Na motorku bych nesedl, říká Valtr a chce se na Dakar vrátit v kamionu
Předloni byl Jaroslav Valtr na rallye Dakar osmý mezi kamiony, ale letos sleduje závod jen v televizi. "Mrzí mě, že tam nejsem. Ale neměl jsem k dispozici techniku," konstatoval pilot, který už předává zkušenosti svým synům a sní o tom, až vyrazí na trať společně v jedné posádce. “Už příští rok bych chtěl jet Dakar a starší Jarda by mě navigoval,“ přiznal plány a letošní ročník slavného závodu se mu líbí.
"Ty peruánské dubny jsou obrovské, neskutečné,“ vzpomíná, jak se s nimi pral v roce 2012, kdy jel poprvé jako pilot. "Jako nováček jsem se tam strašně bál, ale je to nádhernej zážitek pro člověka, který miluje adrenalin a riziko," dodal.
V písečných kopcích už zapadli slavní Loeb i Sainz, Nikolajev v nich převrátil kamion. "Hlavně v autech je to hodně těžké. Jsou tam takové trychtýře, které nejsou moc vidět. Stoupáte do kopce, nevidíte přes kapotu a najednou se vám ztratí volant z ruky a spadnete do toho trychtýře. V kamionech koukáme trošku z výšky, tam máme výhodu," popsal rozdíly jednotlivých kategorií.
V autech Valtr pochválil vedoucího Petrehansela. "Jinak všichni ztrácejí. To vidíte i na případu Loeba, kdy v roce 2016, kdy to bylo zpočátku hodně o rychlosti, tak vyhrával, ale když přišly technické úseky a duny, tak jsme s Pepou Kalinou říkali, za chvíli se tu bude Loeb válet. A už bylo jeho auto někde zmuchlaný," vzpomínal zkušený závodník s tím, že Peterhansel dokáže svých zkušeností využít. "Je to pan jezdec," dodal.
Martin Macík je zatím nejlepší z českých kamionů. Před čtvrteční etapou byl čtvrtý, s malou ztrátou na třetí pozici. Ale právě před tím "závoděním" Valtr varuje. "Jede rychle, závodil jsem s ním ve Španělsku loni. Je to mladej kluk, pro mě černý kůň soutěže mezi Čechy. Ale mám pocit, že začíná počítat umístění, vteřinky, a to není dobře," vysvětluje pilot. "Předevčírem udělal s autem nějakou ránu. Myslím, že by měl trošku stáhnout opratě. Člověk má totiž čtvrtý den pocit, že začal auto ovládat. Chce to trošku zbrzdit, zklidnit se a vůbec si nevšímat, jak dojede. To je chyba. Ještě je mladej, trošku divočí, ale za pár let to bude nejlepší český pilot," tvrdí loni nejrychlejší z českých kamionů na Dakaru.
Valtr se vyjádřil i k nováčkovi soutěže mezi piloty kamionů Martinu Šoltysovi. "Zkušený Pepa Kalina, s nímž jsem taky několikrát jel, mu pomáhá. Martin měl v létě těžké zranění – prasklý obratel, nyní nad ním Pepa drží ruku a říká: Jestli zrychlíš, tak já vystoupím. Prostě pojedeš tak, jak já říkám. Vím, co v té posádce probíhá," konstatoval Valtr s tím, že věří v Šoltysovo umístění do desítky.
Připomněl, že zkušený Kalina před dvěma lety říkal, že už v rychlém autě závodit nebude. "Ale stále závodí. Musí jezdit už v autech, která jedou opatrněji. Stalo se mi, že i v autě omdlel, někdy člověk řve bolestí. Ty skoky a rány jsou obrovské. V Tatře, jak sedíte před nápravou, tak ji dostanete přímo do páteře," poslal problémy.
Na trati je také stále ještě Martin Kolomý. "To je bojovník. Má bohužel technické problémy, které nezavinil. Ten to dá i přes to," věří Valtr. A pak se vrátil k momentu, když Kolomý na trati zachránil v soutěži kamionů Mardějeva z Ruska. Ten položil kamion na bok a Kolomý mu ho pomohl zvednout na kola. To není úplně běžné. "Vzpomínám si jak jsem ležel s tatrou já a jel kolem mě Rus a ještě mi zamával. Tak jsem si říkal, příště ti taky zamávám," popisoval zkušený pilot.
Sám taky na trati pomohl. "Vytahovali jsme třeba kamion z řeky, které se začala zvedat hladina. Kluci z Manu nás pak za to pozvali na grilování. Lidi si mají pomáhat, ale kdo nepomůže, tak mu taky příště nepomůžu," dodal.
A jak vidí Valtr motcyklisty na Rallye Dakar. "Na motorku bych nesedl, ani kdyby mi to někdo zaplatil a ještě mi za to zaplatil. Vždycky si říkám, ať to kluci všichni přežijete. Těch smrtelných úrazů na Dakaru bylo na motorkách už hodně, je to strašně nebezpečné," ukončil debatu závodník, který by chtěl získat kontrakt v nějakém týmu a jet opět Dakar v kamionu.