Moje plány? Dát se dohromady a pak buď na původní, nebo moderní Dakar, vyhlíží Vrátný
Tomáš Vrátný se v posledních letech bezpečně etabloval v české špičce. Pilot kamionu se v říjnu stal vicemistrem světa v seriálu MS, které potvrdil na Marocké rallye. Kde jej v barvách týmu Fesh Fesh uvidíme příště? Bude to na saúdskoarabském Dakaru, nebo na Africa Eco Race, který připomíná původní trasu motoristické legendy?
Rallye Dakar už pomalu začíná klepat na dveře. Dálkové a nesmírně náročné soutěže ale probíhají i v průběhu roku – tak jako říjnová Marocká rallye, které se zúčastnily také české posádky. Martin Macík ji mezi kamiony vyhrál, jeho triumf však vinou diskvalifikace neplatí. A tak se místo něj na pódiu objevil jiný český pilot: Tomáš Vrátný.
Ostravský patriot skončil v celkovém pořadí závodu třetí, ještě o jednu příčku lépe se umístil v celkovém hodnocení seriálu mistrovství světa. Jde o velký úspěch českého motosportu, ale pro Vrátného rovněž i o impulz před blížícím se Dakarem. "Moc si to užíváme. Je to povzbuzení pro celý tým a naši další práci," těší jej.
"Startovalo se v Agádíru jelo se ze západu na východ Maroka. Maroko je těžká rallye, zejména co se týká terénu, je tam hodně řečišť a rozbitých tratí. Končilo se v dunových polích. To, co k našemu dálkovému závodění patří, jsme si užili před cílem," popisuje podmínky marockého závodu. "Závodili jsme hodně na plný plyn, rozhodovala ale i taktika a technika," dodává.
"Když jsem si myslel, že už to budu mít snadné, tak mi v dunových polích odešlo turbo. Bez něj nemá vůz sílu překonat ty hory z písku. Musel jsem je objíždět. Bylo to dramatické," popisuje závěr rallye Vrátný, který kamionovému závodění propadl už v dospívání pod vlivem slavných značek jako Tatra a Liaz či příběhů legendárního Karla Lopraise.
Dakar? Jistota zatím není
Český pilot je členem týmu Fesh Fesh, a jak říká, jeho barvy fanoušci na Dakaru, který se znovu pojede v Saúdské Arábii, určitě uvidí. Taková jistota ale již nepanuje ohledně samotné jeho účasti. "Složení týmu, to je otázka. Čeká mě lékařský zákrok a podle jeho výsledku se uvidí, jestli pojedu. Ve hře je i Africa Eco Race, ale také i pauzička," usmívá se.
"Africa Eco Race je ten 'původní' Dakar, který se jezdil z Paříže do Senegalu. Teď se pravidelně jezdí z Monaka. Jede se přes Maroko, Mauritánii a Senegal a musím říct, že pro mě to je hodně atraktivní," připouští Vrátný, že by jej právě tento závod jako určitá náhrada za Dakar lákal.
Srovnávat náročnost jednotlivých závodů se zdráhá. "Každá rallye je těžká, když přijdou problémy. V Maroku bylo zřejmé, že to není jednoduchá rallye, technika hodně trpěla. A když ještě máte absolvovat velké duny v Mauritánii a Senegalu... Také to jednoduché nebude," usmívá se Vrátný.
Jak vše dopadne a kde jej příznivci týmu Fesh Fesh budou moci sledovat, ještě jasné není. Zda to bude na Dakaru, v Africe, či ještě úplně někde jinde, nechce předvídat. "Jsem zastánce spíše metody krájeného salámu než velkých cílů. Takže postupně. Hlavním krátkodobým cílem je dát se dohromady zejména zdravotně," líčí Vrátný.
"Také stavíme nové auto, na které se moc těším. A s ním bych pak někdy třeba chtěl dokázat, že můžeme být ještě lepší než vicemistři světa," přeje si jeden z předních českých pilotů. Africa Eco Race je na programu od 30. prosince do 14. ledna, slavnější Dakarská rallye proběhne v termínu 5.–19. ledna 2024.