Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Branky, body, vteřiny

Macháček chce umístit svůj tým na Dakaru do 5. místa

Praha – Josef Macháček je pětinásobným vítězem dakarské rallye. Ocenění získal mezi lety 2000 a 2009. Stal se tak historicky nejúspěšnějším čtyřkolkářem v kategorii Experimental. Tento podnikatel v oblasti likvidace nebezpečných odpadů a reklamy a otec dvou dětí začal s motokrosem již roku 1974 v AMK Heřmanův Městec, kde dosáhl 1. výkonnostní třídy. Letos se chystá na Dakar v týmu. Čtyřkolky budou jako obvykle vlastní výroby. Macháček očekává, že bude letošní ročník lepší než předchozí, protože se pojede v lepších podmínkách v Jižní Americe. Sám si tolik vítězství nepřeje, ale dobrému umístění svého týmu věří – přál by si všechny tři čtyřkolky do 5. místa.

Macháček po loňském Dakaru tvrdil, že následující ročník již vynechá. Nakonec ale bude znovu startovat. "Po Dakaru je člověk vždy uspokojen výsledkem. Říká si, že by měl skončit," prohlásil závodník. Dosáhnout pouze svého vlastního vítězství tam ale nejede. Úspěch by přál třeba i Martinovi Plechatému, kterému předal dost zkušeností a který by se měl prosadit. Češi podle něj dokážou lépe improvizovat, proto jsou v rallye úspěšní. "Jsme kutilové, praktičtí, těm se daří více než jiným, co mají jen peníze," myslí si Macháček.

Letošní ročník rallye bude odlišný. Pojede se opačně a bude vynechána Patagonie, což byla podle Macháčka poměrně nezábavná a nebezpečná část. Pět etap se pojede na územích, kde závodníci ani nikdy nebyli. Minulý rok se spousta etap zkracovala kvůli dešti, zaznamenáno bylo velké množství nehod. "Na každém Dakaru se stala nějaká tragédie, to k tomu patří," míní Macháček. Závodníci letos absolvují více kilometrů na poušti, jakou je například chilská Atacama. "Nejhorší je Afrika kvůli povětrnostním podmínkám. V Maroku je strašná zima. Argentina a Chile mi vyhovuje," konstatoval Macháček.

Je nám líto, video expirovalo.
Interview ČT24

V 52 letech strávil Josef Macháček v sedle kolem 150 hodin. "Je to vždy 15 dní v kuse, 24 hodin denně špatných podmínek v prachu," řekl Macháček v rozhovoru pro Českou televizi. Macháček osobně preferuje volnější start, udržet si první místo je podle něj velmi obtížné. "Je to maratón, není tolik třeba jet rychle, ale vydržet celou dobu," dodal slavný čtyřkolkář. Ostatní potom musí řešit závady či bojují s únavou.

Dakar pro Macháčka začíná už v červnu, kdy se sestavují čtyřkolky. Nyní sestavil tři stroje a přeje si, aby se všechny umístily do 5. místa. Techniku Macháček příliš nemění. Plechatý pojede na čtyřkolce jménem Diktátor a sám Macháček na Nezmarovi. Vývoj stroje je podle něj ale rychlý, přestože mu model z roku 2001 vydržel až do roku 2007. "Kdo jede na Dakar s nedostatečnou technikou, je blázen. Dakar takové chyby neodpouští," míní Macháček. Sám využívá Motor TDM, což je podle něj absolutní ideál a předpokládá, že bude fungovat tak dalších pět let.

Zázemí Macháčka jako jezdce se od té doby, kdy jezdil jako jednotlivec, změnilo k lepšímu. Týmová spolupráce mu vyhovuje. "V novém týmu probíhají opravy na plachtě, postaví se stany, lépe se odstraňuje prach," tvrdí Macháček. Může rovněž více komunikovat se svými souputníky. "Někdy si jdu ale taky dělat srandu z konkurence," směje se Macháček. Sám by si chtěl ještě někdy zkusit jet Dakar automobilem, ale obává se, že na stavbu takového stroje již nemá sílu.

Hlavní zprávy

Nejčtenější články