovém profilu český jezdec bývalému úspěšnému polskému skokanovi na lyžích poděkoval.
Při nehodě poškodil jen plechy vozu a přišel o přední sklo. "To mu pomohlo sehnat naše novinářské vozidlo, což Martinovi s Honzou domluvil Martin Kolomý při společné večeři," uvedli zástupci Buggyry. Oprava byla tentokrát komplikovanější, neboť posádky po středeční maratonské etapě nesměly využít pomoci mechaniků a servis si prováděly samy.
Prokop klesl v celkovém pořadí na 16. místo a nebyl jediným Čechem, který měl v zatím nejnáročnější etapě legendární soutěže potíže.
Problémy měli také Klymčiw a Loprais
Podle Českého rozhlasu měl nehodu i motocyklový jezdec Ondřej Klymčiw, který si při pádu pochroumal kotník. Po lékařském ošetření byl ale odhodlaný pokračovat v soutěži. Klymčiw je i nadále nejlepším motorkářem, klesl však na 27. místo.
Problémy měl rovněž Aleš Loprais, jenž je aktuálně osmý mezi kamiony. "Po dojetí do cíle (rychlostní zkoušky) zůstal stát v jedné zatáčce se satelitním telefonem v ruce. Nejspíš problémy s ložiskem. Je téměř půlnoc a stále nedorazil do bivaku. Jeho boj o letošní Dakar se vzdaluje," uvedl manažer Buggyry Jan Kalivoda.
Lopraisovi aktuálně hrozí, že pro něj rallye předčasně skončí
"Stále kamion opravují, stojí ve (nadmořské výšce) 3980 m," doplnil čerstvou informaci Milan Loprais, manažer týmu InstaForex Loprais a pilotův otec.
Brzy šestatřicetiletý jezdec by přitom měl v 17:30 SEČ odstartovat do druhé poloviny maratonské etapy. "Kvůli nedostatku kyslíku jde oprava pomaleji," uvedl Milan Loprais necelé tři hodiny před plánovaným startem.
Hlavní "kůň" Buggyry Martin Kolomý je naopak v pohodě. V průběžném pořadí mu patří sedmá pozice pouze s osmisekundovou ztrátou na Tona van Genugtena z Nizozemska. "Po úterní průtrži mračen, kdy jsme pomalu ani nevyjeli přes bahno z bivaku, byla etapa vysoko v horách a svítilo sluníčko. Relativně jednoduchá etapa na plný plyn. Bohužel jsme neměli maximální výkon, který bych si představoval, takže jsme nemohli tlačit na elitu," uvedl Kolomý, který si o den dříve připsal premiérový etapový triumf na Dakaru.
Macík: Jízda ve více než 3000 metrech nad mořem dá zabrat
Spokojený byl i Martin Macík, který se drží na průběžném 13. místě. "Z maratonské etapy nemám po technické stránce strach. Myslím, že tady v horách se začne pomalu rozhodovat. Jedeme hodně vysoko a jízda ve více než 3000 metrech nad mořem dá zabrat. Je to jako řídit po tom, co jste dostali ránu do hlavy. Jste unavenější, bolí vás hlava, kyslík ubývá. I přesto se nám ale jelo dobře, vyrovnaně a všechno šlo, jak mělo," uvedl pilot kamionu Liaz.
V posunu vpřed výsledkovou listinou pokračuje motocyklista Milan Engel. "Jelo se mi lépe než v předešlých etapách, i když to opět bylo ze začátku na mě dost rychlé. Pak se ale trať změnila, byly tam remízky, pomalé pasáže a hodně zatáček, což mi vyhovovalo. Tam jsem mohl zatáhnout," uvedl Engel, jenž je nyní průběžně 46. a přibližuje se Davidu Pabiškovi. "Ke konci sprchlo, tak jsem trochu zvolnil. Jel jsem na jistotu, abych neměl pád. Šotolina dost klouzala," doplnil jezdec týmu MRG.
Dnes čeká na závodníky druhá část maratonské etapy, ve které se přesunou přes hory do Bolívie. "Měli bychom dosáhnout vůbec nejvyššího bodu, na kterém se kamiony letos v rámci Dakaru ocitnou, takže předpokládám, že to bude dobrodružná jízda. Kromě toho pořadatelé vyhrožují, že další úsek pořádně prověří i navigátory, kteří zažijí perné chvilky," uvedl Macík.
Kolomý našel před pokračováním maratonské etapy i pozitiva na tom, že týmy nemají po ruce mechaniky. "V bivaku je krásný klid, protože tu neřve žádná centrála, tak věřím, že se dobře vyspíme a zítra znovu zatáhneme," řekl.