Pohodář SteFun neměl a nemá v motokrosu konkurenci

Brusel – Nejlepší motokrosový jezdec všech dob Stefan Everts, kamarády a fanoušky přezdívaný "Mr. Smooth (Pohodář), "SteFun" nebo "Jednička", vynikal především bravurním startem a rozvahou. Soutěže vyhrával bez ohledu na povrch, počasí či soupeře. Svůj poslední závod fenomenální Belgičan odjel na mistrovství světa družstev v britském Matterley Basin, 24. září 2006 totiž svou veleúspěšnou kariéru ukončil.

Stefan Everts
zdroj: mxlarge.com

S deseti tituly mistra světa a 101 vyhranými Velkými cenami Stefan Everts jasně vévodí historickým tabulkám. Druhý nejúspěšnější jezdec Joël Robert za svým krajanem zaostává o čtyři mistrovské tituly, přičemž Velkých cen na přelomu 60. a 70. let vyhrál o polovinu méně. Ostatní závodníci se na jeho úspěchy dívají z uctivé vzdálenosti a podle odborníků je otázkou, zda se někdy objeví motokrosový jezdec podobné úrovně, který by se k Evertsovi alespoň přiblížil.  

Na všech strojích, ve všech třídách

Mistrem světa v motokrosu se Everts poprvé stal v roce 1991, na "stopětadvacítce" byl tou dobou historicky nejmladším držitelem mistrovského titulu. V nejnižší třídě ovšem Belgičan dlouho nevydržel, dalších úspěchů tak dosáhl ve všech možných kategoriích. V roce 2003 dokonce vyhrál Velkou cenu Francie ve všech kubaturách v jednom dni.  

Svou všestrannost tento pětinásobný nejlepší belgický sportovec roku rovněž dokázal tím, že závodil na různých strojích – Suzuki, Kawasaki, Honda, Yamaha. Everts se tak stal prvním závodníkem, který vyhrál světový šampionát na motorkách japonské provenience. Dvakrát, v letech 1992 a 2002, mu také nabízeli, aby se účastnil závodů na americké tour, vždy to ale odmítl a zůstal věren seriálu mistrovství světa. "Myslím, že ze zpětného pohledu to bylo velmi dobré rozhodnutí," nelitoval své volby Everts.

V mládí trénoval s babičkou

Slavným motokrosařem byl rovněž Stefanův otec Hendrikus "Harry" Everts, čtyřnásobný mistr světa. Byl to právě on, kdo ho v útlém věku k motocyklovému sportu přivedl. Úspěšný závodník přesto vzpomíná, že se svým otcem příliš netrénoval, více se mu prý v jeho začátcích věnovala babička.

Stefan Everts měl štěstí, že s výjimkou let 1999 a 2000 jeho kariéru nepoznamenala vážnější zranění. I díky tomu mohl z vrcholných soutěží tehdy čtyřiatřicetiletý závodník odejít ve vrcholné formě. Ve své poslední sezoně zaznamenal rekord, kdy vyhrál čtrnáct Velkých cen z 15 možných. Po konci aktivní kariéry začal Everts pracovat pro rakouského výrobce motorek KTM, jako šéf závodnického týmu této tovární značky. Zde se věnuje především tréninku mladých jezdců.

Zdroj
ČT sport, ČTK

Hlavní zprávy