Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
SP ve skeletonu 2024/2025

Niki Lauda, mistr světa F1 - muž, který přežil svou smrt

Praha - Niki Lauda je mistrem úspěšných comebacků. Vedle Mozarta a Schwarzeneggera je jediným Rakušanem, kterého zná celý svět, Lauda totiž představuje ve světě motorismu legendu. Do historie motoristického sportu se Lauda zapsal jako trojnásobný mistr světa F1, ale též jako muž, který přežil svou smrt. Lauda se narodil v zámožné vídeňské rodině 22. února 1949. Do světa rychlých vozů vstoupil jako automechanik, proti vůli své rodiny začal posléze i závodit. Počátky jeho automobilového umu se datují na rok 1968, kdy v rámci seriálu formule 3 zavítal i do Brna, kde skončil druhý. Aby se dostal až do kokpitu závodního auta, musel si od banky vzít několikamilionový úvěr.

Niki Lauda
zdroj: www.f1tip.ch

Lauda oprášil zašlou slávu Ferrari

Do formule 1 vstoupil ve svých 22 letech. Díky výkonům na druhořadých vozech March a BRM získal v roce 1974 místo v prestižní stáji Ferrari. Ta ovšem byla tou dobou jen stínem své někdejší slávy a na výsluní se vrátila i Laudovou zásluhou.

Kvůli neshodám s vedením stáje Ferrari přešel Lauda v roce 1978 do týmu Brabham, kde se mu ale příliš nedařilo, zejména kvůli technickým problémům vozů. Při jednom z tréninků v roce 1979 tak Lauda šokoval oznámením, že ve formuli končí.

Konečné působiště - McLaren

Poté však dlouho bez formule nevydržel a v roce 1982 se na závodní okruhy vrátil, tentokrát k McLarenu. Dva roky nato vybojoval svůj třetí titul, když porazil kolegu ze stáje Alaina Prosta o pouhého půl bodu - dosud nejtěsnější rozdíl v historii F1. Po sezoně 1985, v níž skončil celkově desátý, jako závodník F1 definitivně opustil.

Ve své biografii Lauda zalitoval, že nezávodí v dnešní době, kdy je F1 bezpečnější: "Přinejmenším bych měl obě uši a mnohem víc peněz." Připomněl tak havárii z léta 1976, kdy při VC Německa málem uhořel. Po nárazu do svodidel ztratil přilbu a v hořícím ferrari pak strávil asi půl minuty, než se ho několika odvážným spoluzávodníkům podařilo z plamenů vytáhnout. Již po pár týdnech se ale nezdolný Lauda do kokpitu vrátil a o titul v sezoně nakonec přišel rozdílem jediného bodu.

Lauda se potýkal i s poškozením ledvin

Lauda se s nebezpečím smrti setkal i mimo závodní okruhy, když mu v roce 1997 musela být transplantována ledvina od jeho bratra Floriana. Ta ale přestávala později fungovat, a proto se Lauda musel po osmi letech podrobit druhé transplantaci. Tehdy mu ledvinu darovala jeho přítelkyně, od srpna 2008 manželka, Birgit Wetzingerová, o 30 let mladší bývalá letuška Lauda Air.

Lauda pracuje v současné době jako manažer a televizní komentátor. Svého času vlastnil také leteckou společnost Lauda Air. Prestiž firmy ale utrpěla nehodou, při níž v roce 1991 v Thajsku zahynulo 223 lidí. Poté se nad Lauda Air začala stahovat mračna, až ji v roce 2002 zcela ovládly Austrian Airlines. Lauda to ale opět nevzdal a v roce 2003 koupil před krachem firmu Aero Lloyd Austria, z níž vybudoval nízkonákladovou leteckou společnost NIKI. I přes počáteční podnikatelské neúspěchy zůstává Lauda jednou z nejzářivějších ikon současného Rakouska.

Zdroj
ČT24, ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články