Blíží se konec Velké ceny České republiky? Brněnský závod chybí v předběžném kalendáři
Srpen je tradičně měsícem, kdy se v Brně sjedou nejlepší závodníci, aby bojovali o vítězství ve Velké ceně České republiky silničních motocyklů. Příští rok by ale tento zvyk mohl skončit. Podnik na Masarykově okruhu v současnosti v předběžném seznamu mistrovství světa chybí a v obvyklém termínu závodu je v kalendáři volné místo na doplnění. Podle promotéra šampionátu je důvodem prozatímní absence špatná kvalita povrchu trati.
"Mluvíme s nimi už řadu let a vždy požadujeme, aby na okruhu byly provedeny některé úpravy, zejména povrchu. A na poslední bezpečnostní radě jsme se rozhodli, že budou povinné," uvedl šéf promotérské společnosti Dorna Carmelo Ezpeleta s tím, že česká strana nedokázala úpravy vzhledem ke krajským volbám garantovat.
"Proto jsme se rozhodli nezařadit Brno do kalendáře a počkat, zda změny udělají. Pokud ne, zařadíme do kalendáře náhradního pořadatele," podotkl Ezpeleta.
S promotérem seriálu jedná spolek města a kraje, který letos závod již popáté pořádal. Stejně jako dříve představitelé z Automotodromu Brno však má často problémy s platbou takzvaného zalistovacího poplatku.
Primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS) potvrdila, že o podmínkách promotéra zástupci spolku vědí. "Stalo se tak navzdory tomu, že máme s Dornou uzavřenou platnou smlouvu na příští rok," podotkla Vaňková s tím, že Dorna a Mezinárodní motocyklová federace požadují kompletní rekonstrukci dráhy.
"Ta je předběžně vyčíslena na částku 100 milionů korun, což je investice, kterou si v současné finanční situaci město a kraj nemůže dovolit. Z tohoto důvodu jedná Spolek pro GP ČR Brno s Automotodromem a následně bude jednat i s Dornou o možnosti menšího rozsahu oprav," uvedla Vaňková.
Budoucí jihomoravský hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL) řekl, že se v celé věci teprve orientuje a více informací nemá. "Mám ale pocit, že se za tento rok neudělalo nic pro to, aby se příští rok připravil a aby se jednalo o dalších ročnících od roku 2022 a dál," řekl Grolich, který má zájem Velkou cenu v Brně zachovat. Záleží ale na podmínkách, které nyní nejsou podle něj jisté.
Na nekvalitní povrch na Masarykově okruhu si letos stěžovala řada jezdců, byl i příčinou několika pádů. "Brno je v kalendáři dlouhou dobu a je to důležitá Velká cena. Důležité jsou ale také bezpečnostní otázky. Pokud nebudeme mít jistotu, že změny udělají, nemůžeme ho do kalendáře zařadit," podotkl Ezpeleta.
Velká cena v Brně byla v uplynulých letech opakovaně v ohrožení. Hlavním důvodem byla její ztrátovost vlivem zalistovacího poplatku, který v posledních sezonách překročil 100 milionů korun. Spolek měl smlouvu na pět ročníků, letos se mělo jet popáté původně za poplatek 120 milionů. Kvůli koronaviru ale nemohli na akci diváci, a proto se zástupci spolku dohodli s Dornou, že se letos závody bez diváků pojedou za jeden milion eur (asi 27 milionů Kč) a ročník s diváky bude příští rok stát šest milionů eur (asi 162 milionů Kč). Na oba ročníky město i kraj shodně schválily příspěvek po 60 milionech. Stát by měl na obě akce dát 85 milionů.
Bez brněnského závodu má kalendář na příští rok 19 dílů. Tradičně se začne na konci března v Kataru, poté se pojede v Argentině, USA a následně se seriál přesune do Evropy. V polovině července by se mělo jet ve Finsku, kde však stále není homologovaná trať. Následně je v kalendáři volné místo a dále se pojede 15. srpna v Rakousku. Závod na Red Bull Ringu v posledních letech tradičně navazuje na Brno.
Evropská část šampionátu končí v polovině září v Misanu, poté by se mělo pokračovat v Thajsku, Austrálii a Malajsii. Závěrečným dílem MS je tradičně Velká cena Valencie v polovině listopadu. Součástí kalendáře jsou i tři náhradní organizátoři - Portugalsko, Indonésie a Rusko.