Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Panorama

Odtrhnout jizvu a sžít se s motorkou i novými pneumatikami, říká Salač

Nový tým, nové pneumatiky, nová země, k tomu další operace předloktí... Bylo toho dost, co musel zpracovat na prahu sezony jediný český závodník ve světovém šampionátu silničních motorek Filip Salač. Ten se do kubatury Moto2 vrátil o minulém víkendu v texaském Austinu, po vynechaném závodě a druhé operaci ruky, a získal bod za patnácté místo.

Filip Salač se strojem ze stáje ELF Marc VDS Racing
zdroj: Facebook Filipa Salače

Telefon vzal dvaadvacetiletý jezdec v Barceloně, kde nyní žije a kde se soustředí na závodní kariéru. "Je to změna, jinačí život," vysvětluje, co mu přineslo přestěhování do Španělska, kde sídlí jeho nový a ambiciózní tým Marc VDS Racing, v němž je jeho kolegou třiadvacetiletý Ital Tony Arbolino, loni druhý v konečném pořadí šampionátu této třídy.

"Jsem tu jen s přítelkyní, pokud zrovna nemá práci v Čechách. Nemám tady žádné kamarády, ty si užiju, jen když jedu do Čech. Tady se soustředím pouze na motorky. Ráno vstanu, nasnídám se a jdu na trénink. Teď je čtvrt na tři a vracím se z něho, jdu si udělat oběd a odpoledne mám další trénink. Takže je to vlastně jen o tréninku a od toho jsem tady," popisuje Salač zásadní změnu.

Poslední limit – odtrhnout jizvu

Po závodě v Texasu, který byl třetí v sezoně, ale pro něho první po měsíční pauze po druhé operaci ruky, řekl, že se cítil jako při prvním závodě sezony.

"Musel jsem být na ruku opatrnější, čtyři týdny jsem s ní nic nedělal, protože mi řekli, že je nejdůležitější čas a nenamáhat ji, aby se to co nejvíc zahojilo zevnitř," vysvětluje závodník, s čím šel v Americe do závodu.

"Z toho jsem hned skočil do zátěže na okruhu, který je jedním z nejtěžších, jak fyzicky, tak právě pro tu ruku, protože je tam hodně esíček a změn směru. Nebylo to jednoduché, ale myslím si, že to dopadlo dobře, i když ke konci závodu už ruka, po čtyřech týdnech nicnedělání, unavená byla," dodal.

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Salač v Austinu vyjel první letošní bod

Pocitově je už všechno v pořádku, ale přece jen ne úplně … "Jsem po tréninku, takže je to normální, že ruka trochu unavená je. Nejdůležitější je pro mě teď chodit na fyzio a odtrhnout tu jizvu. Měl jsem tam totiž před čtrnácti dny zánět a musel jsem nasadit antibiotika. Nemohl jsem s ní vůbec nic dělat a rána se přes tu starou jizvu špatně hojila a hůř srůstala. Odtrhnout ji, to je to, co mě teď ještě limituje," říká k problému s rukou, s níž byl na první operaci po minulé sezoně.

Z Texasu si kromě prvního bodu do klasifikace, který ho řadí na průběžné 22. místo, přivezl jistotu, že to půjde. Hlavním cílem uplynulého víkendu bylo podle talentovaného závodníka posbírat další zkušenosti. "Protože Portimao jsem vynechal, Katar se nedá brát jako závod, protože tam mi ruka od druhého kola nefungovala, jak měla. Tak jsem se soustředil hlavně na to, abych pošetřil pneumatiky, a možná jsem je šetřil až moc. Všechno je to o zkušenostech a ostatní jezdci jsou o dva závody přede mnou. Takže máme co dohánět, ale jsem rád, že jsem závod dojel, a to je to, co jsme řešili."

Na motorku si sedl po operaci poprvé ve středu, týden před závodem. "Bylo to v Písku. Rehabilitoval jsem v Čechách u profesora Koláře a byl jsem se svézt na malé motorce s klukama z mého týmu. Ale v Americe to byl zase trochu krok do neznáma, protože velká motorka je přece jen něco úplně jiného."

Tým zůstává v klidu

Je v týmu, jehož ambice jsou nejvyšší, a bere to jako svoji velkou šanci, jenže úvod sezony nevychází tak, jak si představovali. I jeho kolega Arbolino, který patří mezi největší favority na titul, má zatím jen devět bodů. Ale Salač zatím žádný tlak od vedení týmu necítí.

"Myslím, že je to v klidu. Od Tonyho byla ta očekávání určitě vyšší, ale změna pneumatik totálně proměnila pořadí," vysvětluje, kde je podle něho hlavní příčina rozpačitého startu sezony.

"Uvidíme, jak to bude příští víkend v Jerezu a hlavně po něm, protože nás tam čekají testy a musíme nastavit co nejlépe motorku, a hlavně je to o tom, získat cit pro ty pneumatiky," říká jasně.

"Je to velká změna, protože dunlopy měly tvrdší strukturu, takže to bylo víc o podvozku, zatímco pirellky mají jemnější strukturu, takže se spíš hledá geometrie motorky a nastavení podvozku, tak aby fungovala nejen na rychlé kolo, ale aby se co nejvíc šetřily pneumatiky," popisuje zásadní změnu pro tuhle sezonu.

Sžít se s motorkou

Ve Španělsku je teď doma a právě v Jerezu seriál mistrovství světa, který má celkem jednadvacet závodů, za necelé dva týdny pokračuje Velkou cenou Španělska.

"Těším se moc, protože jsem toho zatím moc nenajezdil a Austin mi samozřejmě nestačil. Takže už se těším, až zase pojedu. Na téhle trati mají všichni najeto tisíce kilometrů, protože tu jsou předsezonní testy. Ne každý má ten okruh rád, třeba já mám radši jiné, ale i tak se těším," říká Salač k nadcházejícímu závodu.

Před ním si nedává žádné cíle, co se výsledku týče. "Chci hlavně zlepšit svůj pocit na motorce, zrychlit, sžít se s ní, protože v Austinu jsme ztráceli skoro sekundu na kolo, což je poměrně dost. Na tom musím zapracovat," ukončil rozhovor.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články