Triumf, který mu změnil život. Super vzpomínky, všechno je jen pozitivní, libuje si Pešek
Lukáš Pešek odjel v mistrovství světa devět sezon a představil se ve všech třech třídách. Životní sezonou byl ale rok 2007. Přesně na den před 13 lety triumfoval v šampionátu poprvé. I díky vítězství v Číně neopustil motoristické prostředí a působí v něm až doposud. Pešek v současnosti provozuje vlastní akademii, věnuje se výchově následníků a spolupracuje s Besipem.
"Jsou to super vzpomínky. Víceméně díky tomu mohu dál fungovat v motosvětě, jen v jiné funkci. Všechno je jen pozitivní," řekl Pešek.
Záznam celého závodu stopětadvacítek z 6. května 2007 od té doby nikdy neviděl, jeho část ale opakovaně. "Poslední tři čtyři kola jsem viděl několikrát. Lidi mají v oblibě, když někam přijdu, si to pouštět. Samozřejmě, že si ho ale pamatuju. Tak dobrých závodů nebylo zas tolik, abych si je nepamatoval," pousmál se čtyřiatřicetiletý jezdec.
Vedle Číny triumfoval před 13 lety také v závěru roku v Austrálii a dohromady šestkrát se prosadil na stupně vítězů. Dlouho bojoval o titul, ale nakonec skončil celkově čtvrtý.
Třetí místo v Brně bylo emotivnější
"Souhlasím, že to byla moje nejlepší sezona v celé kariéře. Škoda, že nedopadla o trošku lépe. Zase ale dopadla alespoň takhle," řekl Pešek, který před 13 lety uspěl i na domácí trati na Masarykově okruhu. V Brně byl třetí.
"Co je víc? Z pohledu výsledku, vítězství je vítězství. To je meta, kterou dosáhnout není tak jednoduché. Ale na druhou stranu třetí místo v Brně bylo díky lidem emotivnější," přiznal.
Navázat by mohl Salač
Vedle Peška dokázali závod MS vyhrát z Čechů jen František Šťastný a Karel Abraham. "Jestli na nás může někdo navázat? Pokud se to bude ubírat směrem, že budou závodníci závodit na playstationu, tak máme šance veliké," smál se Pešek v narážce na současnou situaci, kdy je kvůli koronaviru světový šampionát přerušený. "V reálu na nás může stoprocentně navázat Filip Salač, který má celkem dobrou formu, dobré myšlení a rychlost," doplnil vážněji.
Osmnáctiletý Salač je nyní jediným Čechem v seriálu. "Ekonomika v tom hraje roli, na druhou stranu si musíme říct, že v této chvíli ani nemáme jezdce, kteří by na to měli. Ekonomickou stránku tak nemusíme řešit. Spíše je to o tom, že po generaci Smrž, Pešek, Abraham a dejme tomu Kornfeil je tam díra," podotkl Pešek.
Důvod je podle něj jednoduchý - absence systematické výchovy jezdců. "Nikdo se nevěnoval tomu, aby tady byla nastupující generace. To je zásadní problém, proto nikdy nemůžeme být jako Španělé či Italové. U nich se pracuje s mládeží a připravuje se další generace, to se tady neděje. Český sport na to doplácí celkově, podobné je to i ve fotbale či hokeji," soudí jezdec, který si připsal v MS 136 startů.
Dalším úspěšným solitérem Vostatek?
Svého nástupce se ale snaží vychovat i samotný Pešek, jenž úzce spolupracuje s patnáctiletým Ondřejem Vostatkem.
"Samozřejmě, že to není jednoduché a je to finančně náročné. Děláme kroky, abychom to jezdcům usnadnili, a to, jak se nám to povede, se uvidí v budoucnosti. Nebude to zítra. Ondra je ten, který k tomu má nejblíže, ale za ním je tam zase díra třeba pět let," podotkl Pešek a poukázal na to, že i Vostatkova kariéra není dílem motoristických autorit, ale jeho rodiny.