Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
58. Rally Šumava Klatovy

Pokus o světový rekord Buggyře nevyšel

Drážďany - Pokusy Davida Vršeckého s tahačem závodní stáje Buggyra o rychlostní světový rekord na okruhu v německém Lausitzringu poblíž Drážďan skončily nezdarem. Úřadujícího mistra Evropy nezklamal motor nově postaveného speciálu, ale zátěž nevydržely pneumatiky, které se po přehřátí trhaly. Roudnický tým Buggyra v Německu usiloval o rekordy na 100 kilometrů, 100 mil, 500 km a v hodinovce.

Buggyře přitom přálo počasí, pondělní hustý déšť vystřídala jasná obloha, technika byla dokonale připravená a zdálo se, že rekordním pokusům nemůže nic bránit, což měly potvrdit i tři bezproblémové zkušební okruhy. Ve 12:15 odstartoval Vršecký k prvnímu pokusu a slušně se rozjížděl, jenže v desátém kole se ozvala před opuštěným hledištěm na konci cílové roviny ohlušující rána. Vozu prasklo přední pravé kolo.

"Dráha je tu hodně klopená a na vnější kola je obrovský tlak, zvlášť když je plně natankováno. Už dvě kola předtím jsem pocítil nějaké potíže, ale až při výjezdu do desátého to přišlo," popsal Vršecký dramatický okamžik, při němž ale zachoval klid, dokázal vůz srovnat a vyhnul se nárazu do bariéry. Vůz nicméně nebyl schopen absolvovat další pokus, protože exploze roztrhala i pravou přední stranu kabiny.

Tým okamžitě začal s přípravou druhého závodního auta a přehodnotil cíle, obsah paliva v nádrži snížil o více než 300 litrů. "Vzhledem k obavám o zdraví jezdce a také možné velké materiální škodě se budeme pokoušet jen o základní rekord na sto kilometrů," vysvětlil sportovní manažer týmu Jan Kalivoda. Druhý pokus pak byl spíše zkušební. Po patnácti z 32 kol zajel Vršecký na kontrolu pneumatik, na nichž už byl namontován chladící systém. Jenže ani další jízda nevyšla podle předpokladů. Tentokrát Vršecký přijel do boxů v 19. kole, tedy zhruba po ujetí 60 kilometrů. Změna stylu jízdy sice ulehčila pravé straně, ale Vršecký včas zjistil, že v dezolátním stavu je zase levá přední pneumatika.

Dobrá zpráva: žádné potíže s motorem

A tak servismani znovu "přezuli" celý vůz a v 15:15 začal poslední pokus. Jenže v 18. kole pneumatika znovu nevydržela a snažení bylo u konce. "Ukázalo se, že na této směsi pneumatik a na zdejším okruhu rekordu docílit nejde. Jsem z toho smutný, na druhou stranu nadšený musím být z toho, jak šlape nově postavený speciál. Během všech pokusů nebyly žádné potíže s motorem, a to je před startem sezony dobrá zpráva," prohlásil Vršecký.

Jan Kalivoda, sportovní manažer týmu Buggyra:

"Neúspěch nás neodradí, zvlášť když se ukázalo, že v dobré kondici je nový vůz, který vydržel 62 kol bez zásahu."

Manažer Kalivoda okamžitě začal vyjednávat o nové možnosti, jak rekordní zápisy opakovat s úspěšnějším koncem. "Máme nějaké možnosti totéž uskutečnit na nedalekém testovacím okruhu, který by podobné potíže na pneumatiky nekladl a byl by pro podobný pokus příhodnější. A tak možná už nečekaně brzy se pokusíme hranice možností znovu posunout," uvedl Kalivoda.

Buggyra nadále drží světový rekord v absolutní rychlosti (281,723 km/h), který vytvořil před šesti lety v Dubaji právě Vršecký. V prosinci 2008 navíc překonal rekordní zápis na jeden kilometr s pevným startem - v Panenském Týnci dosáhl průměrné rychlosti 171,878 km/h.

Zdroj
ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články