Pohodář SteFun neměl a nemá v motokrosu konkurenci
Brusel – Nejlepší motokrosový jezdec všech dob Stefan Everts, kamarády a fanoušky přezdívaný "Mr. Smooth (Pohodář), "SteFun" nebo "Jednička", vynikal především bravurním startem a rozvahou. Soutěže vyhrával bez ohledu na povrch, počasí či soupeře. Svůj poslední závod fenomenální Belgičan odjel na mistrovství světa družstev v britském Matterley Basin, 24. září 2006 totiž svou veleúspěšnou kariéru ukončil.
S deseti tituly mistra světa a 101 vyhranými Velkými cenami Stefan Everts jasně vévodí historickým tabulkám. Druhý nejúspěšnější jezdec Joël Robert za svým krajanem zaostává o čtyři mistrovské tituly, přičemž Velkých cen na přelomu 60. a 70. let vyhrál o polovinu méně. Ostatní závodníci se na jeho úspěchy dívají z uctivé vzdálenosti a podle odborníků je otázkou, zda se někdy objeví motokrosový jezdec podobné úrovně, který by se k Evertsovi alespoň přiblížil.
Na všech strojích, ve všech třídách
Mistrem světa v motokrosu se Everts poprvé stal v roce 1991, na "stopětadvacítce" byl tou dobou historicky nejmladším držitelem mistrovského titulu. V nejnižší třídě ovšem Belgičan dlouho nevydržel, dalších úspěchů tak dosáhl ve všech možných kategoriích. V roce 2003 dokonce vyhrál Velkou cenu Francie ve všech kubaturách v jednom dni.
Svou všestrannost tento pětinásobný nejlepší belgický sportovec roku rovněž dokázal tím, že závodil na různých strojích – Suzuki, Kawasaki, Honda, Yamaha. Everts se tak stal prvním závodníkem, který vyhrál světový šampionát na motorkách japonské provenience. Dvakrát, v letech 1992 a 2002, mu také nabízeli, aby se účastnil závodů na americké tour, vždy to ale odmítl a zůstal věren seriálu mistrovství světa. "Myslím, že ze zpětného pohledu to bylo velmi dobré rozhodnutí," nelitoval své volby Everts.
V mládí trénoval s babičkou
Slavným motokrosařem byl rovněž Stefanův otec Hendrikus "Harry" Everts, čtyřnásobný mistr světa. Byl to právě on, kdo ho v útlém věku k motocyklovému sportu přivedl. Úspěšný závodník přesto vzpomíná, že se svým otcem příliš netrénoval, více se mu prý v jeho začátcích věnovala babička.
Stefan Everts měl štěstí, že s výjimkou let 1999 a 2000 jeho kariéru nepoznamenala vážnější zranění. I díky tomu mohl z vrcholných soutěží tehdy čtyřiatřicetiletý závodník odejít ve vrcholné formě. Ve své poslední sezoně zaznamenal rekord, kdy vyhrál čtrnáct Velkých cen z 15 možných. Po konci aktivní kariéry začal Everts pracovat pro rakouského výrobce motorek KTM, jako šéf závodnického týmu této tovární značky. Zde se věnuje především tréninku mladých jezdců.