Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
BBV po 25 letech

Počet Čechů se na Dakaru zmenšil, ambicemi však míří vysoko

Praha – Souboje o získání slavné trofeje s beduínem jsou opět tady. Rallye Dakar má na programu další ročník, který poprvé v historii odstartuje z Asunciónu v Paraguayi. Na startu nebudou chybět ani čeští zástupci, kterých je sice méně než loni, ale jejich ambice míří vysoko, zejména pak v kategorii kamionů. Sestřihy z každé etapy a pravidelné rozhovory s experty sledujte po celou dobu akce na ČT sport nebo na webu ctsport.cz.

Program rallye načal noční slavnostní start v Asunciónu, který si čeští reprezentanti užívali. "Bylo to tady poprvé, takže se přišla podívat spousta lidí, navíc to měli pěkně zorganizované," uvedl Martin Kolomý.

Na úvod mají závodníci na programu 39 kilometrů dlouhý rychlostní test, který je důležitý hlavně z hlediska startovního pořadí pro další etapu. "Je tu velké vedro a vlhkost, ale to je pro všechny stejné. Už spíš čekám na start, až opadnou starosti s přípravami a budeme se moct soustředit jen na závodění," řekl Aleš Loprais.

Pořadatelé legendárního závodu připravili pro účastníky tradičně náročnou trať, která tentokrát často povede v horách. Ve vysoké nadmořské výšce čeká na téměř 500 soutěžících hned šest etap i jediný volný den. Vítězové 39. ročníku rallye budou známí po absolvování zhruba 8800 km v neděli 15. ledna.

Na startu v Paraguayi je, co se týče české účasti, šest motocyklistů, tři jezdci na čtyřkolkách, pilot automobilu Martin Prokop a čtyři posádky kamionů. Dvojice mechaniků poté usedne do zahraničních posádek kamionů. Celkem bude na Dakaru bojovat 24 Čechů.

Nejsledovanější je z českého pohledu každoročně kategorie kamionů, ve které chybí před rokem nejlepší Jaroslav Valtr. O umístění na stupních vítězů se však chystají bojovat Loprais a Kolomý, do elitní desítky chce Martin Macík mladší.

"Vždy jsem jel na výsledek, a to se nemění. Konkrétní cíl ale říkat nebudu, je to v podstatě nesmysl. Na bednu má deset pilotů, což je ohromná konkurence. My budeme rádi, když ji budeme také tvořit," uvedl Loprais, který se po dvou letech vrátil za volant kamionu Tatra a stal se členem týmu Buggyra Racing.

Navázat na vydařenou premiéru se bude snažit Prokop, který vyměnil zázemí továrního týmu Toyota za svůj privátní tým a s nově postaveným vozem Ford Raptor se bude snažit vylepšit 14. místo z minulého ročníku.

"Ambice samozřejmě mám. Chci z auta vydolovat, co budu moct. Doufám, že neudělám velké kopance. Nějaké určitě vytvořím, to je jasné. Budu se snažit neudělat žádné hloupé," řekl Prokop, kterého bude nově navigovat Rakušanka Ilka Minorová.

Nejzkušenějším motocyklistou je David Pabiška, jehož čeká již desátý start na Dakaru a rád by se přiblížil svému maximu z roku 2014, kdy byl osmnáctý. Do dvacítky by se rád vrátil i Ondřej Klymčiw, kterého před necelým rokem zastavil pád a vážné zranění.

Vysoké ambice má i Josef Macháček, jenž se po letech za volantem buggyn rozhodl vrátit na čtyřkolku, se kterou rallye již pětkrát ve své kategorii vyhrál. "Je to logické. Když něco oslavuješ, tak nejdeš do rizika, ale do vyzkoušené věci. A hlavně jsem chtěl kariéru ve velkých závodech zakončit na čtyřkolce," uvedl Macháček, kterému bude v březnu šedesát a počítá s tím, že jej čeká poslední Dakar.

Na startu bude tradičně i celá řada hvězdných motoristických závodníků v čele s dvanáctinásobným vítězem Stéphanem Peterhanselem, kterého v továrním týmu Peugeotu doplní Sébastien Loeb, Carlos Sainz a Cyril Despres. Toyota spoléhá na Násira al-Attíju a Naniho Romu, Mini na Mikku Hirvonena a Orlanda Terranovu a Ford na Xaviera Ponse.

Mezi motocyklisty obhajuje prvenství Toby Price, jehož se bude snažit sesadit z trůnu před rokem druhý Štefan Svitko ze Slovenska. Mezi kamiony byl nejlepší Gerard De Rooy, kterému se podařilo ukončit nadvládu továrního týmu Kamaz.

Zdroj
ČT sport, ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články