Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Lyžování ČR 2024

Martin Macík: Je po Dakaru, takže nemám ani korunu

Praha – Nejlepší český výsledek na letošním Dakaru se zrodil v kategorii kamionů. Martin Macík s Josefem Kalinou a Janem Bervicem obsadili čtvrtou příčku a při troše štěstí mohli pomýšlet i na bronzovou medaili. Český závodník dotáhl svůj speciál liaz ve vývoji hodně daleko. Soustavná a usilovná práce přinesla své ovoce v podobě nejlepšího Macíkova dakarského výsledku. Měnit značku trucker nechce a dál uvažuje o spolupráci v KM Racing týmu, a to i kvůli lepšímu přístupu k financím. Za nejtěžší považuje Macík druhou polovinu rallye - je nekonečná.

Značka Liaz patřila k prvním československým účastníkům rallye. Martin Macík má proto na co navazovat. "Tradice v lidech zůstává a je to samozřejmě dobře, protože to pomáhá vývoji a já jsem rád, že se nám to podařilo dotáhnout do konce, ač značka dneska existuje jenom v papírové podobě," řekl Macík. O změně značky Macík nepřemýšlel. "Kamionu jsem věnoval osm let, osm let vývoje," upozornil Macík. A přemýšlel by o změně, kdyby se ozvali z týmu Kamazu? "Ne, to už vůbec ne," odpověděl lakonicky Macík.

Změny v povaze rallye považuje český trucker za normální, nikoli negativní. "Bez komerce to fungovat nebude. Jakýkoli závod má určitou evoluci," myslí si Macík. Ani přírodnímu prostředí závod podle něj neškodí. "V Atakamě je to kus zeměkoule, kde jsem neviděl jedinou trávu, která by byla třeba žlutá, neviděl jsem tam jediné zvířátko, neviděl jsem tam vůbec nic. Je to prostě zapomenutá země, kde vyvěrá ze země akorát sůl… Jsem přesvědčen, že dneska už tam po nás není nic vidět," poznamenal český závodník.

Je nám líto, video expirovalo.
Hyde park

Martin Macík:

"Jestli se nám něco povede a přejedeme dunu, která má 500 metrů, tak je to euforie. V letošním roce jsme sjížděli do Antofagasty, kde jsme prakticky přijeli z pobřeží. Najednou jsem se vynořil a pode mnou 500 metrů byli lidé a byl to jenom nafoukaný písek. Tak jsem říkal, tam prostě musíme jet, tak jsme jeli – to sedíte a držíte volant mezi koleny. Byl to nesmírný zážitek. To se mi nikdy nikde jinde nepovede."

Zajistit si peníze pro rallye není vůbec jednoduché. "Jsem na tom špatně. Co se týká financí, tak tato soutěž stojí opravdu hodně peněz. Lidí na světě, kteří to chtějí jet a kteří si chtějí splnit nějaké dobrodružství, je spousta. V této chvíli se na to shánějí peníze 'špatně', protože bez toho to nejde." Hodně lidí rallye financuje ze svého, Macík se může spolehnout na silné partnery, což bylo i jedním z účelů KM Racing týmu: zjednodušit financování závodníků. I přesto si český trucker nevýská. "Já jsem v této chvíli po závodě, takže nemám ani korunu."

Druhá polovina je nekonečná

Sedlčanský pilot zvolil správnou strategii. Nehnal se hlavou proti pevné zdi tvořené ze silných ruských kamazů. Jeho taktika připomínala úspěšná tažení Karla Lopraise, který také věděl, že maratonská soutěž se nevyhrává v první etapě. "Každá z etap je vždy těžká. Některá psychicky, některá je na techniku a některá je těžká po řidičské stránce," míní Macík. Psychicky nejnáročnější je celá druhá polovina rallye. "Na první polovině si člověk říká, že to nějak dopadne, v druhé polovině si říká: 'Už aby to nějak skončilo'. A ono to pořád funguje dál a dál, ty etapy jsou tam pětisetkilometrové, sedmisetkilometrové a ono to opravdu nekončí," prozradil český závodník.

Na kamazy dlouhou dobu nikdo nemá. Kromě bezchybně zvládnutého vývoje vozů a profesionality závodníků vidí Macík důvody i v letité tradici. "Oni to dělají hrozně let, od doby, kdy liazy začínaly, oni ta auta vyvíjejí, je to jejich národní sport," řekl nejlepší Čech na letošní Rallye Dakar.

Kamiony na Rallye Dakar

V kategorii kamionů se ve 32. ročníku rallye projevila jasná dominance ruských kamazů. Z vítězství se radoval Vladimír Čagin, který si šestou trofej za prvenství převzal necelé dva týdny po svých čtyřicátých narozeninách. Druhou příčku obsadil jeho krajan a týmový kolega Firdaus Kabirov a třetí Nizozemec Van Vliet s Ginafem.

Českým kamionům se nedařilo. Tomáš Tomeček převrátil svoji Tatru už v první etapě. Druhý den pak poškodil další z Tatrovek synovec Karla Lopraise Aleš a taktéž odstoupil. Pro technické závady skončily i Tatry Marka Spáčila a Martina Kolomého. Z 52 trucků dojelo do cíle jen 28. Žlutý Liaz Martina Macíka tak byl jediným českým kamionem v cíli. Čtvrté místo je pro celý tým KM Racing velkým úspěchem.

Hlavní zprávy

Nejčtenější články