Poušť Rub al-Chálí nahání hrůzu. Letošní Dakar bude krutý, tuší Tůma
Dokončit nadcházející Dakarskou rallye, už to bude velký úspěch. S tím se na slavný závod chystá jediný Čech v kategorii čtyřkolek Zdeněk Tůma. Neskrývá obavy z pouště Rub al-Chálí, do které povede trať rallye poprvé v historii.
"Sním o bedně, ale vím, že to bude nesmírně obtížné. Konkurence je velká a organizátoři připravili vůbec nejtěžší trasu v historii," uvedl Tůma. "Bude to kruté. Čeká nás čtrnáct etap, z toho snad čtyři ve čtvrté největší poušti světa Rub al-Chálí. Tam to bude zejména kvůli zrádným dunám extrémní," podotkl rodák z Českého Krumlova.
Tůmu čeká pátý Dakar. Při premiéře v roce 2017 byl dvanáctý, letos si vytvořil maximum. "Na předešlý ročník vzpomínám moc rád. Splnil jsem si sen. Měl jsem i kliku, technika mě zlobila méně než soupeře. Dakar vytrestal spoustu závodníků, a když jsem viděl, co pořadatelé nachystali na tenhle ročník, tak nepochybuji o tom, že to bude zase extrémní," řekl Tůma.
Jediný Čech v kategorii si stanovil základní cíl – dojet. "Těch kilometrů je obrovská porce, může se stát cokoliv. Kolikrát si říkáte, že vše klape, a najednou vás zastaví technická závada. Taky mě to může kdekoliv vykopnout, nebezpečí se skrývá na každém metru. Bude to hodně těžké, opět budu muset jet drobet hlavou. Trasa je údajně až ze 70 procent obměněná," uvedl.
Velký respekt má zejména ze čtvrté největší pouště světa Rub al-Chálí. "Je to prý gigantické místo plné obřích dun. Některé mají být vysoké až 250 metrů, což tedy bude neskutečná výzva. Navíc se tam pojede i maratonská etapa bez asistence mechaniků. Nahání to hrůzu. Myslím, že Pustá končina hodně zamíchá pořadím," míní Tůma, který opět pojede na osvědčeném stroji Yamaha Raptor. "Čtyřkolka má ale nový motor i rám. Ten už toho měl z předchozích ročníků dost. Stroj se připravoval speciálně pro Dakar," řekl.
Pro Tůmu bude Dakar druhým náročným závodem v krátké době. V říjnu se představil na Africa Eco Race, kde obsadil 21. místo mezi všemi motocyklisty. "Tenhle závod byl specifický. Naučil jsem se, že si musím v navigaci víc věřit a nenechat se strhnout soupeři. A prověřil jsem také svou vytrvalost. Byly tam neskutečně dlouhé etapy, náročnější než na Dakaru," dodal Tůma.